Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Mot ljudkänslighet: Hörlurar med brusreducering! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Mot ljudkänslighet: Hörlurar med brusreducering!
Jag trodde tills för inte länge sen alls att de reducerade bruset i musiken. Det gör de ju inte alls!

De reducerar oljudet UTANFÖR! Provade ett par sådana idag, det kändes som det tog bort allt onödigt, men den viktiga informationen fanns kvar! Provade att gå runt lite i trafikbrus, och en expidit roade sig med att tjuvkoppla butiksventilationen så att den skulle låta som en flygplansmotor, och jupp, det hjälpte! Man hörde att det brusade, men den STÖRANDE delen av ljudet var borta, liksom!

Har ni andra provat sådana lurar?

Själv måste jag hitta på nåt bra för att få råd till dem!

11 juni 2009, 19:14
Medlem
Inlägg Re: Mot ljudkänslighet: Hörlurar med brusreducering!
Verkar intressant, har inte provat lurar av den typen själv. Nyligen skaffade jag ett par in-ear lurar som utestänger störande ljud effektivt. Kostar inte lika mycket och är lättare att ha med sig ute. Vilket man än väljer så är det bättre än att höja volymen med vanliga lurar och skada hörseln.

Ska nog testa någon gång när jag har möjlighet.

Reducerades alla ljud eller var det mest brus, fläktar, buller och liknande?

13 juni 2009, 14:53
Medlem
Man hörde att det kom en bil, men mycket av vägbruset var borta. Man hörde folk som talade, men mycket av fläktljud och sånt var borta.

Kort och gott, det lilla jag har provat så verkar INFORMATIONEN vara kvar, men det störande oväsendet är borta!

13 juni 2009, 20:58
Medlem
Så. Dags att redovisa var jag har uppnått än så länge!

Denon AH-NC732

Först verkade skillnaden inte vara så stor, men när man gav sig ut i trafiken, och man hörde att det kom en bil, men trafikbruset var borta, då var jag såld! Expediten var hjälpsam och vi kopplade om ventilationen i butiken så att den imiterade ett mindre reaplan, och man hörde att det var oljud, men mycket av det störande var borta!

Hade de inte kostat 2500:- (eller om jag varit rikare) hade jag köpt ett par på plats!

http://www.hifiklubben.se/produkter/til ... silver.htm

Sony MDR-NC500D

Hmm. Jag är GANSKA säker på att det var de här man fick prova i båset, inte ställer de väl upp ett testbås för de sämre modellerna? Nåja, i båset kunde man välja 3 lägen. Musik. Musik med brusreducering, och bara brusreducering. Nu kunde man ju bara testa just bruset som var inbyggt i båset, så det kan vara en smula missvisande, men väldigt mycket av det försvann.

4000 spänn! Det är inte lätt att vara fattig!

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tem ... tnr=110438

Philips SHN2500

Idag hittade jag ett par sådana här på netonnet, med trasig förpackning, och därför 100 spänns rabatt! Jag slog till!

De här lurarna var nog det dummaste jag varit med om på länge. De kallas aktivt brusreducerande (enligt förpackningen försvinner 70% av bruset), men ALL märkbar brusreducering bestod av att det var in-earlurar, och det var gummimuddarna som dämpade oväsendet - passiv brusreducering alltså. Jag provade trafik, och jag hittade en ventilationsanläggning. På-av. På-av. Ingen skillnad. Jag provade att stänga musiken helt (det funkade ju på sonylurarna), och då upptäcker jag en sak. Förstärkaren har ett visst brus.. inte mycket. Men köper jag lurar för att de ska REDUCERA brus ska de fan inte brusa när man slår på den funktionen!

Priset varierade en hemskt massa, mellan 399 och 299 beroende på var på hyllan man läste, och om man läste på siten, men med min rabatt så kostade den 299. De fick tillbaka den omgående, så fort jag testat klart. Tackochlov slapp jag tjafsa om saken. Pluspoäng till netonnet.
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=131223

15 juli 2009, 20:16
Medlem
Blir nog inga sådana lurar för mig med de priserna. Möjligen om de återger ljud lika bra som mina Beyerdynamic DT-880 jag har hemma. Fast jag vet inte, har fortfarande inte testat brusreducerande.

16 juli 2009, 23:35
Medlem
3601 skrev:
Blir nog inga sådana lurar för mig med de priserna. Möjligen om de återger ljud lika bra som mina Beyerdynamic DT-880 jag har hemma. Fast jag vet inte, har fortfarande inte testat brusreducerande.

Jag är nyfiken på sonys billigaste för typ 700, ska vara samma sak som de dyra, fast med inte lika mycket brusreducering. Undrar om det finns en potientiometer i man bara kan skruva på..?

iear har ett par för 400 också. Man kan väl anta att det är samma skräp som philipsen ovan.

Problemet är att inga expediter är särskilt intresserade av att hjälpa till om de tror att de ska sälja för 3-400 kronor, däremot blir de väldans hjälpsamma om de ser en potentiell kund på ett par lurar för flera tusen.

iear-luren: http://teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=110397

23 juli 2009, 23:22
Medlem
Hur låter ljudkvalitén? För vad jag förstått så är det en microfon på utsidan och en hörlur inuti. Skulle ju att gå att bygga en sådan själv. Det jag tänker på är ju att människans ljudapparat är ju väldigt avancerad man märker ju lätt om något är "falskt".
Det variallafall fruktansvärt dyra lurar. Vad kostar en hörprotes.. kanske är liknande.. men en sån fungerar väl liknande?

10 oktober 2009, 13:28
Medlem
De billiga philipssakerna lät direkt illa.

Sony och Denonen lät rätt bra, fast jag fokuserade inte särskilt mycket på musikljudet i dom, men absolut inte illa iaf!

Sonylurarna verkar ha sjunkit en bit över tusenlappen. Kanske kan man komma över ett par lurar om nåt år?

I väntan på det hoppas jag att min arbetsterapeut får fingrarna ur snart, så jag får ett par som arbetshjälpmedel.

10 oktober 2009, 22:36
Medlem
Sony mdr NC 6 har sjunkit till 499!
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tem ... tnr=110439
iEar NC-300 har sjunkit till 299!
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tem ... tnr=110397

hmm. Om man kan få lov att prova sonylurarna så att man vet att de faktiskt dämpar nåt.. så skulle 500 kunna funka för mig..

3 november 2009, 20:44
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.