Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Test: Vilken hjärnhalva använder du mest? 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Test: Vilken hjärnhalva använder du mest?
http://en.sommer-sommer.com/braintest/?data=MzQsNjY=
Vad får ni för resultat? Jag är väldigt dominerad av min högra hjärnhalva enligt det här testet, 81% mot 19% senast (jag glömde kolla procenttalen första gången, men då tror jag att skillnaden var ännu större).


21 november 2013, 19:47
Medlem
Inlägg Re: Test: Vilken hjärnhalva använder du mest?
41% vs 59%. Men jag läste en av instruktionerna fel och valde att fortsätta vara konsekvent med mitt fel istället för att byta till rätt regel. Det är ett beteende jag brukar ha på såna där test.

EDIT: När jag gjorde om och gjorde allt lika utom det blev jag högerdominerad. Detta är mer i linje med det väntade resultatet då spatialt tänkande är det jag brukar få högst poäng på. 28% vs 72%.


21 november 2013, 20:01
Medlem
Inlägg Re: Test: Vilken hjärnhalva använder du mest?
22 % vänster och 78 % höger:
http://en.sommer-sommer.com/braintest?data=MjIsNzg=

Jag vet inte hur tillförlitligt eller fullständigt testet är, men jag trodde jag skulle få något högre vänsteraktivitet. Dansösen tycker jag roterar åt olika håll vid olika tillfällen och andra frågors svar kan också tänkas variera.


21 november 2013, 22:32
Medlem
Inlägg Re: Test: Vilken hjärnhalva använder du mest?
Jag fick inte fram några procenttal, men enlligt testet dominerar dock helt klart min vänstra, rationella, logiska hjärnhalva över min högra, mer irrationella, kreativa och intuitiva hjärnhalva.

Vilket kan förklara min ofta återkommande känsla av att jag motsägelsefull av födsel och ohejdad vana: Även om mitt sinne för logik och rationalitet är ganska framträdande, framförallt på det naturvetenskapliga området, så är jag också en utpräglat känslointensiv, högkänslig och filterlös människo. Inte konstigt att det krockar och leder till en del konfliktsynteser, som t ex syntesen mellan min starka övertygelse om att min marxistiska världsbild, med dialektisk materialism som teoretisk-filosofisk bas och mitt extremt starka, på djupt personliga upplevelser av bl a marginalisering, främlingskap och utanförskap, känslomässigt drivna rättvisepatos. Än mer splittrat blir det med vissa djupt personliga prerationella naturmystikupplevelser och även rent absurda, på gränsen till "paranormala" upplevelser.

Vete fan hur man får en funktionell syntes av sånt, ifråga om världsbild? :01:


21 november 2013, 23:00
Medlem
Inlägg Re: Test: Vilken hjärnhalva använder du mest?
69% vänster
31% höger


24 november 2013, 02:35
Moderator
Inlägg Re: Test: Vilken hjärnhalva använder du mest?
Ungefär lika.

Litet roligt och kan väl ge en eller annan infallsvinkel, men var finns evidensen? Kvinnan figurerar och diskuteras överallt på nätet och utan att jag har sett någon vetenskaplig referens, ben- och arm- och ögonpreferenser kan påverkas av var man ser bäst eller vilket ben som är bästa eller asymmetrier i ens byggnad, färg- och figurbedömning kan påverkas av bland annat färgblindhet, att jag la vänster hand på huvudet kan ha berott på att jag manövrerade datorn med höger och kan bortsett från det tänkas påverkas av t.ex. om man som högerhänt spelar piano eller som vänsterhänt av att man lever i en högerhänt värld, begrepp om vänskap kan bero på livserfarenheter eller vilka böcker man har läst, figurpreferenserna kan bero på synestesi och tidigare erfarenheter som har format vad man läser in för mer meningsfulla figurer i dem, och så vidare.


24 november 2013, 07:00
Medlem
Inlägg Re: Test: Vilken hjärnhalva använder du mest?
+1


24 november 2013, 07:34
Medlem
Inlägg Re: Test: Vilken hjärnhalva använder du mest?
h: 79
V: 21


24 november 2013, 13:20
Moderator
Inlägg Re: Test: Vilken hjärnhalva använder du mest?
Zombie skrev:
Litet roligt och kan väl ge en eller annan infallsvinkel, men var finns evidensen? Kvinnan figurerar och diskuteras överallt på nätet och utan att jag har sett någon vetenskaplig referens, ben- och arm- och ögonpreferenser kan påverkas av var man ser bäst eller vilket ben som är bästa eller asymmetrier i ens byggnad, färg- och figurbedömning kan påverkas av bland annat färgblindhet, att jag la vänster hand på huvudet kan ha berott på att jag manövrerade datorn med höger och kan bortsett från det tänkas påverkas av t.ex. om man som högerhänt spelar piano eller som vänsterhänt av att man lever i en högerhänt värld, begrepp om vänskap kan bero på livserfarenheter eller vilka böcker man har läst, figurpreferenserna kan bero på synestesi och tidigare erfarenheter som har format vad man läser in för mer meningsfulla figurer i dem, och så vidare.

Håller med, verkligen. Bara en sådan sak som att människor faktiskt kan använda olika hjärnhalvor för att göra samma saker, dessutom, torde ju krångla till det hela. Tyckte mest att det var en kul grej.


24 november 2013, 13:52
Medlem
Inlägg Re: Test: Vilken hjärnhalva använder du mest?
Jag har alltid antagit att jag är dominerad av höger hjärnhalva, vilket testet också visade (63% höger), men har inte satt mig in så mycket i det.

Tydligen ska folk som domineras av höger hjärnhalva ha bra ansiktsigenkänningsförmåga och god orienteringsförmåga. Det finns nog ingen som skulle säga att jag har det. Men det kanske är min aspighet som trotsar den där högra hjärnhalvan som tror att den är så dominerande ;)


24 november 2013, 15:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron