Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
sugmundfreud
Medlem
|
Julskinka
En film. http://www.ettlivsomgris.se/ Vad fan gör man egentligen? Tragiskt .
|
27 november 2009, 10:21 |
|
|
Solenoid
Medlem
|
Re: Julskinka
Trist att jag måste äta kött för att må bra. Men griskött äter jag inte, och har inte ätit på många år. Det känns ju bra nu när man får ännu mer bevis på att grisarnas liv är botten. När jag var i England, såg man grisar överallt ute. Stora fält, kojor, och de kunde gå hur de vill. I Sverige ser man inte skymten av en gris.
|
27 november 2009, 10:49 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Wow det här skall Djurrättsaktivisterna ha creds för. Jag som trodde de bara kunde konsten att bränna upp scanbilar.
Men det här ger mig en annan frågeställning. Är det därför som det svenska köttet smakar sämre än importerat?
|
27 november 2009, 13:13 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Ja, visst var det en rätt ok film ändå för att vara från aktivister! Filmsekvenserna talar för sig själva så att säga. Köttet kan ju bara inte smaka gott när det kommer från djur som spenderar hela sina liv i stress trampandes på sina kamraters lik. Önskar man kunde göra någonting åt detta, men det är inte lätt att kämpa mot profithunger. Fattar inte hur man kan sova gott på nätterna om man jobbar i en sådan där ladugård.
|
27 november 2009, 13:26 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Absolut. Lite mycket bilder på trötta grisar(de var ju inne om nätterna) så de "apatiska" bilderna känns konstruerade. Och bilderna på kadaver känns också vinklade. Det är normalt att djur dör. Men bilderna på mer eller mindre ruttna grisar som ligger kvar i båsen, ger tyngd åt filmen.
|
27 november 2009, 14:47 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Jag känner mig lite märklig i huvudet just nu, så jag tror jag skiter i att kolla in filmen, men det är ju bra om djurrättsaktivisterna har insett att det är bättre att få stöd av allmänheten än att göra dem förbannade, med brända bilar och utsläppta minkar som dör svältdöden eller blir överkörda.
Jag tänker fortsätta äta kött, men jag tycker att djuren ska ha det så bra de kan på vägen till min tallrik.
Kom att tänka på "liftarens guide", delen där arthur tappar lusten att äta biff, för att kossan rekommenderar vilka bitar av sig själv som smakar bäst. Varför är de bättre att äta ofrivilliga djur, som inte är framavlade för att vilja bli uppätna?
|
28 november 2009, 00:34 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Kan nån hitta hur det skrevs i liftarens guide?
|
28 november 2009, 00:47 |
|
|
Inger
Medlem
|
|
28 november 2009, 03:09 |
|
|
liten bla kanin
Medlem
|
"Ett stort nötkreatur närmade sig Zaphod Beeblebrox bord, en stor, fet, fyrkantig köttklump med vattniga ögon, små horn och nånting som nästan kunde tolkas som som ett inbjudande leende på läpparna.
- Mu och godkväll, sade det och satte sig tungt på baken. Det är jag som är Dagens. Får jag intressera herrskapet för någon bit av min kropp? Det harklade sig och vred sig för att sitta lite bekvämare medan det blängde fridfullt på dom.
Arthur och Trillian stirrade tillbaka på kossan, förbluffade och pinsamt berörsa. Ford ryckte på axlarna. Zaphod Beeblebrox blickar uttryckte endast hunger i dess renaste form. - Kanske någon bit av bogen? föreslog djuret, brässerat i vitt vin? - Äh, menar du din bog? viskade Arthur skräckslagen. - Naturligtvis min bog, råmade djuret förnöjsamt, jag kaninte lova bort nån annans. Zaphod kom på fötter och började uppskattande klämma och känna på djurets skulderparti. - Bakdelen är väldigt god, sa djuret försynt. Jag har motionerat den och ätit massvis med gröpe, så här finns massor av gott kött. Den snörvlade till, rapade lite, idisslade och svalde igen. - Eller kalops på mig? fortsatte den. - Du menar inte att det här djuret vill att vi ska äta det? viskade Trilian till Ford. -Jag? sa Ford med glasartad blick. Jag menar ingenting. - Detta är absolut avskyvärt! utbrast Arthur. Det var det osmakligaste jag någonsin hört! - Har du problem, jording? sa Zaphod, som nu riktade sin upmärksamhet på djurets enorma bakdel. - Jag vill bara inte äta av ett djur som står här och inbjuder till det, sa Arthur. Det är hjärtlöst. - Bättre än att äta ett som inte vill, sa Zaphod."
sid 254 - 255 i liftarens guide till galaxen, hela serien i en volym!
|
28 november 2009, 06:16 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
http://www.klassfoder.se/ Dessa hundfoder använder jag. Både till mina hundar och katter. Det är gjort av svenska köttbiprodukter av nöt. Men nötkreaturen i sverige har ju ett helvetiskt liv de med. För att inte tala om hur smutsig och ond man känner sig när man använder mjölk och ägg i matlagningen. Sprätthöns är ju bara en bluff. Allt inom köttindustrin är en ondskefull bluff.
Vad gäller gris så är nog mitt samvete rent hoppas jag. Men jag skulle vilja göra någonting åt hur djuren har det, det känns för jävligt att det är som det är.
Jag fortsätter att indoktrinera mina anhöriga i vegetarisk mat, men jag vill kunna göra mer, vill få alla att reagera... Är helt tom på idéer, den stora massan vinner alltid.
Någon som har förslag på vad man kan göra? Den här filmen har skapat masshysteri och fläskköttvägran bland en del folk, de ska minsann inte ha julskinka i år och yadayada men de kommer att ha glömt den om några månader, precis som de glömde galna kosjukan.
Jag vill att folk ska kunna äta bra kött, och jag vill ha bra köttbiprodukter till mina djur. Ska det vara omöjligt om man med bra menar att djuren innan de slaktas ska ha ett dräglligt liv?
|
28 november 2009, 06:48 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|