Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Planer för aspergerforum 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Planer för aspergerforum
Zombie skrev:
Och förutsätta att folk ljuger? Är det bara det och att vara godtrogen, inget däremellan eller både och? Är det något man ens har rätt till med en okänd - där det inte är allmänt uppenbart att h*n ljuger?

Skrev jag att jag, för att jag inte förutsätter att folk talar sanning, förutsätter att folk ljuger? Nej. DIN tolkning. Däremot har erfarenheter av olika slag lärt mig att vara misstänksam och kritisk.

Vad beträffar huruvida jag läst inlägget eller ej så räcker det bra med att jag själv vet med mig att jag läst det. :roll:

29 april 2009, 01:40
Moderator
Jag vet inte var vi talar förbi varandra och jag vet inte vad vi annars skulle göra.

Hon skrev, vill jag minnas att hon trodde det var ett föräldraforum (typ) och att hon hade varit bortrest några dagar (när folk avkrävde henne svar). Det har jag inte sett någon här, och knappt någon på Aspergerforum, ta med i beräkningen.

Och det var du som svarade på mitt "man förutsätter väl inte att folk ljuger" med "tala för dig själv".
Jag vet vad det är att vara kritisk och misstänksam. Där kan vi mötas. Eller vad jag nu ska skriva, för det är klart att det bara blir mina ord här.

29 april 2009, 01:52
Medlem
Zombie skrev:
Hon skrev, vill jag minnas att hon trodde det var ett föräldraforum (typ) och att hon hade varit bortrest några dagar (när folk avkrävde henne svar). Det har jag inte sett någon här, och knappt någon på Aspergerforum, ta med i beräkningen.

Och det var du som svarade på mitt "man förutsätter väl inte att folk ljuger" med "tala för dig själv".
Jag vet vad det är att vara kritisk och misstänksam. Där kan vi mötas. Eller vad jag nu ska skriva, för det är klart att det bara blir mina ord här.

Jag vill tro gott om dem som faktiskt säger sig vilja hjälpa oss.

Låt oss nu då anta att vederbörande faktiskt hade ett gott uppsåt, men att det blev fel, vad kan vi lära oss av detta? Jag har ju tidigare varit inne på att det vore en bra idé att faktiskt lägga upp någon sorts disclaimer, där man tydligt förklarar VAD forumet är (huvudsaklig målgrupp, och skribenter, dvs personer med AS, eller AS-drag), och vad det inte är (anhörig-forum), som inte går att missa. Jag tycker att det känns vettigare att bygga vidare på den diskussionen, än att fortsätta analysera "Annika-gate" ytterligare.

29 april 2009, 02:17
Medlem
Zombie skrev:
Jag vet inte var vi talar förbi varandra och jag vet inte vad vi annars skulle göra.

Vi pratar nog helt enkelt förbi varandra ;)

Jo, jag läste att hon varit borta ett tag, men likafullt svarar hon inte på frågorna. Raka frågor. När folk inte kan besvara en enkel och rak fråga, då blir jag misstänksam och sorterar vederbörande under kategorin "halvskummis" ;) Både Ufo och KrigarSjäl ställde ganska raka frågor som enbart resulterade i luddiga eller inga svar alls. Det kan tyda på två saker: Taskig läsförståelse eller ovilja att svara.

Hennes inlägg var synnerligen grötigt och ostrukturerat, och trots att hon uppger sig leva tillsammans med man och barn med AS har hon varken lärt sig hur dumt det är att komma med luddiga formuleringar eller hur man stavar till Aspbenberker :?

Och TROTS upprepade önskemål om att författa sina inlägg lite mer läsvänligt fortsätter hon att servera textgröt med luddigheter som får filtret i en torktumlare i en tvättstuga i en skyskrapa att framstå som kliniskt rent.

Och där någonstans upphör jag att tro gott om människan och blir misstänksam.

För övrigt var det inte min mening att framstå som otrevlig, vilket jag troligen gjorde. Sorry. Jag ska inte skylla ifrån mig, men en förklaring ligger i att jag var yr i skallen pga utsättningssymtom :|

29 april 2009, 08:52
Medlem
Folivora skrev:
Jag har ju tidigare varit inne på att det vore en bra idé att faktiskt lägga upp någon sorts disclaimer, där man tydligt förklarar VAD forumet är (huvudsaklig målgrupp, och skribenter, dvs personer med AS, eller AS-drag), och vad det inte är (anhörig-forum), som inte går att missa. Jag tycker att det känns vettigare att bygga vidare på den diskussionen, än att fortsätta analysera "Annika-gate" ytterligare.

Du har rätt :D Och din idé om en disclaimer är alldeles strålande, tycker jag!

29 april 2009, 08:54
Moderator
Frylmark skrev:
Zombie skrev:
Vi pratar nog helt enkelt förbi varandra ;)

Tyckte väl. ;) Då så.

Frylmark skrev:
För övrigt var det inte min mening att framstå som otrevlig, vilket jag troligen gjorde. Sorry. Jag ska inte skylla ifrån mig, men en förklaring ligger i att jag var yr i skallen pga utsättningssymtom :|

Det kan jag förstå. OK. :)

Om det övriga så avvägde vi väl litet olika då. Jag räknade i högre grad med att man kan ha svårt att uttrycka sig (av egen och andra bekantas erfarenhet), kanske rentav vara rasande okunnig om hur individuell ens egen relation till sina närstående kan vara.

Men nog om det, jag håller med dig om Folivoras idé.

29 april 2009, 10:32
Medlem
Hon menade säkert väl, men verkade inte så duktig.

Folk som uttrycker sin kunskap på det sättet, brukar ha dålig insikt om samband och hur det verkligen fungerar.
De brukar använda metoder som de inte förstår de underliggande funktionerna till, och därför inte kan anpassa dem efter individ.

Mina erfarenheter säger mig att sannolikheten är mycket hög, för att en person som uttrycker sig som A.T. gjorde, fungerar som ovanstående.
Speciellt när de gått sådana där kortare kurser och inte har vidareutbildat sig från en lång grundläggande utbildning.

Därmed inte sagt att det inte finns lysande "coachlikande" människor som verkligen vet vad de gör, utan att ha högskoleutbildning. De har dock oftast ett helt annat sätt att uttrycka sig, svara kunnigt på frågor och på ett rakt sätt.

Men det är som sagt mina erfarenheter, och som jag räknar fram sannolikheter från.

Erfarenheterna är från diverse alternativare som jobbar med människor, och diverse hund-"kännare". Även en hel del s.k. alternativare i hundsvängen.
OBS: jag är mycket medveten om att alla inte alls måste vara så som jag beskrev, trots avsaknad av högskoleutbildning. Somliga har lätt att lära sig, ser samband och förstår underliggande funktioner - och kan därför bli mycket duktiga.

29 april 2009, 12:22
Medlem
Förändringa på prylportalen har ju aldrig förr betytt förändringar på aspergerforum.
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print ... 504340.ece

10 november 2010, 01:21
Medlem
Qwerty skrev:
Förändringa på prylportalen har ju aldrig förr betytt förändringar på aspergerforum.
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print ... 504340.ece

Vilka förändringar på aspergerforum syftar du på?

10 november 2010, 02:05
Medlem
Paranoia är inte paranoia om den är befogad. Att förutsätta att andra ljuger tycks vara bättre än att förutsätta att ingen ljuger. En viss högljudd filur från det första forumet tycker att de som tror på vad andra säger får skylla sig själva när de drabbas av bedrägeri...

Ontopic så har jag en magkänsla att det föreligger viss likriktning av åsikter på det första forumet. De med obekväma åsikter åker nog dit lite hårdare när de gör fel. Men det är bara en känsla.

10 november 2010, 23:28
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Som gäst saknar du privilegier.