Just sett
en film på TV som jag borde ha tipsat om och vars ämne åtminstone nu borde bli en egen tråd. Och egentligen i Aspergerforum som har fler läsare. Å andra sidan får väl de lära sig att titta hit också.
Men jag hade glömt hur TV kan tala till känslorna och orkar mindre skriva ihop något vettigt ju mer förbannad jag blir. Tror jag hade tillräcklig koll innan för att kunna kalla filmen väsentligen sannfärdig, men det här var ännu värre än jag trodde , stackars korkad grundlurad nyttig vänsteridiot. Ren brottslighet, inte bara politiken utan även nationalekonomin uppköpt (inte bara ideologiskt och ekonomiskt, utan även personellt, och de ser fortfarande inget jäv) och Obama har anställt folk ur exakt samma gäng som Bush, vilket är exakt det gäng som orsakade krisen, och som givetvis har fått även mer lukrativa belöningar än sina politiska uppdrag för det.
Kanske det skulle ha varit mindre illa för samhället i USA att legalisera maffian och ge dem öppen politisk makt på trettiotalet än vad det här nyliberala gänget har varit i vår tid, bara där? Bortsett från det rent fysiska våldet, som ju säkert olagligheten medverkade till, verkar det fullt jämförbart iallafall. Klart man inte behöver begå så mycket brott när man har makt att ändra lagarna. (Och till resten har vi olika små hederskodexar om att inte behandla glassgubbar illa, inte "utnyttja" folks små pikanta svagheter för knark och att köpa fnask som "datorreparationer", ideologiska hinder mot att ge skattebetalarna betalt för sina stödpaket fast en del av paketen knappast uppgick till en handfulls av de ansvariga privatförmögenheter,
gentlemens' agreements hur mycket du vill... )
Fy helvete.
Amerikanska finansbranschens lobbyinstitut, eller det största av dem eller vad det var, har fem lobbyister på varje kongressledamot och ser inget demokratiskt problem med det. Vem som helst kan ju åka till Washington och tala för sin sak.
USA. Vad väntar man sig. Men...