Ny tråd Svara på tråd  [ 143 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Nästa
Har det här forumet blivit bättre på sistone? 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Har det här forumet blivit bättre på sistone?
Schueberird skrev:
Jo, men då finns ju redan Aspergerforum.

Forumet var faktiskt tänkt som en fristad även för de "socialt osmidiga".

Ja, nallen tycker att Debbido är en flumkäring. Det har han rätt att tycka, men de har båda naturligtvis samma rätt att stanna kvar här och skriva vad de själva väljer att skriva. Är det inte bättre att åsikter redovisas öppet än att det hela tiden kokar under en falsk yta av acceptans!?
Det kan knappast ha undgått dig att jag modererar mycket mildare än vad de gör på Aspergerforum. Exempelvis har jag inte inskridit mot nallen i det här fallet, jag har just precis inskränkt mig till att tala om vad jag tycker. Jag tycker också jag har visat vad jag tycker om falskhet och lömsk aggression tillräckligt ofta och tydligt för att förtjäna ett visst förtroende från dem som känner mig, såvida de inte verkligen kan visa på något konkret. Så jag vägrar diskutera med de polariseringarna om jag inte får höra något som tyder på att de faktiskt stämmer.

27 oktober 2011, 01:01
Moderator
Jag skrev också en hel de annat som det vore intressant med kommentarer till.

27 oktober 2011, 01:07
Medlem
Jag tror själv att negativa känslor bara förstärks om de hålls inne och aldrig tillåts möta motstånd.

Redovisa gärna de mellanlägen som du menar att jag glömt att ta upp.

27 oktober 2011, 01:21
Medlem
Visst skulle man kunna låta bli att säga allt man tänker, men det kan också skapa ett tryck som till slut blir en övermäktigt. Att "prata av sig" kan då te sig som enda alternativet - och kanske också är enda alternativet. Alla människor har inte samma förmåga som du kanske har att hålla inne allt negativt utan att det senare exploderar.

27 oktober 2011, 01:30
Medlem
Zombie skrev:
det är en viktig orsak till den låga aktivitet du själv har klagat på.
Det här är en viktig poäng. Nu är inte nallen den som varit värst, men jag tycker han borde tänka på det här sambandet lite oftare.

Zombie skrev:
Och är det värt det att kunna bära sig åt hur som helst mot medforumister?
Kunna och göra är inte samma sak.
Jag vill kunna göra, alltför ofta så hittar jag fel ord och sedan ser det ut som skit. Bättre ha möjlighet att försöka reda ut än att vänta ut en avstängning.

Men alla vill inte reda ut, och det för med sig ett annat problem.
Om ens vänner går för att några är otrevliga, vad har jag för anledning att vara kvar då?
Om någon slår på mina vänner? Är jag då en vän om jag inte försöker skydda hen?

27 oktober 2011, 01:36
Medlem
Schueberird skrev:
Jag tror själv att negativa känslor bara förstärks om de hålls inne och aldrig tillåts möta motstånd.
Absolut det är jag också övertygad om, men nu tror jag Zombie fiskar efter nya metoder att hantera fenomenet.

En boxningsring kanske?

27 oktober 2011, 01:38
Moderator
Ufo: stämmer bra det. :)

Schueberird:
Zombie skrev:
Jo, men för att diskutera de mänskliga aspekterna räcker det att rikta fokus mot dem. Man måste inte börja diskutera saker man tycker illa om med fokus på enskilda medlemmar man har svårt för. Särskilt inte utan hänsyn till hur de kan tänkas ta det. Och skulle det (säger skulle) urarta till personförföljelse tänker i varje fall jag verka för att forumet, så att säga, sätter ner foten på den som gör det. Folk ska inte behöva känna sig ovälkomna av den sortens skäl.
Zombie skrev:
Vad forumet skapades för kan inte jag svara på, men tonen mot enskilda medforumister och liknande får nog styras av litet mer än bara svensk lag. Annars har man inget skydd mot att hamna på ett sluttande plan där så småningom bara de hänsynslösaste blir kvar, och när de inte har några kvar de kan göra illa drar de vidare och forumet dör. För ingen kommer dit, det har ryktet sett till för länge sedan. Vi har redan segdragna problem med det, det är en viktig orsak till den låga aktivitet du själv har klagat på. Folk har röstat bort oss med fötterna och vill inte komma hit igen. Och är det värt det att kunna bära sig åt hur som helst mot medforumister? Jag tycker det finns något ynkligt med det resonemanget. (Som resonemang alltså – jag säger inte att du har burit dig åt "hur som helst" mot medforumister.)

Eller så lever det vidare som ett Flashback, men där tror jag storleken är en förutsättning, och även om vi hade den så kan ju de som vill ha en hård atmosfär redan hålla till där. Eller slåss av sig där innan de kommer hit. För till sådant lär man väl knappast behöva det skydd ett särskilt aspergarrum är avsett att ge?
Jag förstår inte vad det är som är otydligt så långt. Jag upplever det som att du inte har läst vad jag har skrivit; det bildar ett sammanhang, och i det är det bara en enda lösryckt bit du kommenterar.

Men jo, hördudu, jag är nog som lekman rätt väl bekant med människans behov av utlevelse. Både det "sunda" i det, det som kan bli tvångsmässigt, och det förrädiska (som nog inte så många vet om) i att det kan bli självgenererande utan att det längre finns något yttre incitament.

Jag tror inte du själv tycker det är hederligt eller vill tro att det är särskilt psykiskt befriande ens för den som gör det med mobbningsfasoner, försåtligt hånfull ironi, drypande pikar, att inte bara någon gång i affekt, utan systematiskt, trycka till folk med medvetna orimligheter i diskussioner, eller liknande. Eller kanske ens med en fet men ärlig djävla rallarsving mot någon den svingande alldeles utmärkt vet inte tål det, i stället för att för en sådan gångs skull ge sig på någon som tål det eller en (typ) sandsäck. Man kan också göra en analogi med hets mot folkgrupp, där jag på samma sätt tror det är mer än bara lagen som ger dig dina gränser, som jag antar att du tycker inte står i alltför stor konflikt med människans behov av utlevelse.

27 oktober 2011, 01:50
Moderator
Zombie skrev:
Ufo: stämmer bra det. :)
... gällde vad
Ufo skrev:
men nu tror jag Zombie fiskar efter nya metoder att hantera fenomenet.
här. Inlägget innan hade jag inte fått syn på än.

Om att kunna eller göra håller jag också med. Och även jag har ju viss erfarenhet av att bli missförstådd och inte få en chans. Samtidigt har vi var och en vår egen definition av både detta och annat, och på något sätt måste ett rimligt medelvärde av det hela balanseras mot en chans för såpass många att stanna att forumet överlever.

Att sticka för att folk är otrevliga (mot en själv eller ens vänner) kanske inte heller är en lösning alla gånger. Så lätt är det inte att hela tiden bygga upp nya mötesplatser att man bara kan låta dem bli kapade av folk med annat program som inte kan starta egna. (Var kanske inte så du menade heller, är litet oklar över vart du ville komma med det där.)

27 oktober 2011, 02:03
Medlem
Zombie skrev:
Att sticka för att folk är otrevliga (mot en själv eller ens vänner) kanske inte heller är en lösning alla gånger. Så lätt är det inte att hela tiden bygga upp nya mötesplatser att man bara kan låta dem bli kapade av folk med annat program som inte kan starta egna. (Var kanske inte så du menade heller, är litet oklar över vart du ville komma med det där.)
Det var en förlägning på "det är en viktig orsak till den låga aktivitet du själv har klagat på.".
Mao pekade jag på en orsak, inte dess lösning.

27 oktober 2011, 02:10
Moderator
Apropå utlevelsebehov får man inte heller vara blind för att vissa former och grader av vad någon kanske egentligen behöver helt enkelt inte är hälsosamma att unna sig på nätet eller utanför en terapisituation. Inte hälsosamma för utlevaren själv, dem som drabbas eller mötesplatsen där detonationen sker. Kanske är det extremt att ta upp här just nu, men det är ändå ännu en sak man kan ställas inför. Och som inte blir lättare av att därför lämpliga terapisituationer tycks bli alltmer av en lyx.

Ufo: Aha. :idea:

27 oktober 2011, 02:12
Ny tråd Svara på tråd  [ 143 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.