Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Saknade ord i språket 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Zombie skrev:
[...] antipatiserar med rörelsens mål och anger dess oriktning.

Frågan är om de borde antipatisera mot stillaståendets start och döljer allt annats oriktning?
Fast det kanske är tårta på tårta.


5 september 2014, 17:37
Medlem
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Jag söker ett ord som syftar på personligheten "Så här är jag, och då skall alla andra vara likadana".
-"Duger det åt mig, så duger det åt dig också"


Jag har snurrat vid ordet Chauvinism, men det känns inte rätt.


13 oktober 2014, 23:41
Medlem
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Ufo skrev:
Jag söker ett ord som syftar på personligheten "Så här är jag, och då skall alla andra vara likadana".
-"Duger det åt mig, så duger det åt dig också"


Jag har snurrat vid ordet Chauvinism, men det känns inte rätt.

Ordet jag kommer att tänka på är egocentrisk, men det är kanske inte är riktigt rätt det heller?


14 oktober 2014, 08:21
Medlem
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Mats skrev:
Ufo skrev:
Ordet jag kommer att tänka på är egocentrisk, men det är kanske inte är riktigt rätt det heller?
Nä egocentrisk är mer "Sån här är jag och jag skiter högaktningsfullt i om det gillas av andra"
Jag är mer ute efter något som säger "Eftersom jag fungerar så här, så skall du göra likadant", eller "Det är min rätt att du tycker som mig"


14 oktober 2014, 14:48
Moderator
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Konformistisk? Fast det behöver ju inte utgå från en själv.

Annars har vi ord på -centrisk, där förledet talar om (gärna på grekiska) vilket snävt perspektiv det är som man försöker generalisera dit där det inte passar. Som eurocentrisk (Europa), antropocentrisk (människan), etnocentrisk (den egna folkgruppen). Eller just egocentrisk, som dock har fått en mer psykologisk innebörd. Eller kristocentrisk (Kristus) och heliocentrisk (vanligen: att universum kretsar runt solen), som är mer neutralt beskrivande.

Inkrökt i sig själv, med sig själv som alltings mått, oförmögen att gå utanför sina egna perspektiv? Fast det är uttryck, inte ett ord…


14 oktober 2014, 15:05
Medlem
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Zombie skrev:
Konformistisk?
Det känns nästan som ett motsatsord.

Zombie skrev:
Inkrökt i sig själv, med sig själv som alltings mått, oförmögen att gå utanför sina egna perspektiv? Fast det är uttryck, inte ett ord…
Då skapar vi ett ord för det där.

Hur skriver man rövarspråk för "inkröktisigsjälvmedsigsjälvsomalltingsmåttoförmögenattgåutanförsinaegnaperspektiv" och förkortar det till ett uttalbart ord?


14 oktober 2014, 23:32
Medlem
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Ufo skrev:
Zombie skrev:
Konformistisk?
Det känns nästan som ett motsatsord.

Zombie skrev:
Inkrökt i sig själv, med sig själv som alltings mått, oförmögen att gå utanför sina egna perspektiv? Fast det är uttryck, inte ett ord…
Då skapar vi ett ord för det där.

Hur skriver man rövarspråk för "inkröktisigsjälvmedsigsjälvsomalltingsmåttoförmögenattgåutanförsinaegnaperspektiv" och förkortar det till ett uttalbart ord?



inonkokrorökoktotisosigogsosjojälolvovmomedodsosigogsosjojälolvovsosomomalolloltotinongogsosmomåtottotofoförormomögogenonatottotgogåutotanonfoförorsosinonaegognonapoperorsospopekoktotivov.


14 oktober 2014, 23:38
Moderator
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Psegopatisk? :04:


15 oktober 2014, 00:46
Medlem
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Nu har jag hittat ordet jag sökte, "idealchauvinism".
Det säger allt om de idioter jag skall stämpla fast det i pannan på. :mrgreen:

Tack för hjälpen. :09:


16 oktober 2014, 22:20
Medlem
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Huvudby. Förekommer i sammanhanget "huvudbyn i jantebältet".


22 oktober 2014, 21:28
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron