Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Namnet Moderator 
Författare Meddelande
Site Admin
Inlägg Re: Moderator eller Medlem?
Demonstration av vanlig text och de båda typer av modrutor.

Skrivet som vanlig medlem:
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book.

Skrivet i egenskap som moderator:
Moderator: Admin
Host harkel spott...

En Ful Ruta - endast på Aspieforum.

Skrivet av moderator helt åsiktslöst, bara en not så alla vet vilka ändringar som skett:
En fågel flög förbi och url2:ade in en lång länk /Admin

-----
De två olika typerna av "fula rutor" kanske är för snarlika.
Det vore ju synd om enkla lagningar av länkar/citat instinktvis tolkas som autoritärt skäll redan i ögonvrån.

9 januari 2012, 17:25
Moderator
Moderator, som kommer med personliga synpunkter och gärna tar emot andras:

Blir det här osammanhängande så beror det på att jag är trött och kanske inte blir piggare än så här inom rimlig tid.

************************************************************************************************

Som jag har skrivit förut, jag kan förstå att det ser olustigt ut med en massa moderatorer överallt. Det kan vara riktigt allvarligt, om det är så att det skrämmer bort skribenter.

Jag kan tänka mig att någon annan kommer att klaga på otydlighet eller rentav ohederlighet om medlemmar som är moderatorer plötsligt börjar "uppträda som vanliga människor" istället under andra nick. De flesta stammisar lär sig väl rätt snart vilka som är moderatorer – men inte alla. Även om det står under moderatornicket vilket vanligt konto man har. Och sedan dyker kanske någon med andra erfarenheter upp...

Jag har inte någon jätteerfarenhet av fora, och ingen alls av att vara moderator annat än här, men det jag har sett är som Schueberird, att moderatorerna har haft samma konton även som vanliga medlemmar. Å andra sidan, inget av de fora jag har fått den bilden från har såhär extremt många och som medlemmar aktiva moderatorer i förhållande till den totala aktiviteten.

Det kan vara bra att anpassa forumet efter dem som är här. Men, för att förenkla litet så att det alls går att skriva om: Hur vet vi att de som yttrar sig representerar de flesta som är här? Eller de flesta som skulle kunna vara här – för det är ju också viktigt att få hit flera. Om en person starkt yttrar en åsikt åt ett enda håll i en fråga – beror det på att saken är så uppenbar, eller beror det på att just den personen har en stark åsikt, som andra kan ha lika starkt åt ett annat håll?

************************************************************************************************

Naturligtvis bra att bli påmind om saken. Men slingrat oss, har vi det? I moddavdelningen har fråga vilat ett tag. Det har varit jul och nyår, vi har alla också annat att göra och/eller dålig ork. Kanske har därtill lagts vanlig mänsklig lättja, jag är inte säker.

Såvitt jag vet så sker ingen tillrättavisning här utan att det anges genom att meddelas i moddruta. Finns ingen moddruta, och något uttrycks som kan tolkas som synpunkt på annan medlems beteende, så är det en personlig åsikt.

Sedan är det väl svårt för oss alla att veta hur folk med helt annan läggning eller andra erfarenheter än en själv reagerar på moddrutor i annat sammanhang, eller när en moddruta plötsligt inte är tillräcklig för någon – eller för många? (Åter till vitsen med särskilda moderatorkonton alltså.)

Som rutan över det här inlägget. Hur många uppfattar den automatiskt som en tillrättavisning, oavsett vad som sedan faktiskt står här? Hur många skulle ha tyckt jag hade varit otydlig eller rentav ohederlig om jag inte hade satt dit den? Hur många hade föredragit en röd text "Moderator"? Hur många tar tillägget om synpunkter på allvar, hur många konstaterar "moderator" och tvekar ändå att säga vad de tycker? Själv hade jag helst låtit bli det tillägget, men eftersom här inte finns medlemmar så det stör så kan man inte heller räkna med så många synpunkter ens i bästa fall...

En del av det löses ju lättare med särskilda moderatorkonton. Men löses det helt? Ibland kan det finnas anledning att i samma sammanhang säga något som moderator och annat som vanlig medlem, och då kan det vara smidigare att skriva typ "... men som moderator tycker jag... " i texten. Skriver man då två snarlika inlägg under varandra, från varsitt konto – hur många, som tvekar att kritisera en moderator, kommer då heller att känna att de är fria att kritisera det som står i inlägget från "vanligt" konto?

Och hur mycket kan man i allmänhet begära att aspergare (om nu de ska fortsätta vara rättesnöre för det här forumet, se annan tråd...) ska kunna utläsa av hur moddarna beter sig, oavsett konton? Mot en moderator som inte verkar ingripa i onödan – känner man sig friare då? Gör man det även om man uppfattar samma modd som en intolerant, nyckfull eller svårbegriplig djävel som person? Eller spiller ens uppfattning av personen över på hur man uppfattar moderatorn, oavsett vad moderatorn gör? Hur många aspergare/autister uppfattar överhuvudtaget andra som sammanhängande personer? En del kanske bara uppfattar inlägg för inlägg och gör sig så att säga en ny uppfattning varje gång?

Och vad blir det för skillnad, även i det avseendet, om de som är moddar har ett särskilt konto för det?

Även där är vi olika, tror jag – kanske mer olika än vad någon enskild av oss anar – och på något sätt måste vi ansvariga jämka ihop en inte alltför orättvis bild.

Ändrade ett skrivfel som gav fel betydelse i meningen. Det är en sådan sak man kan få ändrad efter anmälan även om man inte är moderator. /Z

9 januari 2012, 18:48
Moderator
Tråden verkar som en fortsättning på Namnet Moderator.

9 januari 2012, 18:57
Moderator
Inlägg Re: Namnet Moderator
Verkar som om tråden fortsätter i Moderator eller Medlem?.

9 januari 2012, 18:58
Medlem
Tråden Moderator eller Medlem? har slagits samman med denna tråd, eftersom de båda trådarna behandlade samma ämne och det är bättre att ha hela diskussionen på samma plats. /S

9 januari 2012, 19:28
Medlem
Jag har varit på många forum av olika slag sedan länge, och blir därför förvånad att höra någon säga att bara den här modellen finns? jag har sett många många olika lösningar.
Den bästa tycker jag är speciellt på ett sånt här litet forum ett(1) moderator konto som alla moderatorer använder, istället för nicket står det i moderators rutan t.ex. /moderatorerna. vilka som är moderatorer kan stå i en av admin låst tråd längst upp. För är det egentligen intressant att veta mer om moderatorerna i det dagliga skrivandet? jag tycker inte det, och så pass tajta är ni moderatorer att ni litar på varandra, det är jag säker på, och det går ju att skriva sitt nick i modrutan.
Det här skulle göra att forumet mer skulle se ut som som ett medlemsforum än ett moderatorsforum som det gör nu.
(skriver från telefon svårt)
Och att som jag tyckte jag läste att någon skrev, att man kan skriva "tycka som moderator" och sedan "tycka som medlem" tycker jag är alldeles åt helsike. Det gäller att skilja på rollerna, moderator tycker inte, moderator ser till att reglerna följs och åtgärdar, behöver mod tycka så gör den det via pm till berörd, som medlem går man ut och tycker det är min absoluta inställning.
Och återigen, hur fan kan Admin klara av att ha två konton, är han Einstein?

Var föresten hopslagningen av trådarna ett försök att döda en obehaglig diskussion? man kan ju fundera....

9 januari 2012, 22:34
Medlem
Även jag har varit på många forum genom åren och har också sett olika lösningar, men aldrig en med dubbla konton.

Att forumet eventuellt er ut som ett moderatorsforum löses bättre genom att fler medlemmar blir aktiva medlemmar.

Hur gör medlemmarna på Aspergerforum för att klara av att moderatorerna inte har dubbla konton? Är de Einstein hela bunten, eller? ;)

Ron Jeremy skrev:
Var föresten hopslagningen av trådarna ett försök att döda en obehaglig diskussion?

Nej.

Stoppade in mitt svar i en liten modruta, eftersom sammanslagningen var en moderatorsåtgärd. /S

9 januari 2012, 22:47
Moderator
Ron Jeremy skrev:
Jag har varit på många forum av olika slag sedan länge, och blir därför förvånad att höra någon säga att bara den här modellen finns?
Det är det ingen som har skrivit. Läs igen. Eller gör något annat tills du kan det (kan läsa från dator i stället för mobil?). Läs då gärna också resten av mitt inlägg, även om det är snårigt. Och kom ihåg att bara för att du är den som skriver om det här så är det inte säkert att det inte finns någon annan medlem som har lika stark åsikt åt något annat håll.

Ron Jeremy skrev:
Och att som jag tyckte jag läste att någon skrev, att man kan skriva "tycka som moderator" och sedan "tycka som medlem" tycker jag är alldeles åt helsike.
Herregud, märka ord. Jag skrev att jag är trött. För den som har varit med ett tag och inte verkar helt usel som människokännare går det säkert att jämka samman en formuleringsmiss någon gång ibland med vad man har sett av mig i övrigt. Om man vill (eller har ro att läsa ordentligt).

Ron Jeremy skrev:
Var föresten hopslagningen av trådarna ett försök att döda en obehaglig diskussion? man kan ju fundera....
Hur får du det till det? Vari ligger skillnaden mellan trådarnas ämnen? Det finns inte ens någon överlappning i tid mellan inläggen.
En annan person kan ju tycka att fler inlägg och ett visst tidsdjup ger bättre underlag för synpunkter i en diskussion.

(Är det möjligen så att du tycker varje sammanslagning är ett sätt att döda diskussion? Om inte, var drar du gränsen? Jag förstår det inte.)

RonJeremy skrev:
Den bästa tycker jag är speciellt på ett sånt här litet forum ett(1) moderator konto som alla moderatorer använder, istället för nicket står det i moderators rutan t.ex. /moderatorerna. vilka som är moderatorer kan stå i en av admin låst tråd längst upp. För är det egentligen intressant att veta mer om moderatorerna i det dagliga skrivandet? jag tycker inte det, och så pass tajta är ni moderatorer att ni litar på varandra, det är jag säker på, och det går ju att skriva sitt nick i modrutan.
Det kan ju också vara en idé.

9 januari 2012, 22:52
Medlem
Jag tar mina exempel i huvudsak från det andra forumet, eftersom det blir tydligare så - ni här har inte haft lika stora möjligheter att stoppa fötterna i munnen. För närvarande stör jag mig på tre moderatorer där av lite olika anledningar och lite olika avseende vilken roll som stör mig.

mnordgren är djävligt klåfingring och håller, möjligen till synes, oombedd på och styr och ställer med en massa småskit, även weasley hade på sin tid mycket samma pillande beteende. Att han dessutom klantat sig grovt ett antal gånger gör att jag har noll förtroende för att han är kompetent att utföra sitt värv.
alien har en helt sanslös förmåga att, som privatperson gräva fram trådar från bronsåldern och kommentera enskilda inlägg utan något som helst sammanhang. Detta kombinerat med en allmän dagisfröken-attityd i båda rollerna gör henne svåruthärdlig men oftast acceptabel som moderator.
miche lägger väldigt gärna ord i andras mun, vilket annars brukar räknas som ett regelbrott. Däremot brukar hans modererande oftast ligga på nåt slags rimlig nivå.

Förutom att det forumet har ett par gummiregler som används tämligen godtyckligt tycker jag huvudproblemet är att moderatorer lägger sig i gräl som de inte har med att göra utan att någon bett dem om det istället för att rensa ut rent dravel. Jag förväntar mig också att moderatorerna aldrig gör fel och att det blir en rejäl påföljd om de gör det.

Nu tappade jag bestämt tråden.

10 januari 2012, 00:21
Moderator
nallen skrev:
Nu tappade jag bestämt tråden.
Ja, det tycker jag verkligen du gjorde. Du kunde gott ha isolerat de beteenden du tycker illa om, gärna med konkreta exempel på modereringar eller vad det nu gäller, i stället för att snacka skit om personer som troligen inte läser det här och kan försvara sig. Det hade också gjort det lättare att urskilja och processa vad du ville ha sagt.

10 januari 2012, 00:32
Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.