Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Sydsvenskan söker bokstavsfolk. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Sydsvenskan söker bokstavsfolk.
http://www.sydsvenskan.se/inpa-livet/det-finns-en-overtro-pa-diagnoser-som-en-losning/
Citera:
Har du erfarenhet av psykiatriska diagnoser? Mejla till inpalivet@sydsvenskan.se.


4 december 2013, 11:53
Moderator
Inlägg Re: Sydsvenskan söker bokstavsfolk.
Låter ju som en sansad gynnare i alla fall. Om han i praktiken kan hålla fast vid att individuell förklaring och hjälp respektive allmänna miljöförbättringar är kommunicerande kärl och att en del kanske fortfarande behöver det förra hur mycket man än gör med det senare. Hoppas han kan få en del diagnosförnekare på andra tankar i stället för att de ser honom som ännu en medikaliseringsfundamentalist.


5 december 2013, 03:31
Moderator
Inlägg Re: Sydsvenskan söker bokstavsfolk.
… men titeln är en del av den nya obildningen. "Homo pathologicus", inte "patologicus".


5 december 2013, 03:35
Moderator
Inlägg Re: Sydsvenskan söker bokstavsfolk.
Noterar på annat håll att aspergare av vänsterhjärntypen tar Svenaeus' idéér till intäkt för sitt vanliga korståg mot allt slags humanistiskt och socialt kunskapssökande, inklusive att hur det vi för tillfället kallar NPF yttrar sig kan ha något som helst med ens bakgrund att göra.

Själv får jag intrycket att Svenaeus är ovanligt sansad och balanserad för att vara offentlig debattör. Mycket mer än de dåliga NPF-utredare som ofta är ett annat mål för samma aspergares korståg men inte olikt de bättre utredarna och forskarna.

Börjar bli hjärtligt djävla less på aspergare märker jag. Undrar till och med om diagnosen är så bra för någon egentligen, om den ska leda till subkulturer vars medlemmar sätter sig i harnesk mot resten av mänskligheten och tycker de är bättre, och vägrar ta till sig sådana insikter om sina svaga sidor som är enda möjligheten att växa som människa. Inklusive att bli uthärdlig för vilkensomhelst omgivning, i förekommande fall.

Vad är ordet "funktionshinder" värt om det blir ett rött skynke och trotsobjekt för den funktionshindrade, åtminstone när det gäller hålen i ens mentala utrustning – i den tankeförmåga som är så många aspergares (mer eller mindre) enda källa till självförtroende – till skillnad från mer lättsmälta praktiska och kognitiva problem? Då kanske till och med jag skulle ha kunnat offra min diagnos för en mer informellt hållen förklaring.

Bortsett från det ekonomiska och praktiska förstås.


10 december 2013, 05:11
Moderator
Inlägg Re: Sydsvenskan söker bokstavsfolk.
Jag har hört en del om Svenaeus som debattör och hur han behandlar kvinnliga filosofer... men jag har inte sett/hört det själv.


11 december 2013, 20:30
Moderator
Inlägg Re: Sydsvenskan söker bokstavsfolk.
Låter intressant. Jag har bara möjligen hört namnet någon gång och gick enbart på vad som står i den länkade artikeln.


11 december 2013, 22:48
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Som gäst saknar du privilegier.