Re: Den nya autocensuren som Admin infört!?
Tack för "sjukdomsinsikten"!
Har inte sett att den är vanlig…
Varför inte använda den stavningskoll som brukar finnas i vävläsarna (eller till dem, vet inte hur det ligger till med varje läsare)?
Stavningskollar i sig är för övrigt problematiska, eftersom det faktiskt inte ens i vår standardiserade tid eller i ett litet språk som svenskan finns en stavningsvariant av allting. Dem och de kontra dom; mig dig sig eller mej dej sej; terrass och cigarrett kontra terass och cigarett; just/ juste/ schyst/ schysst… Dessutom har jag flera gånger sett rena fel i dem.
(Orkar inte slå upp SAOL i det här sammanhanget för att se vad den säger. Den är nämligen inte så relevant som folk brukar tro, eftersom den inte är normerande utan bara beskrivande. Vilket för övrigt också innefattar tillfälliga modevågor. Istället gör jag som en god ordboksredaktör själv gör: går efter vad som finns skrivet i någorlunda nutid av folk som uppenbarligen kan behandla svenska språket i skrift.Ställer man in dem på automaträttning kan man inte heller stava fel med flit när så är påkallat…