Re: kanske aspie-förälder
@Zirre: Det var inte avsett som en pik, faktiskt, utan som information/tips. Man behöver inte ha gjort fel för att be om ursäkt, brukar jag förklara för min son. Att be om ursäkt när man sårat någon - även om man själv upplever sig som missförstådd - är ett effektivt sätt att visa att man är en välvilligt inställd människa. Man kan be om ursäkt och sedan förklara hur det var man egentligen menade. Ofta får man då en ursäkt tillbaka, och så enas man om att det hela var ett missförstånd. Det betyder alltså inte att man erkänner att man hade fel, utan framför allt att man är mån om att rädda det fortsatta samspelet och de inblandades ansikten. Se gärna Erving Goffman (t.ex.
Face-work).
Och fdjohansson svarade faktiskt på frågan. Vilket hen inte har någon som helst skyldighet att göra.
@fdjohansson: Om du upplever att du behöver förklara samspelsregler såsom jag ovan beskrev att jag får göra för min son, håller jag det för troligt att även din son har asperger.
Det är inte så ovanligt att självmedicinera med socker när man har ADHD. Tips: Prova EyeQ (finns som mjuka kapslar med jordgubbssmak som är lätta att svälja när de blir hala). Det gör under för mitt och sonens sockersug (och för humöret). Jag har själv Asperger, ADHD och Tourette, så vad som är vad är inte helt lätt att hålla isär, men jag skulle inte klara mig utan EyeQ. Jag äter startdosen (6 kapslar) konstant, för underhållsdosen räcker inte.