Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Nya moderatorer. 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Nya moderatorer.
sugmundfreud skrev:
Hmm, jag är nog för intelligent för att förstå allt detta :mrgreen: .
Och jag var för dum för att tala ur skägget? Eller vad är det annars du sitter på för avgörande insikt? *håller i mig* :mrgreen:

sugmundfreud skrev:
Alltså det behövs en slags terrorbalans mellan totalt kaozmayhemrockingfreekillingspree och dagizmyz för att så många som möjligt ska trivas.
sugmundfreud skrev:
Målgruppen för forumet är enligt mig: så många som möjligt med anknytning till stjärtburgers syndrom.
Enligt mig också (båda sakerna).

31 augusti 2011, 17:50
Avslutat konto
sugmundfreud skrev:
Tycker det är trist att en del tycker det har blivit dagis […]

Tja, en samling små, ganska obetydliga människor som inte klarar sig på egen hand och får tuppjuck så fort någonting går dem emot. Jag skulle nog vilja säga att det är ett dagis alldeles oavsett moderationen.

31 augusti 2011, 17:54
Moderator
Nu handlade det ju faktiskt inte bara om motvilja mot vissa grupper, utan dessutom en uttryckt önskan om att de skall rensas bort/ut. Jag tycker att det är helt på sin plats att moderera ett sådant inlägg, och då inte bara för att det är otrevligt (som jag tidigare formulerade mig, lite luddigt) utan för att det faktiskt kan tolkas just som hets mot folkgrupp. Vad enskilda medlemmar (även f.d. moderatorer) anser om lagen är mindre intressant än vad lagen faktiskt säger här. (Själv anser jag för övrigt att det är en viktig och bra lag. Om nu min åsikt räknas.)

31 augusti 2011, 20:26
Medlem
Zombie skrev:
Och på ett mer vardagligt plan: tänk om vi har medlemmar av någon folkgrupp det är populärt att hata bland sådana som odlar folkgruppshat? Eller om vi helt enkelt vill ha en åtminstone någorlunda välkomnande stämning även för medlemmar av en sådan folkgrupp?

Högfungerande autism existerar inte bland lägre stående folkgrupper, så varför skulle en aspergare från en sådan söka sig hit? Förädling av autism sker genom genetiskt utbyte inom en östasiatisk eller europeisk population. Den ädlaste formen av autism är den japanska där destilleringen av hjärntyper gått så långt efter århundraden av isolering att kognitiva och perceptiva förmågor stärkts och tillståndet inte längre går att kliniskt bestämma enligt existerande kriterier. Dock märks fortfarande rutinbundenheten, förmågan till specialintressen, den mentala uthålligheten, envisheten etc...

S.k skräpautister uppstår när en europé eller östasiat får barn med t.ex en neger. Det är som att skrota hundratals eller tusentals år av evolution i en enda generation. Kan t.o.m räcka med att ena föräldern är av en mindre progressiv arabisk eller sydeuropeisk rastyp för att producera skräpavkomma där autismens sämsta egenskaper blir dominanta istället för den raffinerade typ som tar många generationer att få fram.

1 september 2011, 01:36
Moderator
Mig veterligen finns inga belägg för detta. Detta inklusive rdos artikelmanus som jag har fått skickat till mig och som jag har låtit en framstående epidemiolog och professor i medicinsk vetenskap titta på. Idén om att npf har sin grund i genom från neandertalare (om det är den du åsyftar) är en hypotes (en spännande sådan) som i nuläget vare sig kan bevisas eller vederläggas. Vidare forskning kanske kan ge mer kött på benen här, men tills dess tror jag att det är klokt att avhålla sig från förhastade slutsatser angående människoavel.

Om jag inte är helt ute och cyklar har jag dessutom bestämt för mig att evolutionen förutsätter att partnerval sker utifrån egna preferenser. När vi går in och reglerar det manuellt sätter vi evolutionen ur spel. Att använda evolutionen som argument för att sätta evolutionen ur spel blir lite märkligt.

Benämningen "skräpautister" tar jag personligen avstånd från, liksom påståendet att vissa folkgrupper är "lägre stående". Men detta är ingen moderering, utan ett diskussionsinlägg.

Om någon kan ge referenser till studier som visar att högfungerande autism inte finns hos vissa specifika populationer, läser jag dem gärna. Hittills har jag inte sett något sådant. Min kollega epidemiologen blev nyfiken och skulle leta runt lite. Sådana studier bör då utgå från faktiska diagnoskriterier för att att kunna relateras till andra siffror, så att man på vetenskaplig grund kan uttala sig om eventuella skillnader i utbredning av högfungerande autism.

1 september 2011, 11:21
Moderator
Kul, förresten, att se att du ändå är kvar, Guldhamster. Även om våra åsikter tydligt går isär här så har jag uppskattat många av dina andra inlägg.

1 september 2011, 11:28
Medlem
Skräpautister minsann! :D

Du är säkert medveten om att den långa renodlingen av den japanska folksjälen för länge sedan tagit en mindre smickrande vändning på det sexuella planet, Guldhamstern?

Det mest friska och livskraftiga uppnås med hjälp av att gener då och då blandas med varann från vitt skilda håll i världen.
Det är min åskit.

1 september 2011, 12:46
Moderator
Det tycks vara så experterna resonerar i vargfrågan också - inblandning från andra håll i genpoolen ger en mer livskraftig vargstam. Vad identifierar ni er med mest - vargar eller skogssniglar?

Inte för intet är inavel förbjudet, då det tenderar att förstärka negativa drag alltför mycket.

Men kanske borde denna diskussion föras i en egen tråd hellre?

1 september 2011, 13:02
Medlem
Zombie skrev:
sugmundfreud skrev:
Hmm, jag är nog för intelligent för att förstå allt detta :mrgreen: .
Och jag var för dum för att tala ur skägget? Eller vad är det annars du sitter på för avgörande insikt? *håller i mig* :mrgreen:

Haha, jag minns inte. Jag hade nog någonting klatschigt att säga men sedan brann det i huvudet pga all intelligens som trängs där inne. Nedrans högfungerande Alzheimer alltså. Det handlade inte om att någon var dum så mycket vet jag.

1 september 2011, 16:03
Medlem
Guldhamster skrev:
Högfungerande autism existerar inte bland lägre stående folkgrupper, så varför skulle en aspergare från en sådan söka sig hit?

Det var klatschigt :mrgreen: .

1 september 2011, 16:05
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.