Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Svampexkursion i Uppsala?
Författare |
Meddelande |
CodeRedAlert
Medlem
|
Re: Svampexkursion i Uppsala?
Vad mysigt det låter! Trots eventuella småkryp. Hojta snarast till efter exkursionen ifall ni hittar svamp.
Häromkring är det så snålt med enfotingar så matbutikernas kantarellkorgar väcker både avund och brinnande hat.
|
19 augusti 2011, 00:12 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Tja, inte kan jag svamp iallafall (fast jag gärna äter den), så för min del får jag verkligen se. Hoppas jag alls vågar mig in bland riset förhoppningsvis med gummiband om vristerna och fullproppad med vitlök... Men jag är fortfarande öppen för en exkursion även med svampexperten i gänget.
|
19 augusti 2011, 00:15 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Ja, det hade ju varit roligast om koden kunnat följa med nu också. Det får bli fler tillfällen.
Om söndagen: När skall vi träffas? Bussarna (buss 6 eftersom det är söndag) går varje hel och halv timme från Stora Torget och är framme 17 min senare. Den tidigaste tiden som föreslagits är 13:00. Det funkar för mig. Är det för tidigt? Lite senare går också bra.
Mötesplats är alltså parkeringen vid Hågahögen/Kung Björns hög (samma sak?), vid informationsskylten, och jag skall kliva av på hållplats Håga gård?
|
19 augusti 2011, 00:39 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Zombie: Svampexperten torde vara Googleboogle, inte jag. Men han följer nog gärna med om det blir fler exkursioner. Däremot ser jag bättre än han så det är jag som hittar svampen och han som identifierar dem.
Angående småkrypsbekämpning eller snarare undvikande...ja, jag lider med dig i tanken. Men det kan ju hända att oron innan är långt värre än det sedan blir på plats. Du har så pass gott sällskap så jag tror att du glömmer dig och vadar iväg i knähög buskage efter några inledande sekunder.
Annars rekommenderar jag styltor. Självklart preparerade med vitlökssmör hela vägen upp till skon.
|
19 augusti 2011, 00:41 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Apropå rå vitlök: Skålla och skala tomater. Mixa tomaterna och passera dem. Mjukstek hackad lök tillsammans med timjan. Riv i vitlök. Tillsätt de mixade tomaterna. Strö över lite socker. Låt sjuda så att det blir genomvarmt och löken mjuk. Riv i mer vitlök strax innan servering. Låt den bli varm. Smaka eventuellt av med salt. Servera tomatsåsen med köttbullar och pasta.
|
19 augusti 2011, 05:29 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Orättvist att jag är överkänslig mot tomat. Och mot väldigt mycket av det som gör maten god överhuvudtaget.
|
19 augusti 2011, 13:28 |
|
|
Incognita
Moderator
|
|
19 augusti 2011, 13:28 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Mötesplatsen: stämmer på alla punkter med den tidigare överenskomna.
Ja, överheten försöker i vanlig ordning (och har i stort sett lyckats) få folk att sluta tradera det i hundratals år traderade namnet (som säkert också har sägner knutna till sig) med hänvisning till att man ju inte vet att det var en kung och att h@n hette Björn. Oreflekterat skövlat ett immateriellt fornminne för saker man ändå inte vet om ett materiellt. (Den mest framstående av de begravna kan ha varit en kvinna, om jag minns rätt. Vidare gav jag Koden fel tid för högen. Snarare 1000 före 0 än 500 efter.)
Tiden: kan gå för mig, men en timme senare kanske skulle minska risken för koma. Fast då kanske promenaden blir för kort och så vidare, tycker inte om att avbryta mitt i eller vara den begränsande faktorn.
|
19 augusti 2011, 13:45 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Då säger vi klockan 14.
|
19 augusti 2011, 13:56 |
|