Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Multipla konton 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Multipla konton
Själv bryr jag mig i princip inte ifall någon kör med multipla konton.
Hur resonerar ni andra?

23 december 2010, 04:13
Medlem
Inlägg Re: Multipla konton
Bryr mig inte heller. Dock kan man räkna med att jag reagerar ifall någon missbrukar sitt eller sina konton till att skada andra medlemmar. Tex om en skäggig gubbe låtsas vara en rödhårig snygg brud och raggar på någon manlig medlem, och jag får nys om det, då lär det bli pisk på stjärten, och inga fjäderlätta Scheiketag heller.

Och jag snackar inte som moderator utan som vanlig medlem nu då.

23 december 2010, 04:34
Medlem
Rent intuitivt säger jag absolut direkt nej, men om jag ska vara mer nyanserad, så beror det på vad man använder dem till. Det skulle till exempel kunna vara användbart om man vill ha ett helt anonymt konto där man kan diskutera mer privata saker och ett annat där man håller diskussionerna på en ytligare nivå (så länge man kan hålla isär kontona).

Nackdelen med flera konton är att man då lättare kan skapa (falsk) opinion till exempel för åsikter som annars inte vore, exempelvis, etiskt försvarbara. Multipla konton kan också användas för att trakassera andra medlemmar utan att det märks - eller åtminstone inte märks tillräckligt väl för att stoppas.

23 december 2010, 04:45
Moderator
Våra referensramar för det här verkar vara så oerhört olika.

Min ungefär: Jag hade gått och trott att det var vedertagen netikett att inte ha marionettkonton, utom i några mycket få godkända undantagsfall av väldigt goda skäl. Generaliserat från Wikipedia, skulle jag tro, och inte motsagt av de rätt få och städade fora jag har mer än helt flyktigt tittat in i (utom Flashback, som är så oöverskådligt att fan vet någonting).

Så jag trodde inte ens att saken var öppen för diskussion med utsikt till nämnvärt praktiskt resultat. Därför har jag inte per i natt hunnit bilda mig någon åsikt i den.

23 december 2010, 06:06
Medlem
Jag är inte särskilt förtjust i det.

23 december 2010, 07:33
Medlem
Det är bara bra i de undantagsfall där det finns vettiga skäl, och jag tror inte det är så många. Jag tror det i allmänhet skulle användas på något skumt och manipulativt sätt. Men om det inte gör det så är det väl ok.

23 december 2010, 13:09
Medlem
Zombie skrev:
Jag hade gått och trott att det var vedertagen netikett att inte ha marionettkonton, utom i några mycket få godkända undantagsfall av väldigt goda skäl.
Du har rätt i att det inte hör till nettiketten
Citera:
Använd inte multipla användarnamn
Avstå helst från att delta på ett forum eller community under flera användarnamn samtidigt, även om det inte är uttryckligen förbjudet enligt forumreglerna. Om du har anledning att byta användarnamn, var öppen med namnbytet.

Men det är så pass vanligt att jag utgår ifrån att det förekommer på samtliga forum i en relativt stor utsträckning. Vilket jag tror är nyttigt att ta för givet(som en normal sak). För då skadar det inte en själv.
Att förtroendet sjunker för den som ertappas, är inte ens eget problem, det är ju smurfaren själv som får lida.

23 december 2010, 14:33
Moderator
Netikett enligt wiki, okej, då skakar min värld litet mindre. ;)

En del nackdelar är ju uppenbara, särskilt för aspergare och andra som kan ha svårt att hantera världen ändå: förutom trollning även att förstöra folks tillit till att någon, om inte är den den utger sig för att vara, så åtminstone inte utger sig för att vara fler personer än den. Där finns en princip som är viktig för mänskligt umgänge överhuvudtaget, även om olika personer har olika krav på nivån i att hålla den. Så det tycker jag inte utan vidare är smurfarens ensak, inte ens om det är vanligt.

En fördel, bortsett från de legitimerbara undantagsfallen, är också uppenbar: att utan ont syfte kunna skaka om, få något man finner viktigt eller är starkt engagerad i sagt, där medforumisternas vanliga intryck av en skulle ha stått ivägen, eller helt enkelt göra ett busstreck. Som då inte alla tycker är roligt eller värt vad det kostar. Och där det väl också finns gammal hävd att en magister kan le, skaka på huvudet och säga "ta med dig en bok eller något", men kvarsittning blir det iallafall.

Och så den klassiska frågan "Hur mycket mer (om alls) om vi officiellt släpper det fritt, och vad kan det i så fall ha kostat innan det lugnar ner sig?" och så vidare.

Finns säkert fler aspekter.

23 december 2010, 14:48
Medlem
Mig gör det inget. Tycker bara det är synd att det inte fanns någon separat EXTREMEPOWER.

Det kan ju vara en användbar feature för att skapa debatt och gå ut med lite andra åsikter än vad man vanligtvis står för. :lol:

24 december 2010, 10:01
Medlem
rdos skrev:
Det kan ju vara en användbar feature för att skapa debatt och gå ut med lite andra åsikter än vad man vanligtvis står för. :lol:

*host*host*

3 januari 2011, 11:39
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.