Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Gör hela forumet synligt enbart för medlemmar? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Gör hela forumet synligt enbart för medlemmar?
Detta skulle vara bra. Som det är nu postar jag så lite som möjligt i offentliga delar. Finns ingen mening med att ha forumet öppet. Vill folk från andra forum följa diskussionerna här får de registrera sig = fler medlemmar.

27 februari 2012, 03:28
Moderator
Inlägg Re: Gör hela forumet synligt enbart för medlemmar?
Bra om man kan välja, tycker jag. Vill man skriva dolt kan man det, bryr man sig inte eller vill skriva öppet kan man det. Alltefter vem man är, hur man känner sig, vad man skriver om och hur man skriver om det.

Forumet måste ha en framsida också. Jag tror inte ett dugg på att fler vill regga sig här om de inte ser någonting alls förrän de redan har reggat sig. Någon enstaka kanske fungerar så, men jag tror de flesta vill se något först, eller stöter på något och blir såpass fångade att de reggar sig. Då kan det vara bra både att de ser något och att vi har ett par slutna avdelningar att fresta med.

Därtill har vi redan så litet aktivitet att det nätt och jämnt går runt. Vi behöver inte ännu mindre.

27 februari 2012, 15:38
Moderator
Ovanstående är både min åsikt som medlem och min inställning som moderator. Där finns också skälet till att jag för några månader sedan (eller vad det har hunnit bli) var med och ökade vårt slutna utrymme utan att för den skull minska det öppna.

Jag valde ändå att skriva inlägget som vanlig medlem, utan moderatorsruta, eftersom jag inte vill slå min åsikt i huvudet på någon bara för att jag är moderator, utan hoppas jag ska klara av att se var det finns bra argument oavsett var de kommer ifrån.

27 februari 2012, 15:49
Moderator
[EDIT: Skrev detta innan jag såg Zombies inlägg ovan.]

Jag vet inte riktigt var jag står i den här frågan personligen. Vi diskuterade det i moderator- och admingruppen innan vi lade till en öppen avdelning om asperger och en dold avdelning om annat än asperger, och kom gemensamt fram till att det var den lösning som gav störst utrymme för var och en att göra egna val. Tanken var också just att ha ett ansikte utåt. Jag var nog den som just då kände att jag gärna skulle slippa ett ansikte utåt, att det finns ett AspergerForum redan som verkligen har ett ansikte utåt. Men vi hoppades ändå att det skulle gå att locka fler medlemmar genom att vara lite mer synliga. Fler medlemmar har vi ju fått, men det är fortfarande ett mycket litet antal som skriver aktivt och regelbundet, så effekten kan väl inte sägas ha blivit så påtaglig än i alla fall. Och ett ansikte utåt där medlemmarna helst inte skriver, om det nu är så för fler, är kanske inte ett särskilt bra ansikte.

Men vi har ju t.ex. fått hit en lärare som ser det här som ett bra forum för att diskutera pedagogiska ideer, och det tycker jag är jätteroligt. Den sortens ansikte utåt tycker jag att vi kan vara stolta över.

Vad tycker ni andra om saken?

27 februari 2012, 15:59
Moderator
Incognita skrev:
vi lade till en öppen avdelning om asperger och en dold avdelning om annat än asperger

Visst ja, det var det vi gjorde. Bra att någon har minne.

Incognita skrev:
Och ett ansikte utåt där medlemmarna helst inte skriver, om det nu är så för fler, är kanske inte ett särskilt bra ansikte.

Bra poäng. Å andra sidan får man fortfarande en konkret upplevelse av själva forumet och intryck av en viss grundläggande öppenhet hos forumledningen, som man inte får av en fönsterlös vägg som bara kan passeras på villkor att man redan har reggat sig. Jag tror inte man ska underskatta den aspekten för aspergare heller. De flesta av oss fungerar nog mer likt "NT" på den punkten än vad man kanske vill tro när känslorna svallar i någon särartsdiskussion.

Incognita skrev:
[...] det finns ett AspergerForum redan som verkligen har ett ansikte utåt.

Till saken, i den mån vi ska jämföra oss, hör att AF sedan dess bara har lämnat kvar ett halvt ansikte utåt: bara avdelningarna för aspergerfrågor, intressen och tips är öppna, den för övriga ämnen har dragits in under reggningsskynket. Å andra sidan har de bara ett halvt ansikte inåt heller, eftersom aspergerfrågor saknas där. Så på den punkten ger vi ett friare val. En fjäder i hatten, tycker jag (helt barnsligt).

27 februari 2012, 16:11
Moderator
Good points.

27 februari 2012, 16:12
Medlem
Ja för min del hade det gärna fått vara stängt för ickemedlemmar. Då kan man kanske skriva mer fritt.

31 maj 2012, 11:45
Moderator
Moderator:

Underforumet Medlemmarna har ordet är stängt för ickemedlemmar. Där det står [dold] framför avdelningarnas namn. Där kan du skriva mer fritt. Vi har valt avdelningarna så att vi tyckte man borde kunna hitta en för vad man än vill skriva om.

Är det något du saknar där?

Eller vill du i alla fall ha hela forumet stängt?

31 maj 2012, 13:02
Medlem
jag vet inte om det finns så mycket allmäninformation så att man via sökmotorerna ska kunna läsa vissa trådar.

31 maj 2012, 13:25
Moderator
Moderator:

Det ska inte vara nåbart för sökmotorerna. Det är det som är meningen. Vi ska kunna vara ifred där. Så ifred man nu kan på nätet.

31 maj 2012, 13:41
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.