Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Inga specialintressen - Är man oaspig då?
Författare |
Meddelande |
Zombie
Moderator
|
Re: Inga specialintressen - Är man oaspig då?
Tycker det var precis rätt komplettering. Det där med könsroller, uppfostran, förväntningar och överlevnadsstrategier knutna till det är en viktig komplicerande faktor som jag inte orkade gå in på.
|
30 september 2012, 16:19 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Och jag orkade inte gå in på de där andra skillnaderna, men hade även det i åtanke.
|
30 september 2012, 16:19 |
|
|
BOHICA
Medlem
|
Tack Incognita och Zombie för era inlägg! Känner mig inte lika dyster över att sakna specialintressen efter de där förklaringarna (fast det hade varit roligt). Fast ibland får man inte det man vill ha av moder natur
|
30 september 2012, 16:31 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Du studerar ju, BOHICA. Brukar du hitta något sätt att skapa hyperfokus på det du läser, något som gör att du lättare kan relatera till det och hitta din motivation? Jag tänker att sådana strategier är kopplade till samma fenomen som specialintressen - motivationsberoendet.
|
30 september 2012, 16:34 |
|
|
BOHICA
Medlem
|
Jo, jag analyserar en hel del utifrån mina egna erfarenheter, vad jag ser/läser och vad andra berättar utifrån sina erfarenheter. Jag älskar att analysera allt från människors beteenden till hur man bör lägga upp den bästa marknadsföringsstrategin för en produkt. Det är nog det som gör att jag blir motiverad att läsa vidare/lyssna/diskutera osv. om ämnen som är både främmande och välkända för mig. Kan man se analyserandet som ett specialintresse eller något som liknar ett sådant?
|
30 september 2012, 17:06 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Varför inte, om man använder det som ett specialintresse? Analyserande är ju ett ämne i sin egen rätt, som man kan fördjupa sig i eller låta bli.
Och i övrigt lär det väl vara en viktig del av hur ett intresse utövas hos många. Möjligen också något som aspergare i allmänhet är mer benägna till än de flesta, eller i varje fall tränade i på grund av sina sociala handikapp och behov av att kompensera för dem; men det finns det också många förenklande fördomar om.
|
30 september 2012, 17:13 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Som jag fattat det så förekommer det att aspies har säregna intressen. Där ordet säreget är intressant då det saknar motpol, dvs förklaring om vad det är. Även NT's har sina specialintressen i samma utsträckning, men de ses tydligen inte som säregna. Jag vill byta ut "inte kan ha" till "ofta inte har".
|
30 september 2012, 18:56 |
|
|
rdos
Medlem
|
Ja, NTs specialintressen hör ihop med människor och status, inte saker, vilket gör att de inte uppfattas som säregna.
|
30 september 2012, 22:11 |
|
|
Zombie
Moderator
|
... tycker rdos. Själv tycker jag det är både okunnigt och kränkande att tillskriva en viss antagen människogrupp bara intresse för sådant som brukar gälla för ytligt och en annan bara för sådant som brukar gälla för mera värt. Okunnigt bland annat för att respektive antagna grupper, i den mån de någonsin har funnits i den formen i verkligheten, båda skulle bli funktionsodugliga då.
|
30 september 2012, 23:03 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Jag tenderar att hålla med rdos här. Då min erfarenhet av NT är just att: de många gånger är sjukligt intresserade av människor och att försvara sin plats i hierarkin. Av aspies har jag erfarenheten att: de oftare är intresserade av saker som högst indirekt hör ihop med människor. Så är det en NT som sätter diagnos så ses ju våra intressen som säregna. Skulle det varit aspies som satt diagnoserna så blir det självfallet omvänt.
|
30 september 2012, 23:23 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|