Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Ufo
Medlem
|
Re: Favicon
Spetsiga hörn med stolpe blir ett snäpp mindre på skylten, vilket ger ännu mindre yta att balansera det gula mot det vita. Så ingen stolpe.
|
8 augusti 2011, 01:23 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Men hallå, fysiskt möjlig skugga — nej, med så få rutor till förfogande är just den skuggan naturligtvis fysiskt omöjlig, men den skulle approximera en sol som står något högre än rakt till vänster, med skuggans gränser snett nedåt från övre och nedre skylthörnen, dock något mindre nedåt än de övre skyltsidorna. Tyckte det verkade både vanligare och mer konventionsenligt än vågrätt ljus.
Men, med det sagt tycker jag också den vänstra blev snyggare.
|
8 augusti 2011, 01:57 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
|
8 augusti 2011, 02:54 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag tycker att den tidigare var snyggare: Ovanstående är förvisso anatomiskt korrektare, men alldeles för symmetrisk. Min åsikt om ikoner är att de ska vara tydliga och vilsamma att skåda (det vill säga inte för många färger). Dessutom är anatomisk korrekthet inget krav - och ibland till och med ett hinder. Med det sagt så tycker faktiskt att "huvudled upphör"-skylten fungerar som ikon.
|
8 augusti 2011, 03:02 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag skulle säga att en skugga i det här fallet handlar om att ge ikonen en touche av tredimensionalitet och göra den tydligare - inte om att efterlikna faktiska fysiska förhållanden.
|
8 augusti 2011, 03:07 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Jo, det var där jag försökte följa konventionen med de pixlar som stod till buds.
|
8 augusti 2011, 03:15 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Gamla tvåaxlingar, som ikonens grundform ger som en förutsättning, är nästan alltid såhär symmetriska. Och med stildrag från la belle époque. Jag kan inte se det som någon nackdel för stiliseringen heller. Misstänker att vi är olika vana vid hur förebilden ser ut? (Sedan kan man ju alltid diskutera praktiska stiliseringsaspekter där man försöker bortse från det... )
|
8 augusti 2011, 03:19 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag diskuterar bara ikonen - inte det som ikonen representerar i den verkliga världen.
|
8 augusti 2011, 03:37 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Men det utesluter ju inte att man kan försöka kombinera det med verklighetstrohet.
|
8 augusti 2011, 03:38 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Jo, jag förstod det. Och jag tror det jag skrev kan spela in där. Jag kan faktiskt inte se de ikonologiska fördelarna med "din" variant. Asymmetrin ser för mig ut som obalans och den långa hjulbasen som spretighet, och jag kan inte heller se hur "min" version skulle vara svårare att avläsa vid dålig upplösning. Tar jag däremot på mig mina bussglasögon blir övervägandena helt andra, då ska det finnas fram och bak och vara långt mellan hjulen.
|
8 augusti 2011, 03:40 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|