Re: Moderator eller Medlem?
Moderator, som kommer med personliga synpunkter och gärna tar emot andras:
Blir det här osammanhängande så beror det på att jag är trött och kanske inte blir piggare än så här inom rimlig tid.
************************************************************************************************
Som jag har skrivit förut, jag kan förstå att det ser olustigt ut med en massa moderatorer överallt. Det kan vara riktigt allvarligt, om det är så att det skrämmer bort skribenter.
Jag kan tänka mig att någon annan kommer att klaga på otydlighet eller rentav ohederlighet om medlemmar som är moderatorer plötsligt börjar "uppträda som vanliga människor" istället under andra nick. De flesta stammisar lär sig väl rätt snart vilka som är moderatorer – men inte alla. Även om det står under moderatornicket vilket vanligt konto man har. Och sedan dyker kanske någon med andra erfarenheter upp...
Jag har inte någon jätteerfarenhet av fora, och ingen alls av att vara moderator annat än här, men det jag har sett är som Schueberird, att moderatorerna har haft samma konton även som vanliga medlemmar. Å andra sidan, inget av de fora jag har fått den bilden från har såhär extremt många och som medlemmar aktiva moderatorer i förhållande till den totala aktiviteten.
Det kan vara bra att anpassa forumet efter dem som är här. Men, för att förenkla litet så att det alls går att skriva om: Hur vet vi att de som yttrar sig representerar de flesta som är här? Eller de flesta som skulle kunna vara här – för det är ju också viktigt att få hit flera. Om en person starkt yttrar en åsikt åt ett enda håll i en fråga – beror det på att saken är så uppenbar, eller beror det på att just den personen har en stark åsikt, som andra kan ha lika starkt åt ett annat håll?
************************************************************************************************
Naturligtvis bra att bli påmind om saken. Men slingrat oss, har vi det? I moddavdelningen har fråga vilat ett tag. Det har varit jul och nyår, vi har alla också annat att göra och/eller dålig ork. Kanske har därtill lagts vanlig mänsklig lättja, jag är inte säker.
Såvitt jag vet så sker ingen tillrättavisning här utan att det anges genom att meddelas i moddruta. Finns ingen moddruta, och något uttrycks som kan tolkas som synpunkt på annan medlems beteende, så är det en personlig åsikt. Sedan är det väl svårt för oss alla att veta hur folk med helt annan läggning eller andra erfarenheter än en själv reagerar på moddrutor i annat sammanhang, eller när en moddruta plötsligt inte är tillräcklig för någon – eller för många? (Åter till vitsen med särskilda moderatorkonton alltså.)
Som rutan över det här inlägget. Hur många uppfattar den automatiskt som en tillrättavisning, oavsett vad som sedan faktiskt står här? Hur många skulle ha tyckt jag hade varit otydlig eller rentav ohederlig om jag inte hade satt dit den? Hur många hade föredragit en röd text "Moderator"? Hur många tar tillägget om synpunkter på allvar, hur många konstaterar "moderator" och tvekar ändå att säga vad de tycker? Själv hade jag helst låtit bli det tillägget, men eftersom här inte finns medlemmar så det stör så kan man inte heller räkna med så många synpunkter ens i bästa fall...
En del av det löses ju lättare med särskilda moderatorkonton. Men löses det helt? Ibland kan det finnas anledning att i samma sammanhang säga något som moderator och annat som vanlig medlem, och då kan det vara smidigare att skriva typ "... men som moderator tycker jag... " i texten. Skriver man då två snarlika inlägg under varandra, från varsitt konto – hur många, som tvekar att kritisera en moderator, kommer då
heller att känna att de är fria att kritisera det som står i inlägget från "vanligt" konto?
Och hur mycket kan man i allmänhet begära att aspergare (om nu de ska fortsätta vara rättesnöre för det här forumet, se annan tråd...) ska kunna utläsa av hur moddarna beter sig, oavsett konton? Mot en moderator som inte verkar ingripa i onödan – känner man sig friare då? Gör man det även om man uppfattar samma modd som en intolerant, nyckfull eller svårbegriplig djävel som
person? Eller spiller ens uppfattning av personen över på hur man uppfattar moderatorn, oavsett vad moderatorn gör? Hur många aspergare/autister uppfattar överhuvudtaget andra som sammanhängande personer? En del kanske bara uppfattar inlägg för inlägg och gör sig så att säga en ny uppfattning varje gång?
Och vad blir det för skillnad, även i det avseendet, om de som är moddar har ett särskilt konto för det?
Även där är vi olika, tror jag – kanske mer olika än vad någon enskild av oss anar – och på något sätt måste vi ansvariga jämka ihop en inte alltför orättvis bild.
Ändrade ett skrivfel som gav fel betydelse i meningen. Det är en sådan sak man kan få ändrad efter anmälan även om man inte är moderator. /Z