Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Favicon 

Omröstningsfråga
Ja vi tar en av dem. 14%  14%  [ 3 ]
Ja den ena blir bra 19%  19%  [ 4 ]
Ja den tar vi 24%  24%  [ 5 ]
Ja varför inte 19%  19%  [ 4 ]
Ja absolut 24%  24%  [ 5 ]
Antal röster : 21

Favicon 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Favicon
Ikoner är inte en absolut bild av verkligheten, utan bara en representation av densamma. Eventuell verklighetstrogenhet blir då bara en bieffekt.

8 augusti 2011, 03:45
Moderator
Ska vi "lämna förebilden" redan före den nivå jag är inne på, då måste vi behandla bilderna som rent abstrakta. Eller bra nära. Ska bilden fortfarande föreställa någonting måste den ta fram något essentiellt i det den ska föreställa. I det essentiella för en gammal tvåaxlig spårvagn ingår inte längdasymmetri eller lång hjulbas. I en buss ingår det däremot, och kan på den här stiliseringsnivån för övrigt vara bland det tydligaste som särskiljer.

8 augusti 2011, 03:46
Medlem
Zombie skrev:
Misstänker att vi är olika vana vid hur förebilden ser ut?

Ja, eller att det mest är en fråga om tycke och smak. Jag tycker att asymmetri har en förmåga att skänka liv och rörelse åt en bild och att alltför mycket symmetri gör bilden platt och livlös.

8 augusti 2011, 10:41
Medlem
Jag röstar på nummer sju: en geek-smiley.

9 september 2011, 17:30
Medlem
Det här forumets smilisar är förskräckliga och då särskilt denna :mrgreen:, som är rent rasistisk. Och varför finns dessa två :evil: :twisted:, när det inte finns någon motsvarande motsats, d.v.s. något kristet.

10 september 2011, 07:22
Medlem
mogfelat skrev:
Det här forumets smilisar är förskräckliga och då särskilt denna :mrgreen:, som är rent rasistisk

Varför tycker du att :mrgreen: är rasistisk?

Och på vilket sätt är övriga smilare förskräckliga?
På vilket sätt skulle du vilja förändra dem?
Själv ser jag inget anmärkningsvärt förskräckligt med dem; de är, med några få, men fina undantag, bara helt vanliga standardsmilare.

Citera:
Och varför finns dessa två :evil: :twisted:, när det inte finns någon motsvarande motsats, d.v.s. något kristet.

Djävulen är väl ett kristet påfund och kan därför också räknas som kristen, på samma sätt som den kristna guden kan det. Däremot kan en änglasmilare vara värd att lägga till i samlingen (för den som vill ha en motpol till det djävulska)!?

10 september 2011, 11:01
Moderator
Jag förstår inte heller varför Mr green är rasistisk. Jag har verkligen aldrig haft någon sådan avsikt med min användning av den. Om det tolkas så, känns det obehagligt. Mot marsianer eller vadå? Det är ju en figur med stort lustigkurreflin och ögon som kisar av skratt precis som den storglada snubben. Det gröna har jag svårt att tolka, men upplever som en markering av att man tillåter sig att säga något som är lite "övermaga" (det är ju spygrönt, som vid sjösjuka).

Hur tolkar ni det?

11 september 2011, 11:52
Medlem
:mrgreen: ser ut som en karikatyr av en kines (att hudfärgen inte är gulaktig synes mig vara oviktig i sammanhanget). De andra rackarna har bisarr huvudform, tycker jag.

Min aversion kan också bero på gammal vana...

* tänker tillbaka på happy razzy aspies for freedom och det gamla 00-talet. 007, 007, var har du tagit vägen nu? *

11 september 2011, 14:57
Medlem
mogfelat skrev:
:mrgreen: ser ut som en karikatyr av en kines
Tja det var iofs en tolkning, men vari ligger symboliken att den skall vara nedsättande mot kineserna?

11 september 2011, 15:02
Moderator
mogfelat skrev:
:mrgreen: ser ut som en karikatyr av en kines (att hudfärgen inte är gulaktig synes mig vara oviktig i sammanhanget).
Aha. :idea: Det ska jag genast föra vidare till alla kineser jag känner, att de ser ut som Herr Grön. De blir säkert jätteglada och inte en chans att någon tänker på rasism! :D
... om jag bara hade känt några.

11 september 2011, 15:05
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.