Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Tack för säkert viktiga länkar. Siktar på att läsa vid typ vändande dagsform…


6 september 2017, 15:35
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
https://autismwomensnetwork.org/aba-providers-making-fun-autistic-people/


6 september 2017, 17:25
Medlem
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Zombie skrev:
Tack för säkert viktiga länkar. Siktar på att läsa vid typ vändande dagsform…


HÅller med dig. Jag väntar med "tunga" länkar till bättre dagar.


7 september 2017, 23:55
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Börjat glutta litet på länkarna. Viktiga saker, men – och just därför att – de förstärker den uppgivenhet inför allt möjligt som jag redan känner. Även om historien i stort kanske visar framsteg är det för mycket just nu som är på väg åt helvete eller redan där.

Blir inte bättre av att jag själv känner att det jag kan satsa på är ett högst eventuellt nästa liv, som i så fall måste bli djävligt skonsamt (och samlande en desto värre hämnd till senare kanske?), och en ännu mer eventuell annan planet (för den här förstår jag inte ens hur någon annan orkar med. Och gör någon det heller, eller är det för att ingen gör det som den ser ut som den gör?).

Samtidigt som givetvis ännu fler far illa om alla gör som jag. Men man får turas om…

Inget kvalificerat svar men åtminstone något.


14 september 2017, 18:16
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Med reservation för allt det mesta jag inte har läst tycker jag de här ABA-korten verkar bekräfta att ingen orkar med jorden. Och nu sedan en virtuell värld har blivit tillgänglig har därför alla gått över till den istället.

Det är därför vi har dagens leksakspolitiker (som till exempel uppenbarligen tror att en kommun som Stockholm är något för dem att leka med på en år efter år förlängd studentskiva – behöver jag nämna de flestas klassursprung?), en meta-leksaks-världensmäktigasteman som Trump, leksaksvapen för vuxna som dödar och lemlästar riktiga människor på dataskärmar precis som i ett dataspel, och så vidare och så vidare.

Naturligtvis – hur skulle det väl kunna vara annorlunda? – finns det då också leksakspsykologer och leksaksforskare som sätter upp hemsidor som presenterar sig som "etiska" och samtidigt behandlar verkliga människor i fullständigt utlämnad ställning som leksaker.


14 september 2017, 18:40
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
… varmed jag inte menar att politikernas, psykologernas och de övrigas själva beteenden och attityder till folk nödvändigtvis var bättre förr. De kunde också vara ännu värre.

Men har man grundinställningen att saker är på riktigt är man öppen för nya rön på ett annat sätt, fäster vikt vid komplicera{n}de frågor på ett annat sätt, har någon sorts begrepp om att det är oetiskt att ha den med barnknullande jämförbara attityd man har till sina patienter och gör inte kortlekar som ännu mer befäster den och för den vidare till kollegor varav fler kanske skulle ha reagerat mot den om atmosfären ändå hade varit att det var på riktigt.

(Men vad vet väl jag med mitt förkrympta känsloliv, utan empati eller självinsikt och som inte skulle ha kunnat kommunicera om inte jag själv hade plågats till social fobi, kroniskt trötthetssyndrom och stressallergi (sistnämnda apropå den i FB-tråden som berättade om kollegorna som hade sagt att det är klart autister är mot ABA, de kan ju inte begripa att det är tack vare den de kan kommunicera)…)


14 september 2017, 18:58
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Jag blir så förbannad över alla de där som anser sig veta bättre än vi hur det är att vara vi!

Att det finns medautister som har internaliserat ableismen såpass att de håller med gör mig oerhört ledsen.

För övrigt finns det "icke-kommunicerande" autister som när de plötsligt har fått bättre förutsättningar runt omkring sig plötsligt har skrivit en hel bok, så det där med att påstå att de är av en annan sort som man kan behandla så här, det håller inte.


18 oktober 2017, 18:30
Medlem
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Incognita skrev:
För övrigt finns det "icke-kommunicerande" autister som när de plötsligt har fått bättre förutsättningar runt omkring sig plötsligt har skrivit en hel bok, så det där med att påstå att de är av en annan sort som man kan behandla så här, det håller inte.


Amanda Baggs borde vara ett välkänt exempel... det är faktiskt förvånande hur många det är som förnekar just det här efter hennes video. (om ni vill se den och inte redan känner till, sök efter "In my language" på youtube)


22 oktober 2017, 17:56
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Visst är det så.

DETTA borde Schueberird läsa.

https://felisautisticus.wordpress.com/2017/09/17/the-me-book-and-my-autistic-reading/
Bild


27 oktober 2017, 19:52
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
levitte skrev:
Incognita skrev:
För övrigt finns det "icke-kommunicerande" autister som när de plötsligt har fått bättre förutsättningar runt omkring sig plötsligt har skrivit en hel bok, så det där med att påstå att de är av en annan sort som man kan behandla så här, det håller inte.


Amanda Baggs borde vara ett välkänt exempel... det är faktiskt förvånande hur många det är som förnekar just det här efter hennes video. (om ni vill se den och inte redan känner till, sök efter "In my language" på youtube)

Baggs var ny för mig, eller så hade jag glömt namnet. Klart intressant
Men bland det lilla jag har stött på finns mer än nog för att göra mig mörkrädd över hur många som troligen sitter instängda med förståndshandikappsdiagnoser i kroppar som alla runt dem systematiskt missförstår.


28 oktober 2017, 14:03
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Som gäst saknar du privilegier.

cron