Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Om moderation i tråden "Trubbel på sektforumet" 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Om moderation i tråden "Trubbel på sektforumet"
Bakgrund:
sugmundfreud skrev:
Moderator: Jag censurerade själva trådnamnet från Rdos inlägg, samt där CodeRedAlert citerat Rdos där han nämner trådnamnet. Får vara någon måtta med läckaget :p // Moderator sugmundfreud.

Inaktiv forummedlem skrev:
Skulle du kunna motivera klarare varför denna censur har ägt rum? (Man för väl anta att skälet inte är att Aspergerforums regler skulle gälla på Aspieforum.)

LOL! Är moderatorn på extraordinärt spexhumör i dag? På trådens första sida finns tre inlägg (ett författat av moderatorn) där trådens titel fortfarande är angiven. (Man får fram hela texten om man trycker på knappen "Citera".)

Favvo i repris:
sugmundfreud skrev:
2 late.
rdos skrev:
Men med tanke på Tittis sätt på AF så tänker jag posta länken här oxå:
http://www.aspergerforum.se

De som är med på PA, och vill kolla rimligheten av det som påstås, kan läsa själv.

Tråden existerar inte.

Admin skrev:
Skulle du kunna motivera klarare varför denna censur har ägt rum? (Man för väl anta att skälet inte är att Aspergerforums regler skulle gälla på Aspieforum.)
Det här svarar jag på.
sugmundfreud har direktiv att stävja att forumkrig utbryter. Hon har gjort bedömningen att den länken är känslig. Därmed är den censuren korrekt.
Troligast är dock att länken inte kommer att fungera igen iallafall.
OBS
För fortsatt diskussion om moderering startar ni en ny tråd om modereringen i avdelningen Synpunkter
Det är en uppmaning!

28 november 2010, 16:47
Medlem
Inlägg Re: Om moderation i tråden "Trubbel på sektforumet"
Jag har inte ifrågasatt censuren, men jag efterfrågar en tydlig motivering från forumledningen. Där jag kommer ifrån är det knappast övertygande att argumentera att censuren är korrekt för att länken är känslig.

28 november 2010, 16:51
Medlem
Vad är "forumkrig"? Är det ett "krig" mellan olika medlemmar på Aspieforum, eller är det ett "krig" mellan Aspieforum och Aspergerforum?

28 november 2010, 16:55
Medlem
I linje med den gällande censuren har mitt inlägg ändrats genom att länken har tagits bort:
viewtopic.php?p=14011#p14011
Favvo i repris:
sugmundfreud skrev:
2 late.

rdos skrev:
Men med tanke på Tittis sätt på AF så tänker jag posta länken här oxå:
http://www.aspergerforum.se

De som är med på PA, och vill kolla rimligheten av det som påstås, kan läsa själv.

Tråden existerar inte.

Detta är konsekvent, och syftet med mitt inlägg var att visa att moderatorn inte hade varit konsekvent i sin censur. Men om en medlems inlägg har ändrats av forumledningen, då är det väl kutym att det tydligt (till exempel med rödtext eller klammer) anges att denna ändring har skett?

28 november 2010, 17:02
Medlem
Jag tycker att moderationen var ok.

28 november 2010, 17:40
Medlem
Men vid närmare eftertanke kanske du håller med om att forumledningen bör ange tydligt när de ändrar i en medlems inlägg. På den punkten fungerar det föredömligt på Aspergerforum. Exempel:

http://www.aspergerforum.se/fortal-och- ... tml#471144
rdos skrev:
Skulle tro att Heliora menar den här tråden:

****** borrtagen länk till tråd i PA*****

[...]

28 november 2010, 17:56
Medlem
Men vid närmare eftertanke kanske du håller med om att forumledningen bör ange tydligt när de ändrar i en medlems inlägg. På den punkten fungerar det föredömligt på Aspergerforum. Exempel:

http://www.aspergerforum.se/fortal-och- ... tml#471144
rdos skrev:
Skulle tro att Heliora menar den här tråden:

****** borrtagen länk till tråd i PA*****

[...]

Det håller jag med om. De moderatorrutor man använder är oxå föredömliga.

28 november 2010, 18:09
Site Admin
Jag har inte ifrågasatt censuren, men jag efterfrågar en tydlig motivering från forumledningen. Där jag kommer ifrån är det knappast övertygande att argumentera att censuren är korrekt för att länken är känslig.
Censur kan ha många sidor.
Vi har inte hindrat någon ifrån posta eller ålagt munkavel på någon.
Den andra sidan att vi tagit bort info som kan förvärra situationen för en del, kommer in på syftet med detta forum.

Det här forumet startades pga ryktesspridning om att en viktig teurapeftisk sida höll på att förändras till något negativt. Aspieforum är med andra ord ett alternativ till att kunna försöka höjja måendet hos människor med autistiska drag.
I linje med detta så har en länk som kan komma skada personer tagits bort.
Vad är "forumkrig"?
Forumkrig i det här sammanhanget är när kollektiv ifrån två olika forum kastar okvädningsord mot varandra.
Håller man det civiliserat så minskar risken att någon far illa.

Men om en medlems inlägg har ändrats av forumledningen, då är det väl kutym att det tydligt (till exempel med rödtext eller klammer) anges att denna ändring har skett?
Jo det hör till god sed att ange ändringar på det sätt du efterfrågar.
Här har jag brustit. Får ta och fixa i ordning det retroaktivt under dagen

28 november 2010, 18:10
Medlem
Moderattårn talar: Jag hade bråttom när jag modererade, det är hemligheten till varför det blev som det blev. Det var också därför jag angav i ett separat inlägg vad jag gjort för ingrepp, istället för som jag brukar, ange det i själva inläggen som jag editerar.

Jag hade inte tänk på att tråden var namngiven. Då jag själv är medlem i PA kändes det extra dumt att som moderator låta så detaljerad info stå kvar. Även om jag är en snaskig skvallerkärring så får även jag lov att dra gränsen någonstans, och när namngivningen blev anmäld så trimmade jag mina hjärnceller lite extra och såg Jesus hallelujah!, eller typ såg gränsen mellan ok och 2 much information.

Forumkrig? Ja med forumkrig avses krig mellan Aspergerforum och Aspieforum. Det vill vi inte ha, och då bör ju läckaget från känsliga avdelningar där hållas till ett minimum.

Jag kommer aldrig att lova att moderera efter exakta normer, det är jag för flummig för. Däremot tas kritik, beröm, feedback etc tacksamt emot. // moderator sugmundfreud

28 november 2010, 18:22
Medlem
sugmundfreud skrev:
[M]ed forumkrig avses krig mellan Aspergerforum och Aspieforum. Det vill vi inte ha [...]

Varför inte, eller snarare, varför finns det ens på dagordningen?

28 november 2010, 23:39
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.