Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Nya STARKA chips! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Nya STARKA chips!
Blev lite sugen på chips igår. Köpte chilichips.

Väl hemma så upptäcker jag att de biter till, betydligt mer än väntat!

Då läser jag lite på förpackningen och de nämner scovillegrader. Chilin de använder är på hela 50 000 scovillegrader. Som jämförelse är vanligt tabasco på 2500-5000 på den skalan.

Bild

Mums, och trevlig överraskning!

30 december 2012, 12:03
Medlem
Inlägg Re: Nya STARKA chips!
De där ska provas :)

30 december 2012, 17:16
Medlem
Häpp!
De där har jag inte sett än. Spännande.

30 december 2012, 17:43
Moderator
Jag som trodde det gällde datachips. Och så låg det inom min begåvningsprofil. Då kan det ju inte vara något spännande...

Men den där smakstyrkeskalan har jag inte hört talas om. Kan undra hur man mäter den, men orkar inte googla för tillfället. Antar dock att de inte hällde på chilin som de skulle ha hällt på tabasco?

30 december 2012, 17:53
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Scoville_scale

Det bygger på hur mycket man måste späda ut chilin i en sockerlösning för att den nätt och jämt ska uppfattas av personerna i en testgrupp.

30 december 2012, 19:30
Medlem
Man kan undra vilken smak kajennepepparn ska dölja. Gissar på gammal mjölk.

4 januari 2013, 03:42
Medlem
Sourcream - gammal grädde! :)

4 januari 2013, 08:34
Moderator
nallen skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/Scoville_scale

Det bygger på hur mycket man måste späda ut chilin i en sockerlösning för att den nätt och jämt ska uppfattas av personerna i en testgrupp.

Aha. :idea:

Hm... Bild kanske kan extrapoleras för mer än bara kapsaicin. Men står allt "starkt" i naturlig motsättning mot sött? (Vad nu "starkt" är? Bland annat kan jag få en biupplevelse av "starkt" vid övermängder av vissa slags sötma...) Och hur kalibrerar man panelens samlade smaksinne och mot vad? Sådant kan ju uppenbarligen variera väldigt mellan individer.

5 januari 2013, 20:29
Medlem
Jag vet inte riktigt, jag har inte satt mig in i detaljerna. Jag tror att man valt sockerlösningen mer för att det rör sig om smaker som inte förstärker varandra och som dessutom är kemiskt oberoende, det är dock rena gissningar från min sida. Jag har för mig att man medvetet skiljer på "starkt" och "hett" och att hettan är mer väldefinierad än begreppet "styrka". Vidare kalibrerar man skalan efter testgrupperna och inte tvärt om.

Matlagning är inte heller en exakt vetenskap :-(

5 januari 2013, 20:58
Moderator
nallen skrev:
Vidare kalibrerar man skalan efter testgrupperna och inte tvärt om.

Ja, det var det problemet jag ville peka på. Fast sedan skulle jag ju vilja skilja på matlagning och matvetenskap. Så länge inte alla ingående variabler även för preferenserna hos den eller dem man lagar mat åt går att fastställa, och så länge folk gärna tar "exakt vetenskap" som praktiskt liktydligt med "vid konflikt mellan karta och verklighet gäller kartan", kan det finnas fördelar med att matlagning inte är en exakt vetenskap. ;)

5 januari 2013, 21:27
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.