En ny - hemlig men laglig - teknik gör så att storföretag på nätet kan spara dina användaruppgifter även när du rensat bland dina "cookies".
Vad är det här?
20 oktober 2011, 15:06
Savanten Svante
Medlem
Re: Vet någon något om "supercookie"?
some Facebook cookies—programs that gather data about your online activity—remained active even after a user had logged out of Facebook. The company has since claimed it fixed the cookies, which some have dubbed “super-cookies.”
Flash cookiesbenämns som "super cookie" ibland, knappast nytt dock. Sen finns det en mängd sätt att följa en webbanvändare (förutom IP't). Ta t.ex alla plugins och skärmupplösning + webbläsarversion, och man kan med ganska stor säkerhet säga vem som är vem utan att spara filer på användarens hårddisk.
20 oktober 2011, 17:04
Ufo
Medlem
Timeless skrev:
Flash cookiesbenämns som "super cookie" ibland, knappast nytt dock.
Låter rimligt. Tack för förklaringen.
20 oktober 2011, 21:19
Ufo
Medlem
http://ghs.l.google.com ser ut att vara just en sån. Tillsammans med ett tiotal andra adresser.
20 oktober 2011, 21:33
Zombie
Moderator
Ursäkta en onörd som inte lyckas komma förbi blåst-stadiet, men är det normalt att deras program håller reda på ens näthistorik om man inte aktivt rensar kakor?
I så fall blir det ännu ett av mina underbetyg åt mänskligheten att det inte redan i teknikens barndom var en sådan sjudjävla storm om den att den blev omöjlig (att använda öppet).
21 oktober 2011, 00:15
Ufo
Medlem
Zombie skrev:
Ursäkta en onörd som inte lyckas komma förbi blåst-stadiet, men är det normalt att deras program håller reda på ens näthistorik om man inte aktivt rensar kakor?
Nej, de har hittat ett sätt att göra det omöjligt för dig att ta bort kakorna. Du kan rensa så mycket du vill, bara känna sig blåst liksom....
21 oktober 2011, 00:23
Zombie
Moderator
Jo, jag förstår att det är det de har hittat nu. Det jag frågade om var kakor av hittillsvarande typ.
21 oktober 2011, 00:34
Ufo
Medlem
Ja de vanliga kakorna har hållit reda på folks näthistorik sedan 90 talet