Re: Min hjältinna, Lisbeth Salander (eller iaf Noomi Rapace)
Jo förvisso, det är hon ju. Jag såg med skräckblandad förtjusning på när hon hämnades på våldtäktsmannen. För det är precis i stil med vad jag vad jag själv skulle ha kunnat fantisera ihop om jag varit i hennes ställe, sparka in en dildo i röven på honom var bara förrätten liksom.
Men å andra sidan tror jag att det kan ha varit hennes obstinata attityd som triggade våldtäktsmannen till att vilja dominera henne. Speciellt iom hans position som överförmyndare. Hon glider in med en kaxig uppsyn och eyeballar honom det första hon gör. Jag har haft sådan attityd mot folk när jag varit psykotisk, och jag lovar, man är omtyckt av ingen i det läget. Den enda som kunde få mig lugn och snäll var en numera pensionerad läkare, expert på npf och troligen Aspie själv.
Farmor Anka verkar klok
.
Jag skulle helt klart njuta av att få höra om liknande hämnder på folk av typen som som Lisbeth fixar. Öga för öga. Och gärna varianter utan våld, där man förstör folks liv, sabbar kontaktnät, förstör personens känsloliv om så är möjligt. Lisbeth omöjliggjorde eventuellt fortsatt våldtäktskarriär för mannen i fråga, eftersom hon filmade när han förgrep sig på henne och "erbjöd" sig att sprida filmen vidare vid behov. Att offra en bit av sig själv för att uppnå hämnd kan vara nödvändigt och bra.