Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Hur definierar vi personangrepp. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Hur definierar vi personangrepp.
chilehead skrev:
personangrepp ser jag som att om någon säger att här vill jag diskutera t.ex blommor
och man har det som rubrik också "blomtråden" och då skriver någon "äh va fjolligt
med blommor" alltså saker som inte tillför något

Även om detta inte är ett direkt personangrepp, så är det ju indirekt ett ifrågasättande av någon för att denna vill diskutera något i en tråd. Ifrågasättandet tillför ju inget till saken. Det finns ju sedan som vi alla vet väldigt många mer eller mindre subtila sätt att angripa en person utan att det direkt kan rubriceras som personangrepp. Så var ska man dra gränsen?

Jag tycker nog att det vore bra om diskussionsklimatet på forumet blev sådant att man inte ägnar sig åt sådant som chilehead här syftar på. Ska man komma med det slags ifrågasättanden bör det ske med glimten i ögat och följas upp med att man faktiskt kommer med synpunkter också i sak.

1 juni 2009, 11:27
Medlem
Asmix skrev:
Jag tycker nog att det vore bra om diskussionsklimatet på forumet blev sådant att man inte ägnar sig åt sådant som chilehead här syftar på. Ska man komma med det slags ifrågasättanden bör det ske med glimten i ögat och följas upp med att man faktiskt kommer med synpunkter också i sak.

Ja, eller att man känner personen närmare så denne förstår att det är på skoj och inte på allvar. Om man vill få den andra personen att må dåligt så spelar det som jag ser det ingen roll hur mycket man lindar in sina inlägg, det är ändå personangrepp. Det är avsikten som räknas, inte hur man formulerar sig.

1 juni 2009, 14:07
Medlem
rdos skrev:
Asmix skrev:

Ja, eller att man känner personen närmare så denne förstår att det är på skoj och inte på allvar. Om man vill få den andra personen att må dåligt så spelar det som jag ser det ingen roll hur mycket man lindar in sina inlägg, det är ändå personangrepp. Det är avsikten som räknas, inte hur man formulerar sig.

Problemet är då förstås att kunna avgöra om det finns någon avsikt bakom. Beträffande avsikter är det ju inte ens för den som eventuellt har en avsikt alltid särskilt klart att det rör sig om någon avsikt. Vad som är helt oavsiktligt och vad som avsiktligt låter sig ofta inte enkelt bestämmas. Det går dessutom att förneka en avsikt också om den faktiskt föreligger och för andra också ter sig rätt uppenbar.

Vad jag menar med min förhoppning om ett diskussionsklimat så fritt som möjligt från ifrågasättanden av person, är att man helst sansat ska kunna diskutera uppkomna situationer då någon känt sig påhoppad, vare sig det funnits någon avsikt eller inte från den som utpekas som påhoppare. Så vi kommer nog inte i från detta med konsten att samtala med varandra och att formulera oss på ett så begripligt sätt som möjligt.

Alltså har formuleringarna betydelse. Det är ju i mångt och mycket det vi har att utgå från på ett Internetforum. Men det skapar givetvis ett beroende av språkliga färdigheter, retorik, diskussionsstil etc som kan kamouflera kortsiktiga eller långsiktiga intentioner. Där har ju inte alla samma förutsättningar. Så för att det ska fungera krävs nog ömsesidig vilja till hänsynstagande och tolerans.

1 juni 2009, 15:24
Medlem
Jag tycker inte mjukismaffian ska ha tolkningsföreträde här OCKSÅ.

3 augusti 2009, 15:54
Medlem
Inlägg Hmmm
Personangrepp. Ett svårt ämne. Jag har själv gett mig ut på internet och skriva inlägg. Vissa älskar dem, andra hatar dem, vissa ignorerar dem.

Jag kan försvara mig själv och behöver varken regler eller beskydd. Folk får personlighetsanalysera mig och dissa mig totalt om de vill. Antingen viftar jag bort det, eftersom analyserna sällan stämmer. Eller så konstaterar jag att personen har rätt, och påtalar överflödigheten i personangreppet.

Medans vissa springer till moderator så fort någon säger någonting som inte är hyperpositivt.

Jag önskar så att det fanns något ställe där det var väldigt fritt och inte så reglerat.

Det enda jag vill är att det ska vara förbjudet att hänga ut folk, typ säga vad deras riktiga namn är, var de bor, telefonnummer, vilka andra forum de hänger på osv utan medgivande. Det vill säga att outa folk inbakat i personangreppet.

6 augusti 2009, 15:12
Medlem
Inlägg Re: Hmmm
sugmundfreud skrev:
Det enda jag vill är att det ska vara förbjudet att hänga ut folk, typ säga vad deras riktiga namn är, var de bor, telefonnummer, vilka andra forum de hänger på osv utan medgivande. Det vill säga att outa folk inbakat i personangreppet.

Instämmer. Men det gäller även "icke-personangrepp". Det är kanske inte alltid det sker medvetet. Har sett att en person nämnts vid sitt rätta namn och den som skrivit det har för att förtydliga även skrivit den nämnda personens nick
"...och Claes-Henrik (Fiolen) ...". :evil:

6 augusti 2009, 20:54
Site Admin
Personlig information såsom riktiga namn telefon nummer etc... och övrig information som berör den personliga integeriteten ex: privata PM. Skall naturligtvis inte få publiceras. På de punkterna kan ni vara förvissade om att jag inte vill ha tillåtet.

Jag startade tråden mer med tanke på den gråzon som kommer att utgöra gränsdragningen.
Hittills så har det ju fungerat fint men det kan ju vända också.
När det blir aktuellt så kommer jag att låta den här tråden väga tungt i beslutsfattandet. Så ni som inte gjort er röst hörd får naturligtvis lägga er i diskussionen ni också.

6 augusti 2009, 22:05
Avslutat konto
Jag har läst "Regler". Jag tycker att det är bra utformat redan där. Denna regel: "Här vill vi ha en fristad för de som inte är socialt smidiga." är bra. Det säger sig självt att på ett aspergerforum finns det folk som itne kan uttrycka sig perfekt och folk som misstolkar andras inlägg och det blir missförstånd. Det kommer också att komma folk som mår dåligt. Det är en balansgång och krävs en klok admin/moderator som kan se "under ytan" och inte sparka ut folk i första taget för att de inte passar in i någon mall eller form (det har vi väl tillräckligt av ifrån andra?). Det är svårt så klart när det kan bli så att en som mår dåligt hoppar på en annan som mår dåligt med personangrepp som inte är okey. Personangrepp för mig är när man ger sig på någons personlighet och förmågor och integritet. Det ska vara en fristad för alla, även de mest tillbucklade. Detta sistnämnda har jag inte sett på något annat ställe. Adminerna och moderatorerna är snabba på att trycka till de mest tillbucklade och socialt handikappade även på forum för psykiatriskt funktionshindrade. Skulle vara bra om detta forum inte blev ett sånt forum. Att man försöker ta hand om och acceptera alla. De som vill ha ett forum där regler och intollerans finns har massa andra forum att välja på. Vore bra om man kunde säga till mobben ibland också, ett forum utan likriktad mobb vore inte det nåt?

10 augusti 2009, 12:12
Avslutat konto
Jag mår inte dåligt, btw. Jag har tråkigt och det är därför jag ibland hoppar på folk.

10 augusti 2009, 15:54
Avslutat konto
Josef3 skrev:
Jag mår inte dåligt, btw. Jag har tråkigt och det är därför jag ibland hoppar på folk.

Det är möjligt och då kan du lägga av med en gång. Men det kan komma andra människor, finns ju fler än du på planeten. Och då behövs det en jätteklok admin som kan urskilja vilka som behöver stöd och vilka som bara jävlas och lika gärna kan gå någon annanstans och jävlas. Väldigt synd om de som blöder inuti och blir utsparkade för att de inte kan säga rätt saker och inte kan få kontakt på "rätt" sätt (och blir påhoppade med tarvliga personangrepp av såna som du för att "det är tråkigt" och av den likriktade mobben för att de också ser någon som man kan sparka ostraffat på).

11 augusti 2009, 00:09
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.