Re: Mer och fler "vanliga",NT-personer på ASpergerformen ?!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
asponomen jag själv vill säga detta :
Både min uppfattning och erfarenhet (det ska förvisso direkt erkännas att min
s.k.erfarenhet är föga,ringa vad gäller erfarenhet etc. -om man med erfarenhet
i gängse betydelsemening menar direkt (typ socialt) erfarenhetsumgänge med
(andra)aspergerpersoner s.k. ) tycker jag verkar visa på att en indirekt begärande
NT-ifiering mest hela tiden är städse närvarande,och pockandes på korrektions-
uppmärksamhet. Detta i och för sig mest ifrån strukturellt drivna,kommunikativt
utåt-utövande i analogi med tockna högfunktionsaspiesar,så benämnda .
En sorts tendens jag skönjar bara.
Nog inget egentligt fel med det (ändå) ? -,eller...Det är sånt jag delvis-t tänker på.
En aspergare(appropå 'Zo.. ' besvar s.a.s. )för mig är f.ö. en vad jag (p)(å)kallar
"aspergersyndromsocialitetsmänniska-för det mesta med hemmatillhörighet i
(AS-)dialogerna,sätten att kommunikativt interagera(el.inte)på"--
ett slags sätt,en AS-värld jag förstås tillerkänner(vad annars !)och finner naturlig etc .
Dock verkar jag själv-kanske är jag allena,kanske är jag specifikt (AS-)"genre-ad" med
en funktionsdigredierande AS-annorlundaighet !(?) -tänka,kommunicera och leva annorstädes.
Det kanske kan vara intressant med en lite mer omfattande och luftig diskussion om detta ?!
"På vad jag ser att de flesta på de här forumen (mitt tillägg: AspieForum,AspergerForum;
AspergerKontakt) inte skulle vara aspergare",menar jag just denna (nära till-över-)tendens,
slikt forumEticerande förmedelst NT-ifierande av sakdiskussionsbelägenheterna.
Och igen-jag kan ha fel .
Vad gäller det som 'Zo ' säger 1/7 kl. 15.07 om att dito märker att det här och på
AspergerForum skulle vara så att de flesta på ovan nämnda forumställen just är aspergare,
så är ...det ju detta jag,inte primärt ifrågasätter,utan,undrar över lite.
Tror kanske trots allt (det torde väl vara så!)att de flesta är s.a.s. aspergare-och då m.a.o.
vad jag menar "common sense-aspergare...med (social-)neurotypiska kommunikationsmönster,
NT-ifierade interaktionssätt a la' en dragning till ett dylikt av-aspergerifierande
i karaktärsuppvisandet".
Och det är väl klart : det beror ju i för kontexten på vad man lägger in i forumBegreppet-
och vad "vanligt" egentligt är, et vad "NT" i själva verket har för de gemena varandet
i vardagsverkligheten och dess räckvidd o.s.v.