Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
En mysig liten båt. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg En mysig liten båt.
http://www.dezeen.com/2011/09/29/foldboat-by-max-frommeld-and-arno-mathies/
Kanske inte världens sjösäkraste båt när det blåser upp.
Men ack så sugen jag blir på den.

16 oktober 2011, 02:31
Medlem
Inlägg Re: En mysig liten båt.
Fantastiskt (att ingen kommit på det tidigare). Grejjen med plast är ju att det är gjort av olja och det kan ses som icke-miljövänligt. Fast grejjen med (starkare) båtar är att folk gärna sätter motor på och då dras det en massa olja under båtens livstid, kanske flera containers. Och om man återvinner plasten korrekt ska det vara typ 99 % som blir något annat i plast senare. Inför pantsystem på sånt här och problemet är löst. Mer folk som ror över vattnet(genvägar) betyder färre bilturer.

Faktiskt haft en mycket större båt med platt botten +40hk och varit ute till havs i full fart, folk som åkt med blev skiträdda men är nog rätt lugnt om man skippar motorn.

16 oktober 2011, 15:25
Moderator
Ja, det där ser ut som en möjlighet att skaffa båt. Om den nu inte kostar så mycket mer än motsvarande väska, och när man nu skulle få tillfälle att använda den. Ännu roligare om man kan ordna en seglingsbar variant också, som inte seglar alltför illa. Fast den blir väl tvungen att väga en del och ha väldigt noggrant gjorda (dyra) rundhult om de ska hålla för något och samtidigt gå att ta isär eller skjuta ihop.

Strävan är inte ny, och jag har alltid undrat om det inte borde gå att konstruera en hopfällbar kajak också.

16 oktober 2011, 15:56
Medlem
Finns gjutna plastfåtöljer i ungefär den storleken som kostar nån(en?) hundring. Årorna blir nog lite dyrare men under en tusing känns rätt väldigt troligt att de kommer ligga på.

För mig att jag sett en ihopfällbar kanadensare eller om det var en kajak, återkommer om jag kommer ihåg vart.

16 oktober 2011, 16:14
Medlem
Finns en hel delhopfällbara kajakersåg jag nu.

$1-2k
Bild

Uppblåsbara oxå.

16 oktober 2011, 18:19
Medlem
Timeless skrev:

Båten Anna eller båten Barbara?

16 oktober 2011, 18:22
Medlem
Bild
Trodde inte jag kunde tycka att en kanot var läcker.
Men den här var det iallafall.

16 oktober 2011, 22:30
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.