Ny tråd Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Svampexkursion i Uppsala? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
:mrgreen: Lite hänsyn kommer jag ta.

Jag kommer att ha storstövlarna på fötterna, en rejäl smörgås i ryggsäcken/fickan och regnställ i beredskap. Jag hoppas på sol eller ickeregn. Om det blir ihållande dagsregn stannar jag själv hemma.

Start någon gång på eftermiddagen: 14 eller 15? Är Zombie vaken då? För mig går det bra närsomhelst på eftermiddagen, men tidigast 13.

Sluttid: Jag föredrar att vara ute ur skogen innan det blir mörkt. När svampen/blåbären/orken är slut går vi hem... När vill Incognita åka hem?


15 augusti 2011, 15:36
Medlem
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Mötesplats: Parkeringen vid Hågahögen (informationsskylten).

Sedan följer vi en skogsväg en bit och tar oss därefter, förslagsvis, genom skogen i riktning mot Uppsala - samtidigt som vi rensar bort alla svampar och bär. Vi kan också göra små avstickare in i skogen från skogsvägen där det "ser bra ut" (definition utelämnad).


15 augusti 2011, 15:42
Moderator
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Jag är flexibel fram t.o.m. 20:04.

Har inte hunnit kolla upp när bussarna går till och från Håga by än, men det låter överlag som ett vinnande koncept.


15 augusti 2011, 15:46
Medlem
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Jag frisäger mig allt ansvar angående vilka svampar ni plockar och senare blir sjuka av :mrgreen:

Jag kan en del svampar, men jag vågar inte säga åt andra vilka svampar som är ätbara. Det är synd att CodeRedAlert inte kan vara med; jag tror att hon är bra mycket säkrare än jag.


15 augusti 2011, 15:56
Moderator
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Jag håller mig till kantareller eftersom jag är ett blåbär.


15 augusti 2011, 16:18
Moderator
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Tycker också konceptet låter vinnande.
Utom att jag måste googla rävskabb också, eller vad det var nu igen... :oops:

Buss 4 dagtid...
... ersätts till Hågaby av...
... buss 6 kvällstid.

Hållplatsen vid Kung Björns hög är Håga gård.


15 augusti 2011, 20:02
Moderator
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Bra att veta - tack!

Dvärgbandmasken?


16 augusti 2011, 01:31
Moderator
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Incognita skrev:
Dvärgbandmasken?

Ja. Tack tillbaka.
Vad tänker ni andra om den saken? Eller blir jag en glädjeförstörare nu?


16 augusti 2011, 01:36
Moderator
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Det är de jävlarna som profiterat på smuggling av smittbärande hundar, troligen med plågsam frakt till på köpet, som är glädjeförstörare. Att hålla sig uppdaterad är väl klokt. Vad jag förstår finns det dock inte så mycket information, eftersom pengarna för undersökning av saken har tagit slut (läste jag någonstans i DN).


16 augusti 2011, 01:47
Medlem
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Om man vill vara absolut säker på att undvika dvärgbandmasken, så ska man inte äta råa bär eller slicka sig om fingrarna efter att rört vid bär eller svamp (eller (hus-)djur). Än så länge har den inte hittats i Uppland (vad jag vet), så risken är minimal. Man kan ta med vatten i en flaska och skölja av händerna innan man äter medhavd matsäck.

Jag tänker inte oroa mig mer än vanligt.


16 augusti 2011, 01:48
Ny tråd Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron