Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Frylmark
Medlem
|
Re: Planer för aspergerforum
Man får i alla fall hoppas på att detta forum ger utrymme för en trevligare debatt där man från båda läger visar respekt för varandras åsikter. Det finns en bra PM-funktion för pajkastning Jag tycker inte att det var så konstigt att Svante gick igång, för coachens inlägg luktade illa lång väg; det var illa skrivet och uselt formulerat av någon som påstår sig ha god erfarenhet av AS och helt klart en tjäna-kosing-trevare. Tycker jag, då. I min värld är inte psykiatrins lösningar nödvändigtvis de enda lösningarna och jag välkomnar alla försök att göra min vardag lite lättare. Men då får de banne mig komma med någonting tydligare än "coachens" grötiga inlägg. Och vara beredda att svara på eventuella frågor.
|
28 april 2009, 10:18 |
|
|
rdos
Medlem
|
Själv tycker jag det är olämpligt att haka upp sig på språkliga förmågor. Det är ett misstag att se ned på folk som har svårt att formulera sig. Det är ju inte ens så att god språklig förmåga är något typiskt aspigt, snarare tvärtom.
Däremot så ska man förvänta sig att folk svarar på frågor kring det som presenteras. Gör man inte det luktar det oseriöst lång väg.
|
28 april 2009, 10:51 |
|
|
Frylmark
Medlem
|
Jag var kanske otydlig. Det jag syftade på var mer hennes sätt att gröta ihop en text. I webbformat bör en text vara uppdelad i kortare stycken, eftersom det annars blir jobbigt att läsa - till och med för en som är normalstörd (NT). Det BÖR någon med erfarenhet av såväl AS som ADHD känna till, särskilt som "coach". Om vederbörande sen inte kan stava korrekt, det gör mig inte så mycket. Jag ser inte ned på folk - bortsett ifrån särskrivare - som inte kan formulera sig, för då vore jag inte mycket bättre själv. Nej, jag vet att det är ett ganska vanligt förekommande missförstånd att aspisar skulle ha en högre utvecklad språklig förmåga.
|
28 april 2009, 11:37 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Däremot är det väl känt att vi gillar raka puckar. Ett proffs borde känna till det. Ett proffs borde fatta vinken när samma fråga upprepas gång på gång.
|
28 april 2009, 13:16 |
|
|
Frylmark
Medlem
|
Precis. Och därför tycker jag att det var helt korrekt att ifrågasätta henne.
|
28 april 2009, 19:21 |
|
|
Asmix
Medlem
|
|
28 april 2009, 20:00 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Även här visar det sig att folk inte ens har läst hennes inlägg. Illa formulerat eller ej, hon gav uppgifter (som inte var svåra att räkna med som möjligheter i vilket fall som helst) om vad hon trodde forumet var och varför hon inte svarade omedelbart.
Hon kan ha ljugit, förstås; men det förutsätter man normalt inte om folk. Tjäna-kosing-vädrande? Javisst, kanske. Eller också hygglig men korkad. Vem vet vilketdera? Inte jag. Inte Börje heller, tror jag. Farlig? Sannolikt. Men om aningslös, så är det inte omöjligt att avvisa folk i civiliserad ton. Här tycks finnas någon underliggande outtalad föreställning att det vore omöjligt(!)
|
29 april 2009, 00:04 |
|
|
Frylmark
Medlem
|
"Hon kan ha ljugit, förstås; men det förutsätter man normalt inte om folk", skriver du. Man gör inte...? DU kanske inte gör det, men snälla du, prata inte för oss andra. Olika referensramar, olika tankar om folk. Hur vet du att jag inte läst hennes inlägg? Jag avskyr att läsa trist, grötig text, men tvingade mig igenom skiten, och nu skriver du att jag inte läst den? Förklara dig gärna, så att jag förstår hur du resonerar.
|
29 april 2009, 00:34 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Jag talade ju om vad det var jag minns från hennes inlägg som jag inte har sett någon (nästan), vare sig på Aspergerforum eller här?
Och förutsätta att folk ljuger? Är det bara det och att vara godtrogen, inget däremellan eller både och? Är det något man ens har rätt till med en okänd - där det inte är allmänt uppenbart att h*n ljuger?
|
29 april 2009, 01:00 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Rättelse:
Jag talade ju om vad det var jag minns från hennes inlägg som jag inte har sett någon (nästan), vare sig på Aspergerforum eller här, visa att den har läst?
|
29 april 2009, 01:01 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|