Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Fett vs kolhydrater 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Fett vs kolhydrater
Nu skall två tvillingläkare visst ha testat att under en begränsad tid äta stora mängder socker respektive stora mängder fett för att jämföra hälsoeffekter. Båda förlorade vikt, men i båda fallen handlade det om förlorad muskelmassa. Särskilt den som åt mycket fett förlorade muskelmassa. Denne skall också ha fått försämrad förmåga att hantera insulin, med risk för diabetes som följd, medan sockerätaren förvånande nog förbättrade sin. Mer om detta i Vetenskapens Värld ikväll.


21 april 2014, 19:58
Medlem
Inlägg Re: Fett vs kolhydrater
Incognita skrev:
Nu skall två tvillingläkare visst ha testat att under en begränsad tid äta stora mängder socker respektive stora mängder fett för att jämföra hälsoeffekter. Båda förlorade vikt, men i båda fallen handlade det om förlorad muskelmassa. Särskilt den som åt mycket fett förlorade muskelmassa. Denne skall också ha fått försämrad förmåga att hantera insulin, med risk för diabetes som följd, medan sockerätaren förvånande nog förbättrade sin. Mer om detta i Vetenskapens Värld ikväll.



Det var som fan! Det lär jag kolla på. (Sörplar vidare på min tredje jättekopp med te med mjölk samt 2-3 sockerbitar/kopp i :07: )


21 april 2014, 20:09
Medlem
Inlägg Re: Fett vs kolhydrater
Jag myser åt detta dietsekternas nederlag.


21 april 2014, 20:22
Moderator
Inlägg Re: Fett vs kolhydrater
Tittar på detta nu. Fettätaren får kraftigt reducerad koncentrationsförmåga och problem med minnet under dieten.

Men äter man för mycket socker får man ökad mängd fett i levern, vilket är skadligt.


21 april 2014, 20:26
Moderator
Inlägg Re: Fett vs kolhydrater
Vid kraftig fysisk ansträngning ger socker mycket bättre ork än fett. För den som äter fett då tvingas kroppen bryta ner muskler för att få socker.


21 april 2014, 20:34
Moderator
Inlägg Re: Fett vs kolhydrater
Fettätaren gick ner i vikt mer än sockerätaren, men det mesta var förlust av muskelmassa och direkt hälsovådligt.

Ingen av bröderna hade påverkad kolesterolhalt.

Fettätarens kropp slutade svara på insulin - inte alls bra. Sockerätaren producerade mer insulin för att hantera det ökade sockerintaget, vilket är bra på kort sikt men riskabelt på längre sikt, men inte lika riskabelt som fettdieten (där intaget av kolhydrater var extremt lågt).

Observera dock att det här bara rör sig om ett enda tvillingpar. Resultatet är därmed inte tillförlitligt. Jag kan dock inte påstå att jag blev särskilt hugad att ge mig på LCHF.


21 april 2014, 20:43
Moderator
Inlägg Re: Fett vs kolhydrater
Fett och socker IHOP får hjärnans belöningssystem att överreagera, särskilt om kombinationen är 50-50. Tydligen är den kombinationen skapad av människor, finns inte naturligt, och den tar bort den naturliga stoppknappen.


21 april 2014, 20:56
Moderator
Inlägg Re: Fett vs kolhydrater
Såg det också. Intressant och lärorikt.

Men samtidigt kan det fortfarande hända att någon av de mer (av nyfikenhet eller nödtvång) egenexperimenternade personerna som har landat i någon LCHF- eller HCLF- eller fanochhansmormorliknande variant har rätt samtidigt. Om sig själva och kanske några till. Behövs ett antal tusen försökspersoner för att ta reda på det. Och för sådana som oss måste man nog även då lägga särskild vikt vid att få med tillräckligt med NPF:are, HSP:are, diverse allergiker och andra hos vilka det finns råerfarenheter som tyder på avvikande kroppskemi. Folk som man nog snarare kan vänta sig att man rutinmässigt väljer bort som försökspersoner just på grund av deras avvikelser.

Artikel:
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hur-farligt-ar-socker

Programmet på nätet till 28 april:
http://www.svtplay.se/video/1980368/avsnitt-14-fett-eller-socker-vad-ar-varst


21 april 2014, 21:15
Moderator
Inlägg Re: Fett vs kolhydrater
Jo, precis. Medhåll där.


21 april 2014, 21:33
Moderator
Inlägg Re: Fett vs kolhydrater
Fast... Med tanke på att hjärnan lever på socker är jag väldigt skeptisk till extrema dieter med minimalt intag av kolhydrater oavsett form.


21 april 2014, 21:38
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.