Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Hobbitar 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Hobbitar
http://www.expressen.se/Nyheter/dokumen ... pa-riktigt

Fötterna bevisar att hobbitarna funnits på riktigt!

RDOS! Vi behöver en hobbitteori!

14 maj 2009, 23:17
Medlem
Inlägg Re: Hobbitar
Citera:
Hobbitarna har nu rekordet i att ha klarat sig längst bland de icke-moderna människorna. Neandertalarna dog ut för 24 000 år sedan.
Men kanske klarade sig några exemplar av Homo floresiensis mycket längre än vad forskarna räknat ut. Bland indoneserna förekommer nämligen historier om småfolket Ebu Gogo, som ska ha funnits när portugiserna kom till området under 1500-talet. Ebu Gogo var kortväxta och håriga - identiska med Tolkiens hobbitar.

När levde Tolkien? Kan de verkligen vara identiska?

14 maj 2009, 23:24
Medlem
Tolkien skrev The hobbit (Bildo på svenska) på 1930-talet.
Tolkien grundade juh mycket av sina böcker på riktiga händelser, mytologier, historier osv, så att hans hobbitar kommer från dessa indonesiska historier är juh inte helt otänkbart.

14 maj 2009, 23:33
Medlem
Savanten Svante skrev:
http://www.expressen.se/Nyheter/dokument/1.1568577/fotterna-bevisar-att-hobbitarna-har-funnits-pa-riktigt

Fötterna bevisar att hobbitarna funnits på riktigt!

RDOS! Vi behöver en hobbitteori!

Njäee, det är inte mitt område direkt. Fast jag följer såklart vad som händer med ett visst intresse. Speciellt som hobbitana är asiatiska snarare än afrikanska. Deras existens utmanar ju out-of-africa teorin. 8-)

15 maj 2009, 09:33
Medlem
Visserligen är Ohlmarks översättning numera avpolletterad, och gamle SF-fanen Erik Andersson omöversatte Ringen-trilogin, men för mig heter det hober på svenska. Blev det hobbitar i nyöversättningen?

15 maj 2009, 15:37
Medlem
ThigerEye skrev:
Tolkien skrev The hobbit (Bildo på svenska) på 1930-talet.
Tolkien grundade juh mycket av sina böcker på riktiga händelser, mytologier, historier osv, så att hans hobbitar kommer från dessa indonesiska historier är juh inte helt otänkbart.

Jag är rätt säker på att jag har läst Bimbo Bäcklin/Backlin som namnet på Hompen i första utgåvan!

*googlar*

http://wapedia.mobi/sv/Bilbo

"Bilbo Bagger, Bilbo Secker eller Bimbo Backlin".

Bild

Hompen Bimbo. Lät det ens bra DÅ?

6 juli 2009, 21:06
Medlem
Hompen Bimbo - är inte det en blonderad stureplansdörrvakt?

7 juli 2009, 11:35
Medlem
Folivora skrev:
Hompen Bimbo - är inte det en blonderad stureplansdörrvakt?

:)

En dörr att främja dem, en dörr att sämja dem!

11 juli 2009, 07:35
Medlem
Hobbitar är väl inget nytt?! Sigvard Marjasin figurerade under en period nästan dagligen i media - var det ingen som kopplade då? :mrgreen:

11 juli 2009, 19:55
Medlem
Frylmark skrev:
Hobbitar är väl inget nytt?! Sigvard Marjasin figurerade under en period nästan dagligen i media - var det ingen som kopplade då? :mrgreen:

Och en TOOK var han ju oxå!

11 juli 2009, 23:39
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.