Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Skräcktitlar 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Skräcktitlar
Jag är relativt ny I skräckgenren, så jag har dålig koll på vilka titlar som "gäller".

För nuvarande försöker jag få tag på Silent Hill 2 och Les Diaboliques. Den förstnämnda vet jag med mig att den ses som en klassiker i vissa kretsar.

Den enda nämnvärda skräckfilmen jag sett är Alien. Utöver det är det dåliga zombiefilmer och dussinthrillers som jag glömt bort.

Så jag behöver förslag på fler titlar. Finns det några gamla filmer som är bra? Är böcker värt att kolla in? Det måste inte vara specifikt skräck eller för den delen skrämmande så länge det är "bra" och har liknande teman.

12 mars 2010, 02:33
Medlem
Inlägg Re: Skräcktitlar
SAW.

Skrämmande och uträknat! :)

12 mars 2010, 06:35
Medlem
Jag kände igen namnet men har nog aldrig vetat om SAW tidigare.

Misstänker att jag inte kan uppskatta en film som är morbid, sadistisk, och oförutsägbar på samma gång. Blod får mig bara att tappa aptiten, sadism gentemot karaktärerna är en klycha och ständiga "överaskningar" är så typiskt amerikanskt att det finns inte.

12 mars 2010, 08:13
Medlem
Lite tips på filmer: "Ils", fransk film som heter "Them" på engelska (från 2006). The Grudge-filmerna är heller inte särskillt blodiga.
Annars är det ju just mycket blod och sadism i skräckisar. En annan film som jag gillar är "The Others", den är från 2001.
En bok som jag kan rekomendera är "Flickan som älskade Tom Gordon" av Stephen King. Inte så otäck kanske men fängslande och bra tycker jag.

Själv älskar jag skräck och action, och tycker att "Fight Club" är en utav de bästa och mest underhållande filmer jag sett. :D

12 mars 2010, 09:52
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.