Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Dator för 57 spänn 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Dator för 57 spänn
Fast jag tar gärna emot mer eller mindre vansinniga ideer på saker man kan göra med den!


8 oktober 2017, 17:57
Medlem
Inlägg Re: Dator för 57 spänn
Huar du några roliga sensorer som kan kopplas till hallonpajen?

En sak jag funderat på att bygga någon gång, men troligen aldrig kommer bygga är en domedagsmaskin lampa som kopierar dagsljus, vilken kan användas om man saknar fönster eller har täckt sina fönster med tjocka gardiner för att slippa insyn. Man skulle också kunna koppla en timer till den, vilken jag antar lätt programmeras i hallonpajen, så att man kan vakna till långsamt stigande dagsljus. Att kunna spara olika ljusinställningar så att man kan vakna till till exempel solljus även när det regnar vore också fint. Eventuellt kan man ha två sensorer: en som läser av ljusfärgen och en som läser av ljusstyrkan.

En liknande idé är att man monterar en utomhuskamera och riktar den uppåt, så att man alltid kan se himlen även inomhus. I och med att kameran är riktad uppåt och inte mot människor torde man undgå eventuella regler om placering av kameror -- eller lätt få tillstånd att sätta upp en kamera om man hellre går den vägen. Kameran kan till exempel monteras på insidan av balkongen, för den som har en sådan, längst ner mot golvet, så torde det inte vara nå'n som kan tänkas bli besvärad, eftersom den varken syns eller kan se så mycket annat än himlen och ens egen balkong. Frågan är dock hur mycket programmering som behövs, så hallonpajen kanske är överflödig!?

En tredje grej jag funderat på är en mojäng som kan övervaka och sköta kolakokning (av grädd- eller lakritssorten): Den behöver en temperatursensor, så att värmen kan övervakas; en griparm, så att värmen kan regleras; en slev, så att kolamassan kan omröras; en fösarm, så att kastrullen kan skjutas bort från värmen när kolan är färdigkokt etc...

En fjärde grej är ett litet fordon eller humanoid som på väg från A till B kan undvika hinder. Då behövs en avståndsmätare med tillräcklig precision samt en hel del programmering.

...


10 oktober 2017, 12:39
Medlem
Inlägg Re: Dator för 57 spänn
Kanske en bot som postar rävbilder? :)

En webtjänst kunde vara lite kul. Fast jag kommer inte på nåt vettig där heller riktigt.


och en rävbot finns redan: https://twitter.com/hourlyFox

Klår fox news med... rävlängder!


19 oktober 2017, 00:58
Medlem
Inlägg Re: Dator för 57 spänn
OT, men:
Schueberird skrev:
[...] en domedagsmaskin lampa som kopierar dagsljus [...]

På det temat tipsar vi om f.lux.


19 oktober 2017, 19:15
Medlem
Inlägg Re: Dator för 57 spänn
Vi?


20 oktober 2017, 14:00
Medlem
Inlägg Re: Dator för 57 spänn
Nallen är många, ty han är legio.


20 oktober 2017, 15:22
Medlem
Inlägg Re: Dator för 57 spänn
Nallen är många, ty han har huvudvärk för ett kompani.


22 oktober 2017, 19:51
Medlem
Inlägg Re: Dator för 57 spänn
Hur många ni än är, så var det ett intressant tips.


27 oktober 2017, 14:37
Medlem
Inlägg Re: Dator för 57 spänn
F.lux var ett bra tips: Jag har testat det i två dagar nu och hittills har det fungerat bra. Dels blir jag påmind om att gå till sängs och dels gör det att jag känner mig trött när jag faktiskt också är trött.


30 oktober 2017, 18:42
Medlem
Inlägg Re: Dator för 57 spänn
Good, jag har kört den ett bra tag och jag håller helt med om fördelarna.


2 november 2017, 08:54
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron