Ny tråd Svara på tråd  [ 143 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Nästa
Har det här forumet blivit bättre på sistone? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Har det här forumet blivit bättre på sistone?
Märk väl att jag inte har sagt om det är en god eller dålig anledning, bara att det är en anledning. Jag har heller inte sagt att min metod skulle vara den bästa metoden, men för den som levt sitt liv i motsatsen tycks den mig som den enda metoden - men därmed inte sagt att det faktiskt är den enda metoden.

29 oktober 2011, 07:19
Medlem
Schueberird skrev:
Anledningen till att jag förespråkar detta öppna deklarerande av personåsikter är att jag så länge har levt med ett ständigt tisseltassel bakom ryggen och konstiga antydningar, men ingen säger någonsin något direkt till mig, så jag får aldrig chansen att försvara mig, diskutera, bekräfta/dementera eller helt avfärda vad än tisseltasslet handlar om (vilket förstås aldrig någon säger), utan allt sker hela tiden precis utom räckhåll, men ändå tillräckligt nära för att påverka mig.
Den här gången sa vi till direkt vad vi ansåg var fel. ;)
Missförståndet som uppkom(Att tilldela rättvisa? ) tror jag dock vi nu kan avföra som ett missförstånd.
Men i sak håller jag med, munkavel är i längden ingen bra metod.

Det känns tryggt att ha en motpol som rabiat tar ställning mot munkavel, då minskas risken att den kommer smygandes bit för bit.(Var det nallen som formulerade det så? )

29 oktober 2011, 19:09
Moderator
Ja, jag tror att vi kan enas om att folk har rätt att vara jävligt otrevliga och jag har rätt att säga att jag tycker att det är jävligt otrevligt.

31 oktober 2011, 00:02
Medlem
Incognita skrev:
[J]ag tror att vi kan enas om att folk har rätt att vara jävligt otrevliga och jag har rätt att säga att jag tycker att det är jävligt otrevligt.

Ja, gärna.

31 oktober 2011, 23:24
Medlem
Zombie skrev:
[T]änk om en aktivitetsnivå som kan locka dig ofrånkomligen medför en "brusnivå" som stör dig?

Jag vet att det inte nödvändigtvis är så. Möjligen är det så att 'brett' tillsammans med 'adekvat flöde' leder till 'hög pladdernivå', men jag tror inte det (efter visst övervägande kom jag fram till att pladder är värre än rent brus). Jag tror att det även krävs korkade eller dåligt pålästa människor som inte har vett att hålla käft om det de inte har koll på.

Zombie skrev:
nallen skrev:
Ja, är det inte irriterande så säg?
Självironi (isåfall skrattar jag med); en vink om att till och med du kan vara situationsetisk; en vink om att även jag är inkonsekvent (i så fall var, om det är relevant här?); eller... ?

En viss ironi, ja. Ett bittert konstaterande att jag inte är så konsekvent som jag vill vara. Ett mer allmänt konstaterande att det själklart beror av situationen (man kan ju konsekvent välja det som verkar bäst för stunden - då något slags lokal konsekvens snarare än total). Och kanske en liten irritation av att du verkar ha lättare att vara konsekvent än jag har i en del fall.

31 oktober 2011, 23:33
Moderator
nallen skrev:
Zombie skrev:
[T]änk om en aktivitetsnivå som kan locka dig ofrånkomligen medför en "brusnivå" som stör dig?

Jag vet att det inte nödvändigtvis är så. Möjligen är det så att 'brett' tillsammans med 'adekvat flöde' leder till 'hög pladdernivå', men jag tror inte det (efter visst övervägande kom jag fram till att pladder är värre än rent brus). Jag tror att det även krävs korkade eller dåligt pålästa människor som inte har vett att hålla käft om det de inte har koll på.
Förutom att åtminstone "korkad" fortfarande är svårt att definiera någorlunda allmängiltigt i det här sammanhanget (där det också gäller att folk har olika avsikter och ambitioner med sitt forumskrivande) så antar jag språkförbistring här. Jag talade om den faktiska situationen med detta eller aspergerforum; du verkar tala mer principiellt.

nallen skrev:
Zombie skrev:
nallen skrev:
Ja, är det inte irriterande så säg?
Självironi (isåfall skrattar jag med); en vink om att till och med du kan vara situationsetisk; en vink om att även jag är inkonsekvent (i så fall var, om det är relevant här?); eller... ?

En viss ironi, ja. Ett bittert konstaterande att jag inte är så konsekvent som jag vill vara. Ett mer allmänt konstaterande att det själklart beror av situationen (man kan ju konsekvent välja det som verkar bäst för stunden - då något slags lokal konsekvens snarare än total). Och kanske en liten irritation av att du verkar ha lättare att vara konsekvent än jag har i en del fall.
Ah. :idea:
Och en komplimang jag inte hade väntat. Själv känner jag mig som ett rätt sårbart villebråd för principriddare, fotburet pragmatisk som jag (åtminstone tror att) jag är i fråga om metoder för att förverkliga mina grundsatser.

2 november 2011, 01:40
Moderator
I gengäld tycks nallen ha lättare än vad jag har för att vara konsekvent med principer för språklig korrekthet vid korrekt citering (sätta in en versal inom klammer vid behov), något som jag inte riktigt orkar upprätthålla i sociala* forum. Mig irriterar det dock inte, utan jag blir bara väldigt glad över att se andras omsorg om detaljerna där jag själv tvingats sänka min ambitionsnivå.

*) ...vilket leder mig vidare (eller tillbaka) till förväntningar på forumet. En svårighet här är att vi tycks ha olika uppfattning om vad som är forumets centrala funktion/er/. Är t.ex. ett "socialt forum för de asociala", eller enbart ett diskussionsforum? Något annat? Vad är viktigt för var och en? Är det något som saknas?

Eller kanske framför allt: Finns det sätt att tekniskt eller organisatoriskt underlätta för dem som behöver kunna sålla mer?

Själv öppnar jag alla inlägg, i takt med min ork, men skummar bara dem som går över mitt huvud eller är mindre intressanta för mig. Då kan jag hitta nya inlägg efter det. Jag utgår alltid från forumindex och bevakar aldrig trådar. På så sätt blir jag inte besviken över nya inlägg som visar sig vara gamla bortvalda, och jag blir inte lockad att logga in för något som jag tror kan vara intressant (vilket skulle kunna leda till besvikelse). Det är ett omständigt sätt, men för mig ger det kontroll. Det är också anledningen till att jag inte orkar följa AF nu; jag orkar inte längre läsa allt där. Ett tag gjorde jag faktiskt det. Hur fattar jag inte. Å andra sidan sov jag inte så mycket då.

Hur kan vi tillgodose olika behov som krockar?

2 november 2011, 13:28
Moderator
Incognita skrev:
Själv öppnar jag alla inlägg, i takt med min ork, men skummar bara dem som går över mitt huvud eller är mindre intressanta för mig. Då kan jag hitta nya inlägg efter det. Jag utgår alltid från forumindex och bevakar aldrig trådar.
En liten detalj, eftersom alla inte verkar bekanta med alla småknappar: har man den tveeggade tendensen att vilja se allt (jag har den också) tycker åtminstone jag det kan vara arbetsbesparande att använda "Visa aktiva trådar" uppe till vänster i stället för att öppna avdelning för avdelning i index. Kan också göra det lättare att sålla, åtminstone för mig.

2 november 2011, 14:31
Medlem
Det bästa vore om alla ointressanta trådar hamnar på ett ställe där man inte har tillträde :10:

2 november 2011, 14:45
Moderator
Zombie skrev:
Incognita skrev:
Själv öppnar jag alla inlägg, i takt med min ork, men skummar bara dem som går över mitt huvud eller är mindre intressanta för mig. Då kan jag hitta nya inlägg efter det. Jag utgår alltid från forumindex och bevakar aldrig trådar.
En liten detalj, eftersom alla inte verkar bekanta med alla småknappar: har man den tveeggade tendensen att vilja se allt (jag har den också) tycker åtminstone jag det kan vara arbetsbesparande att använda "Visa aktiva trådar" uppe till vänster i stället för att öppna avdelning för avdelning i index. Kan också göra det lättare att sålla, åtminstone för mig.
... eller "Visa nya inlägg", som jag är mindre bekant med men tycks i regel visa nytillkomna inlägg sedan man hade forumet uppe sist.

En olägenhet med att vänja sig vid de knapparna, viskade just en fågel i mitt öra: man måste kanske titta efter om man är i öppen eller sluten avdelning innan man svarar. Och startar man ny tråd utan att gå från index måste man absolut kolla avdelning.

Ufo skrev:
Det bästa vore om alla ointressanta trådar hamnar på ett ställe där man inte har tillträde :10:
Ja, där behöver vi en nalle som kan bestämma vad som är ointressant. ;)

2 november 2011, 14:51
Ny tråd Svara på tråd  [ 143 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.