Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Barnmisshandel beskrivs som terapi som bryter igenom barnens försvar. Jag får ont i magen.

http://neurodiversity.com/library_screams_1965.html

Observera att artikeln är gammal, från 1965. Det här är historia. Dock lovordas Lovaas än idag på sina håll. Då kan det vara bra att ha koll på vad det står för.


20 maj 2017, 16:57
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Det finns ett center som fortfarande tillämpar Lovaas metodik fullt ut. Det är huvudsakligen svarta barn som utsätts.

http://www.huffingtonpost.com/entry/abuse-is-not-the-answer-shut-down-the-judge-rotenberg_us_585be5dde4b068764965bab3


20 maj 2017, 17:04
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Har hört eller läst på några håll på sistone (möjligt att du är ett; någon av de vettigare på Aspergerforum kan vara ett annat) att "intensiv beteendeterapi" ska vara sista skriket mot autism (mot autister) i Sverige och att vissa kommuner eller dylikt ska ställa det som villkor för annan hjälp.

Säkert inte exakt enligt Lovaas men iallafall.
Har en känsla av att behavioristiska idéer, människan som maskin osv., rent allmänt har en viss renässans idag. I takt med annan teknokratism kantänka ("artificiell intelligens" som en flyktväg från våra mognadsproblem, vissa sidor av KBT osv.).

Eller också var det delvis folks farhågor som talade. Har inte orkat ta närmare reda på det.


20 maj 2017, 17:42
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Det är inte mig du har hört det ifrån, men jag har också fått bilden av att idéerna har fått ett uppsving igen, och det skrämmer mig.


20 maj 2017, 18:24
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Incognita skrev:
… och det skrämmer mig.


Mig med.
Spoiler! :
(Liksom besläktade idékantringar (eller varför inte säga "-kapsejsningar") på andra områden, men det var inte ämnet här…)


20 maj 2017, 20:51
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Hu, läser just en tråd i en grupp jag är med i där folk rekommenderar intensiv beteendeterapi. :?


24 maj 2017, 09:04
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
En som försvarar det menar att sättet man belönar barnen på kan liknas vid en enarmad bandit. Det skulle alltså tala till metodens fördel.


24 maj 2017, 10:07
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Folk rekommenderar faktiskt verkligen Lovaas-metoden. Idag. 2017.


24 maj 2017, 10:34
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Incognita skrev:
Folk rekommenderar faktiskt verkligen Lovaas-metoden. Idag. 2017.

Då stämde även det minnet. Kanske ett par år sen eller så. Antar att det då också stämmer att svenska myndigheter ställer den eller liknande som villkor för någon hjälp alls, formellt eller de facto. Och min upplevelse då att det var dags att mobilisera globalt, var finns autistorganisationerna (vilket jag tyvärr inte orkade ta reda på)? Och de relativt förnuftiga forskarna och forskar-klinikerna (de flesta, i just det här avseendet – eller? Gillberg t.ex.?)?


24 maj 2017, 12:02
Moderator
Inlägg Re: Otäck läsning om "beteendeterapi" av autistiska barn
Incognita skrev:
En som försvarar det menar att sättet man belönar barnen på kan liknas vid en enarmad bandit. Det skulle alltså tala till metodens fördel.

:shock:
Rötägg eller standarduppfattning i den "sekten"?
Jag som är uppvuxen med att alla psykologiska skolor var ense om att det är bland det värsta man kan utsätta någon för. Och att det är rätt enkelt att själv räkna ut varför…


24 maj 2017, 12:11
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron