Ny tråd Svara på tråd  [ 164 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17
Tråden för oss... 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss...
Lars Jonssons Fåglar i Europa skriver om havsörnens läte som följer:
Citera:
Lätet består av en serie hackande skrik "kyick, kyick, kyick..." likt spillkråkans revirläte om våren.

Om spillkråkan:
Citera:
Låter på våren höra ett gröngöling[s]likt[,] men ljusare och mer metalliskt "kly, kly, kly, kly, kly".

Det står dock inte explicit nämnt som revirlätet.

Om gröngölingen:
Citera:
Revirlätet är ett kraftigt, något dalande "kly-kly-kly-kly-kly-kly-kly", rundare och mer fylligt i klangen än gråspettens, ropar mest i gryningen.

Om gråspetten:
Citera:
Vårrop mer ömkligt och pipande än gröngölingens[:] "py, py, py, py, py, py, py, py...py...py...py"[.] Tonen är vek och klagande och strofen hackar liksom uppgivet mot slutet.

Om gröngölingen:
Citera:
Revirlätet är ett kraftigt, något dalande "kly-kly-kly-kly-kly-kly-kly", rundare och mer fylligt i klangen än gråspettens, ropar mest i gryningen.

Om gråspetten:
Citera:
Vårrop mer ömkligt och pipande än gröngölingens[:] "py, py, py, py, py, py, py, py...py...py...py"[.] Tonen är vek och klagande och strofen hackar liksom uppgivet mot slutet.

...

18 juli 2011, 11:44
Medlem
Incognita skrev:

Missade jag något roligt på nattkröken då? Jag ville ju egentligen inte gå, trots snudd på outhärdliga skrän från sällskapet intill oss som triggade alla mina alarmsystem, men man kan ju inte anlända hur sent som helst till vänner som upplåter delar av sin bostad till en på så extremt kort varsel och dessutom hämtar upp en med bil.

Hoppas att kompismiddagen blev lyckad också.

Mnjaaa...det var varmt.
Jag hade nog överdoserat Ritalin eftersom jag hade huvudvärk innan(Ritalinet funkar mot det för mig.)
Jag fick nära på värmeslag skulle ha haft shorts på mig men då kanske man inte hade kommit in.
Jag svepte tre påsar salt ifrån baren.
Folk brukar ju nästan aldrig ha shorts på utetällen.Könsdiskriminering,kvinnor får ha hur lite kläder som helst i princip.
Jag var säkerligen väldigt påfrestande.Och jag hoppas att ingen filmade min dans och lade ut den på You tube med titeln "crazy pcp guy dancing like an idiot"

18 juli 2011, 16:22
Moderator
Google[Bot] skrev:
Jag var säkerligen väldigt påfrestande.

Inte mot mig iallafall. Din associativitet känns det som jag klarar, åtminstone efter litet eftertanke.
Men det är något med min hörsel och din röstklang som inte går ihop. Och därinne fick jag ju anstränga mig till det yttersta för att höra vad någon sa. De sakerna räknar jag dock till yttre omständigheter, inte som något "personligt".

Sedan var det ju en så oväntad och omtumlande situation för mig, där jag inte hade någon som helst ledtråd. Har ju aldrig kommit in i något nöjesliv efter den tröst- och hopplösa ungdomen, även om jag har försökt. (Menar då nöjesliv på mina villkor heller — inte något ytligt "bara-för-att-andra" och "men-det-är-inte-så-roligt-som-det-verkar".) Fast tidigare har jag ju bara försökt med folk som redan har varit inne i det och åtminstone har trott sig och passerat för _normala_. Utan den förståelse för NPF-problematik och liknande som jag absolut måste ha.

Det gjorde allt för mig att ni båda hade den förståelsen. Allt. Tack!

18 juli 2011, 16:47
Moderator
Det låter som att det blev en mycket lyckad kväll på många sätt - verkligen roligt att höra! Jag hade som sagt gärna stannat, under andra omständigheter. Det kanske blir tillfälle till en svängom någon annan gång. ;)

Värme är ett gissel, dock. Mina sympatier till Google[Bot]. Om det är någon tröst är strumpbyxor och stayups av polyamid förskräckliga att svettas i. Och skorna är ett kapitel för sig...

Själv skulle jag nog inte våga mig på att experimentera med ritalindosen, särskilt inte ihop med alkohol. Var lite försiktig, hörru!

18 juli 2011, 23:45
Ny tråd Svara på tråd  [ 164 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17

Som gäst saknar du privilegier.