Re: Att kunna fungera som sig AS-själv ...
Jo, det har du rätt i!: detta med att X antal kanske läser...och "tyst samtycker..."
(och är i snarlikhet med min vad jag kallar det o-normopatiska situation. Jag lånar här för en stund den fransk-nyazeeländska psykoanalytikern Joyce McDougall och hennes begreppsdefinition 'normopati', eller hennes dylika definition av det i nuvarande fransk(-)
psykoanalytiska kretsar gängse använda begreppet. Hon avser med normopatibegreppet ett-det
slag av pseudonormalitet som mest är patogeniserande sett ur ett diskursivt utveckl.perspektiv.
Normopater är för JM gällandes människor "som på ett mer eller mindre desperat sätt försöker
få det att se ut som om de passar in i det andra söker hos dem",-
anpassningspatogeniserandes så att säga...;...till slut kommer också de psykosomatiska
sammanbrotten och utageringssymptomen som "ett oundvikligt inkassobrev på posten"...
När jag nämner min o-normopatiska situation menar jag i mångt och mycket att det är en
relativt skaplig strävan, med en sorts appearanceattityd därom att "bli med" livsprocessen
på ett dylikt sett. Sedan kommer en annan dylik, en viss Hans Asperger därtill och tydligen
vill vara med på en kant och påverka...
Du har också rätt nog nånstans i att de som "syns" mest väl är de mest sociala-och ändå inte(!)
Jag känner och uppfattar mig dock något träffad: i mitt "vanliga" liv, livet utanför forumvärlden/ AS-forumvärlden-där är jag på ett konstigt sett många gånger synnersamt social nuförtiden, med grannar och sådant. Konstig disparation...Och sedan händer något med dito grannar ....
På nåt sätt kanske jag "fungerar som mig AS-själv" nu trots allt...
Det var mina 5 röda ören.