Ny tråd Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Nästa
Svampexkursion i Uppsala? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Svampexkursion i Uppsala?
Kan vi ha en sådan?
Skogarna vid högarna såg lovande ut. Har ingen uppfattning om hur stora de är dock.

Osminkade vi vandra genom skog och mark, kravlös samvaro och så kan vi äta bark.

Vad sägs?


27 juli 2011, 15:30
Moderator
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
CodeRedAlert skrev:
Kan vi ha en sådan?
Skogarna vid högarna såg lovande ut. Har ingen uppfattning om hur stora de är dock.

Rätt små. Uppför åsen och sedan nerför på andra sidan, typ. Och mycket folk bor ju runtikring. Jag är dock ingen expert på sambanden mellan det och svampfrekvens.

Annars finns det större skogar till exempel runt Hågadalen eller åt ån och Mälaren till.
Fast där ligger ju inte Gamla-Uppsalamuseet, ifall du nu hade det i bakhuvudet.
CodeRedAlert skrev:
Osminkade vi vandra genom skog och mark, kravlös samvaro och så kan vi äta bark.

Vad sägs?

Det sägs!!

Utom att jag är rädd för att äta Tjernobylsvamp. :(


27 juli 2011, 19:38
Medlem
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Zombie skrev:
Rätt små. Uppför åsen och sedan nerför på andra sidan, typ. Och mycket folk bor ju runtikring. Jag är dock ingen expert på sambanden mellan det och svampfrekvens.
Små skogar med mycket folk boendes runtomkring är dåliga svampmarker.
Det brukar medföra en ansenlig mängd hundägare som vandrar där dagligen.
Då försvinner all god svamp med en gång, kvar ligger det stora mängder hundträck o pryder marken.


27 juli 2011, 20:34
Medlem
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Museet är inte av intresse just nu - jag vill vandra runt i en skog och leta svamp.
Då får det bli Hågadalshållet då eller däromkring.

Annars är Knivstaskogarna ett alternativ men då blir det en resa för alla som ska med. Vilka alla det nu kan tänkas vara.
Jag till och med drömde om svampplockning i natt, så mycker längtar jag till skogen.

Vi spånar vidare.
Det är rätt tidigt i svampsäsongen och veckorna framåt har jag alltför mycket redan som det är.

Tjernobyl?
:01:


28 juli 2011, 02:22
Moderator
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
CodeRedAlert skrev:
Museet är inte av intresse just nu - jag vill vandra runt i en skog och leta svamp.
Då får det bli Hågadalshållet då eller däromkring.

Annars är Knivstaskogarna ett alternativ men då blir det en resa för alla som ska med. Vilka alla det nu kan tänkas vara.
Jag till och med drömde om svampplockning i natt, så mycker längtar jag till skogen.

Vi spånar vidare.
Det är rätt tidigt i svampsäsongen och veckorna framåt har jag alltför mycket redan som det är.

Jag är öppen för det mesta. Även i dina trakter, men de kanske är hårt nyttjade redan? Bara jag orkar resa så — men det gäller ju dig med!

Knivstaskogarna är jag inte bekant med. Är du?

CodeRedAlert skrev:
Tjernobyl?
:01:

Just i Uppsalatrakten och norrut förbi Gävle lär nedfallet från Tjernobyl ha blivit som värst. Folk uppmanades att inte plocka svamp eller bär, och jag har för mig jag har hört på flera håll att svamp ska lagra radioaktivitet extra ivrigt. (Skulle någon googla fram officiella uppgifter kan jag tyvärr meddela att jag tvivlar på sådana: myndigheterna mörkade en del då det begav sig.)


28 juli 2011, 02:55
Medlem
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Zombie skrev:
CodeRedAlert skrev:
Tjernobyl?
:01:

Just i Uppsalatrakten och norrut förbi Gävle lär nedfallet från Tjernobyl ha blivit som värst. Folk uppmanades att inte plocka svamp eller bär, och jag har för mig jag har hört på flera håll att svamp ska lagra radioaktivitet extra ivrigt. (Skulle någon googla fram officiella uppgifter kan jag tyvärr meddela att jag tvivlar på sådana: myndigheterna mörkade en del då det begav sig.)
Du får följa mitt exempel att leta efter en geigermätare.


28 juli 2011, 04:35
Medlem
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Så det finns strålning kvar i marken?
Det har jag inte ägnat en tanke åt så här långt efter själva händelsen.

Svamparna är väldigt känsliga för alla slags föroreningar. Men den enda svampen jag undviker att plocka av just det skälet är champinjon.

Jag är nog generellt mer orolig för andra föroreningar än just radioaktivitet av någon anledning.
Det känns som en hälsorisk med så pass lång inkubationstid (eller vad man ska säga) så den naturliga "sjukdomen" åldern och dess följeslagare döden hinner före eventuella strålningsrelaterade skador.


28 juli 2011, 12:43
Moderator
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
CodeRedAlert skrev:
Så det finns strålning kvar i marken?

Det antar jag? Har visserligen aldrig orkat med företaget att försöka ta reda på något när jag inte ens vet var jag ska börja mellan mörkande myndigheter, vetenskapare som inte gärna uttalar sig utan idiotsäkra bevis, och alla (?) andra som känslostarkt oresonligt överdriver var och en åt sitt håll.

CodeRedAlert skrev:
Svamparna är väldigt känsliga för alla slags föroreningar.

Det är vad jag också har hört.

CodeRedAlert skrev:
Men den enda svampen jag undviker att plocka av just det skälet är champinjon.

Jaha, öh... något särskilt skäl?

CodeRedAlert skrev:
Jag är nog generellt mer orolig för andra föroreningar än just radioaktivitet av någon anledning.
Det känns som en hälsorisk med så pass lång inkubationstid (eller vad man ska säga) så den naturliga "sjukdomen" åldern och dess följeslagare döden hinner före eventuella strålningsrelaterade skador.

Så känner inte jag. Jag är rädd för cancer. Livet är obekvämt nog som det är och jag bor redan i ett radonhus... Men återigen, vet något gör jag inte.

Och går i skogen med trevligt sällskap gör jag ju gärna i vilket fall.


29 juli 2011, 03:01
Moderator
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Ufo skrev:
Du får följa mitt exempel att leta efter en geigermätare.

Jo, orka... Eller räcker det med Geijermätare i Uppsalatrakten? Fast där han vets ha promenerat kanske det inte finns så mycket svamp...

Fann du någon förresten?


29 juli 2011, 03:11
Medlem
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Zombie skrev:
Fann du någon förresten?
Har inte engagerat mig tillräckligt ännu.
Det är ett sånt där långtidsprojekt, så jag väntar tills det hittas en till bra pris.

Har ju inte börjat hugga sten i gruvan än :mrgreen:


29 juli 2011, 03:18
Ny tråd Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron