Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Könsbias bland aspie men inte NTs 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Könsbias bland aspie men inte NTs
Har letat efter frågor som har signifikant svarsskillnad (p < 0.05) i aspie-populationen men inte bland NTs (eller där det finns omvänd relation).

Drag där killar utmärker sig:

- Do you have values & views that are either very old-fashioned or way ahead of their time?
- Is your style and image very important to you? (omvänd)
- Do you have difficulties judging unseen limits and other people's personal space unless clearly instructed?
- Do you wring your hands, rub your hands together or twirl your fingers?
- Do you have certain routines which you need to follow?
- Do you prefer to use others' help or expertise instead of doing things on your own? (omvänd)
- Do you pace (e.g. when thinking or anxious)?
- Do you prefer to avoid eye-contact
- Is it harder for you than for others to get over a failed relationship?
- Have you have had long-lasting urges to take revenge?
- Skips around while reading, or goes to the end first, trouble staying on track
- Do you believe in love at first sight?
- It upsets me to see animals in pain (omvänd)

Drag där tjejer utmärker sig:

- Have you had the feeling of playing a game to pretend to be like people around you?
- Difficulty coming awake (may need coffee or other stimulant or activity before feeling fully awake)
- If you have to be touched, do you prefer it to be firmly rather than lightly?
- Are you hypo- or hypersensitive to physical pain, or even enjoy some types of pain?
- Do you often forget were you put things?
- Do you dislike being hugged when you haven't asked for it?
- Do you have an alternative view of what is attractive in the opposite sex compared to most others?
- Do you dislike shaking hands?
- Are you sensitive to dry air?
- Do you flap your hands (e.g. when excited or upset)?
- Have you experienced stronger than normal attachments to certain people?
- Do you pull hair?
- Do you have poor concept of time?
- Do you feel driven by your creativity?
- If there is an interruption, can you quickly return to what you were doing before? (omvänd)
- Do you rock back-&-forth or side-to-side (e.g. for comfort, to calm yourself, when excited or overstimulated)?
- Do you enjoy walking on your toes?
- Can you sense the feelings of animals?
- Do you become frustrated if an activity that is important to you gets interrupted?
- Are you asexual?
- Do you naturally fit into the expected gender stereotypes (omvänd)
- Find it difficult to approach others
- Think highly of myself (omvänd)
- Prefer to be alone
- Remain calm under pressure (omvänd)
- Do you enjoy hanging upside down?
- Do you prefer to have friends of the opposite gender?

19 september 2012, 20:38
Medlem
Inlägg Re: Könsbias bland aspie men inte NTs
Synd att den inte fanns på svenska ;)

19 september 2012, 20:52
Medlem
Man kan väl översätta med Google translate om engelska är svårt?

19 september 2012, 21:01
Medlem
Det påstås ju att killar skulle ha svårast problem, och därför får fler diagnoser, men flera frågor antyder annat. Det finns flera olika frågor (förutom att man inte "think highly of myself" (ungefär tycker man själv är bra) där tjejer utmärker sig på detta vis. Detta tyder nästan på att tjejer kan ha mera psykiska problem av aspie-drag än killar.

19 september 2012, 21:05
Medlem
rdos skrev:
Man kan väl översätta med Google translate om engelska är svårt?

Tack! ;)
Ska göra det nästa gång jag stöter på en dator. ;)
( skriver på en mobil just nu) :P

19 september 2012, 21:14
Medlem
rdos skrev:
Det påstås ju att killar skulle ha svårast problem, och därför får fler diagnoser, men flera frågor antyder annat. Det finns flera olika frågor (förutom att man inte "think highly of myself" (ungefär tycker man själv är bra) där tjejer utmärker sig på detta vis. Detta tyder nästan på att tjejer kan ha mera psykiska problem av aspie-drag än killar.

Om det menas att man har svårt att passa in bland alla Nt kvinnor på jobbet, så håller jag med.
Jag har blivit mobbad på alla arbetsplatser av kvinnor.
Jag följer inte normen, snackar inte skit, skvallrar, pratar sex, och skit om min pojkvän, köper inte kläder hela tiden,
Och gnäller, så då är man udda.
Men hellre udda än flock ( djur) 8-)

19 september 2012, 21:21
Medlem
Kaninmamma skrev:
Om det menas att man har svårt att passa in bland alla Nt kvinnor på jobbet, så håller jag med.
Jag följer inte normen, snackar inte skit, skvallrar, pratar sex, och skit om min pojkvän, köper inte kläder hela tiden,

+1, jag gillar generellt inte kvinnor och kommer jag till en arbetsplats där majoriteten av kollegorna är kvinnor så räknar jag nästan dagarna innan jag blir utfryst, det är lättare på arbetsplatser där det är blandat kvinnor och män

19 september 2012, 21:27
Medlem
dreamtears skrev:
Kaninmamma skrev:

+1, jag gillar generellt inte kvinnor och kommer jag till en arbetsplats där majoriteten av kollegorna är kvinnor så räknar jag nästan dagarna innan jag blir utfryst, det är lättare på arbetsplatser där det är blandat kvinnor och män

Ja, det skulle kunna vara en förklaring till varför kvinnor med aspie-drag tenderar att ha mer problem med självförtroende, och mer psykiska problem än killar. Många blir nog hänvisade till dysfunktionella arbetsplatser med en majoritet NT-kvinnor.

19 september 2012, 21:37
Medlem
Vad tror ni om att aspie-tjejer även utmärker sig som mer asexuella än killar, och än NT-tjejer?

19 september 2012, 21:38
Medlem
Jag är precis sjukskriven från en sådan arbetsplats, bävar för hur det blir när jag kommer tillbaka. :03:
I sommars satt jag på kyrkogården och tog min rast, där var det lugnt och skönt :01: knapt man vågar säga det!
Eller det kanske det jag ska till min läkare. :roll:

19 september 2012, 21:41
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.