Ny tråd Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Nästa
Svampexkursion i Uppsala? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Äter ni vitlökskapslar så ökar chansen att fästingarna ratar er som offer.


29 juli 2011, 20:31
Medlem
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Schueberird skrev:
Det enda som jag kan säga om radioaktivt strålande svamp i Uppsalatrakten är att jag har ätit en del kantareller (och annan svamp (stolt fjällskivling etc...)) plockade i området utan att bli sjuk(are) - eller utan att märka att jag blev sjuk av det. Sedan är det upp till var och en vilka slutsatser som dras utifrån det.

I Knivsta har jag en del kantarellställen som å andra sidan är antingen mycket hemliga 8-) eller mycket bortbyggda :03:

Jag har plockat kantareller i Nåsten-skogen, men det var ett tag sedan nu. Mitt förhållande till svampar och att äta desamma är komplicerat, så jag brukar inte plocka så ofta själv.

Och så har vi de små otrevliga skogspiltarna att ta hänsyn till: De fäster sig så lätt vid just svampplockare.

Berätta om vart du hittade fjällskivllingenn!!!
Stolt fjällskivling är bättre än gåslever och löjrom och allt annat tjaffs.

Mitt rekord när det gäller fästingar är 14 stycken eller fler de är väldigt fästa vid mig.


29 juli 2011, 22:16
Medlem
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Google[Bot] skrev:
Berätta om vart du hittade fjällskivllingenn!!!


Det var ditåt. *pekar*


29 juli 2011, 22:29
Medlem
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Jag gillar att jaga svamp, särskilt kantareller som växer bara på vissa ställen, vilket gör dem roligare att hitta. Det bästa är att vara ute sådana där klara, soliga höstdagar med hög luft.

Tidigare (10-20 år?) har jag aldrig haft några bekymmer med fästingar; jag har bara sett till att bära täckande klädsel, höga stövlar och kollat kroppen under duschningen efteråt. Ibland har jag tagit bort några som precis bitit sig fast och därför suttit ganska löst. Ingen borrelia eller andra smittor. De senaste årens rapporter om TBE och dess utbredning/ökning har dock gjort mig fundersam, även om jag vet att en väldigt liten (om än ökande) procent av fästingarna bär på TBE (jag har inte vaccinerat mig, eftersom jag inte tyckt att risken hittills varit tillräckligt hög för att göra ansträngningen värd det).

Jag undviker alltså helst att krypa in i buskage eller sätta mig på huk i högt, fuktigt gräs, vilket man ofta gör vid just svampplockning. Däremot går jag gärna genom skogen på säkrare ställen.


1 augusti 2011, 18:47
Medlem
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Schueberird skrev:
Google[Bot] skrev:
Berätta om vart du hittade fjällskivllingenn!!!


Det var ditåt. *pekar*


De växte i en kohage under vad jag tror var en ek (det var inte jag som plockade de exemplar vilka jag senare fick smaka). Kan det vara så att stolt fjällskivling också föredrar just kväverik, öppen mark?


1 augusti 2011, 18:50
Moderator
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Schueberird skrev:
Jag gillar att jaga svamp

Visst helvete, jag har inget svampgevär heller.


1 augusti 2011, 18:55
Medlem
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Svampgevär :01: :D

Ja, Ni skrattar Ni, men det är dagsens sanning; det säger jag Er.

Kantarellplockning kan faktiskt liknas vid jakt: Man måste kunna läsa av terrängen rätt för att kunna hitta dem.


1 augusti 2011, 19:04
Medlem
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Schueberird skrev:
Schueberird skrev:
Google[Bot] skrev:
Berätta om vart du hittade fjällskivllingenn!!!


Det var ditåt. *pekar*


De växte i en kohage under vad jag tror var en ek (det var inte jag som plockade de exemplar vilka jag senare fick smaka). Kan det vara så att stolt fjällskivling också föredrar just kväverik, öppen mark?

Jag tror det.Eller mycket sol eller iaf skogsbryn och gräsmark.
De växer ofta på tomter och golfbanor.Ibland får man inkräkta på folks tomter lite diskret och snatta dem,menigheten vet ändå inte var det är utan kör över dem med gräsklipparen.


1 augusti 2011, 19:09
Moderator
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
Alltså, fästingar... Hinner de fästa sig vid er? Jag har haft myriarder med fästingar på mig men alltid märkt dem innan de hunnit sätta fast sig utan att behöva leta. Jag tycker att deras fötter/klor/ben/? känns så hemskt obehagligt när de går omkring på mig. Pyttesmå har de varit oftast, som ett psylliumfrö (eller ett halvt linfrö) eller mindre. Hur kan man missa att känna dem? Helt obegripligt för mig.

Jag och min särbo har ett jättebra kantarellställe, för både gula och trattisar, men jag har inte ens en vag aning om var det ligger trots att vi hittade det tillsammans.


1 augusti 2011, 23:07
Medlem
Inlägg Re: Svampexkursion i Uppsala?
De brukar sitta fast ganska snabbt på mig.
Jag tror att de går efter feromoner och värme,jag svettas som en gris så jag är ett lätt offer.
De brukar sitta där huden är tunn.


1 augusti 2011, 23:18
Ny tråd Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.