Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Intimacy self-assessment 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Intimacy self-assessment
Elaine Aron (The Highly Sensitive Person in Love, 2000, kap. 3) skrev:
Respond to these statements [true or false] by thinking about how you have tended to be in all of your close relationships, romantic or with friends.

(1) I feel uncomfortable discussing things from the past that I have felt ashamed of.

(2) There are things about me that, if the other person knew about them, would disgust him or her.

(3) I worry that something I reveal will make the other person angry.

(4) I would almost rather not love someone so that I do not have to worry about losing them.

(5) I tend to expect the other person to betray me in some way, in the end.

(6) I would be afraid to be spontaneous with the other person.

(7) Sometimes when I am close to another person, my feelings are so intense that even though they are positive, I want the feelings to stop.

(8) I am afraid that I might do something that hurts the other's feelings.

(9) I have avoided being close because I thought the other person was going to control me.

(10) A part of me would be afraid to make a long-term commitment to the relationship.

(11) I feel uneasy if another person starts depending on me for emotional support.

(12) I doubt I can be really close to anyone - little things always annoy me too much.

(13) It is difficult to tell this person that I care about him/her.

(14) I have avoided chances to become close to someone I wanted to be close to.

(15) I have held back my feelings in previous close relationships.

Varje fråga som besvaras med "sant" indikerar en anledning till att du är rädd för intimitet. Ju fler "sant", desto mer rädsla. Även ett enda "sant" är värt närmare reflektion. Detta enligt E. Aron. Och om man svarar "sant" på fler än tre av påståendena (3!) säger hon "you don't need me to tell you that you are very cautious about intimacy in general". :shock:

fråga 1-2: the fear of exposure and rejection
3: the fear of angry attacks
4-5: the fear of abandonment
6-7: the fear of losing control
8: the fear of your destructive impulses
9: the fear of engulfment
10-11: the fear of commitment
12: the fear of being easily irritated
13-15: if you answered yes to any of these, give extra attention to the entire chapter

:shock: :shock: :shock: Shit, vad jag är messed up! Kapitlet är skakande läsning med för mig obehagligt hög igenkänningsfaktor. Men oj så konstruktivt att få ord för allt detta! Och konkreta verktyg! Oj, vad jag skall jobba med mig själv!

Om ni är "väldigt känsliga", har lätt för att bli "invaderade" och överväldigade på olika sätt, och känner igen er i de här intimitetsproblemen, kan jag varmt rekommendera den här boken.

30 maj 2012, 12:04
Moderator
Inlägg Re: Intimacy self-assessment
Jag svarar "sant" på minst sju...

30 maj 2012, 12:13
Medlem
10 som jag besvarar med ett rungande "sant" och övriga är jag inte helt säker på. Högst poäng vinner, right!? :04:

30 maj 2012, 13:34
Moderator
:lol: Trevlig läsning! :04:

30 maj 2012, 14:33
Moderator
Jag visste att jag hade någon form av problem med relationer, men hade inte kläm på att det var det här det handlade om. Jag har nog fegat mig ur många av de här svårigheterna bakvägen på olika sätt.

Intressanta fynd i boken handlar också om kombinationen av att vara en highly sensitive person OCH en high sensation seeker, något som förutsätter att motparten skall vara väldigt motsägelsefull för att det inte skall skära sig alltför mycket med mina egna motsägelsefulla drag.
:01:
Lite balans i tillvaron kanske vore något... :roll:

30 maj 2012, 15:09
Moderator
Jaha. Bäst att inte tala om här hur mycket jag känner igen mig i. Borde väl skaffa boken. Tack för tipset.

Verkar som att hon har skrivit fler på temat. Två andra som nämns i wikipediaartikeln och som jag har sett nämnda förr i ämnet överkänslig personlighet är Jerome Kagan och Susan Cain.

30 maj 2012, 15:35
Medlem
Typ 10 poäng. Jag brukar inte tänka att jag skulle vara en HSP, jag är ju hyposensitiv i vissa avseenden och inte hypersensitiv i någon allvarligt handikappande grad i något avseende. Det är bara vissa erfarenheter som spökar förmodar jag.

30 maj 2012, 17:58
Moderator
Man behöver inte vara en HSP för att ha svårigheter som rör intimitet, men just den här boken tar upp vad detta innebär för någon som dessutom är HSP. Om du har svarat "sant" på 10 frågor behöver du nog jobba med dig själv en hel del vad gäller intimitet för att fullt ut kunna må bra. Skulle jag tro, men det vet du så klart bäst själv. Däremot kanske inte just den här boken ger rätt verktyg för dig.

30 maj 2012, 20:41
Medlem
10-11 beroende på hur man tolkar 7 och 14.

31 maj 2012, 10:47
Medlem
Det här testet får mig att upprepa mitt mantra: "Jag är en dålig människa. Jag är inte värd kärlek."

1 juni 2012, 10:59
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.