Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Zombie skrev:
Jag som är uppvuxen med att alla psykologiska skolor var ense om att [enarmad bandit] är bland det värsta man kan utsätta någon för. Och att det är rätt enkelt att själv räkna ut varför…

… och jag är ju en sån där träaktig aspie som i annat fall gärna vill höra banditförfäktaren argumentera för exakt på vad sätt en autist är fundamentalt annorlunda byggd än alla andra människor på den punkten, och i förekommande fall vilka fler grupper "människor"? som är det.

Egendomligt så sällan man får svar på den sortens följdfrågor. Eller någon ändrar åsikt till följd av dem.


24 maj 2017, 12:20
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Vad jag förstod så upplevde hon att alternativet var att inte ställa några krav alls på barnet, men jag kan ha förstått fel.

Det är inte som att de förklarar sig särskilt tydligt på sådana föräldraforum. Jag är inte säker på att de själva riktigt vet vad de menar alla gånger.

Flera personer i tråden lovordar uttryckligen Lovaas-modellen. Andra påstår - i samma lilla tråd - att ingen använder den modellen längre.


24 maj 2017, 16:24
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Visst ja, det var ju förstås Facebookstandard. Dumt av mig. ;)
Incognita skrev:
Jag är inte säker på att de själva riktigt vet vad de menar alla gånger.

Som alltför ofta med andra ord…


24 maj 2017, 17:17
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
https://www.facebook.com/askanautisticperson/posts/457557174587268


27 maj 2017, 19:08
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Här förklaras på ett pedagogiskt sätt varför lydnadsträning av autistiska barn (ABA är ett typexempel) är så farligt:



18 juni 2017, 21:04
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Bild


2 september 2017, 02:54
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Bild

Den här länken har jag själv inte vågat titta på så jag vet inte vad den tar upp. Törs jag kolla? Eller kommer jag att må skit?
http://behaviorbabe.com


2 september 2017, 03:09
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Missade visst att bifoga en av länkarna. Här är den. Här står om hur folk som jobbar med s k terapi för autister har gjort ett helt set med kort till spelet Cards Against Humanity, kort som går ut på att ha roligt åt hur de behandlar oss. De torterar oss alltså inte bara, utan skrattar också åt det.

http://nosmag.org/cardgate-scandal-uncovers-widespread-disrespect-of-autistic-people/


5 september 2017, 18:03
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Bild

Bild


5 september 2017, 18:03
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Bild


5 september 2017, 18:09
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron