Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
LIX räknare 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg LIX räknare
Hittade en sida där man kan klistra in texter (gärna egna, det är ju där det blir intressant) och få beräknat hur det ligger till med läsbarheten - ett läsbarhets index.
Jätteskoj!

Jo, det är det visst.
Jag ska undersöka ALLA mina texter och målet är naturligtvis att hamna på >60 utan att skriva byråkratsvenska. För det vet jag knappt vad det är.

Vem vill skriva lättbegripligt? Så fånigt - inte jag iaf.

Följande text fick 42 i läsbarhets index. Alldeles för lågt.
Citera:
Vi kan hjälpsamt simultanköra det här och träffas i en passande gatukorsning - du på monstercykel och jag som fotgängare (jag är inte helt liten och mjuk att köra på så du åker garanterat också på vissa skador, vem vet hur svåra).

Jag har lite samma utveckling i trafik(icke)vett.
Idag (läs igår) gick jag över gatan, viss om att bilarna rimligtvis borde stanna men med en liten tanke på att man kanske får tårna amputerade och kan dra sig tillbaka som lycklig invalid.
Bilen körde dock förbi rakt framför näsan på mig, en hårsmån från fötterna. Det var följdaktligen ändå jag som stannade, 1,5m ut i vägbanan.

http://www.lix.se/index.php

1 juli 2011, 10:08
Medlem
Inlägg Re: LIX räknare
Detta måste testas.

1 juli 2011, 10:12
Medlem
Citera:
Ska jag då fästa nejlikan i...herregud men, baken?
Om jag har byxor med bakfickor så är det inga problem. Jag vill dock fundera lite mer på vilka kläder jag vill bära vid en så pass livsavgörande händelse.
Om jag överlever så är det bättre att inga favoritkläder gått åt.

Gin&tonic får du stryka.

28 - mycket lättläst, barnböcker.

:(
*sepuku*

1 juli 2011, 10:16
Medlem
LIX = 39:
Citera:
Det påminner mig om då jag höll på att bli påkörd av en ambulans - då hade jag, där jag låg på gatan som en nyutslagen röd ros, tänkt att "det här var ju ironiskt" strax innan jag drog min sista suck. Nu blev jag dock inte påkörd av nämnda plingplongtaxi - till allas vårt förtret?

1 juli 2011, 10:22
Medlem
Ner på knä för läsbarhetsindex 61 ("mycket svår, byråkratsvenska"):
Citera:
Estraden från vilken fallna kvinnor visar upp sin lekamen för feta karlar med tusenlappar i sina stekflottiga prinskorvar till fingrar, kallas i folkmun för obscenen.

1 juli 2011, 10:27
Medlem
Hahaha!!!
Fan också - du vann. :x

1 juli 2011, 10:44
Medlem
"My work here is done." *lämnar tråden säker i förvissningen att ingen kan slå 61* :P

1 juli 2011, 10:59
Moderator
Denna mening (skriven av mig) fick också 61:

"Han hade inga svårigheter att testa annan föda - det började han med lite tidigare än rekommenderat, och han åt olika sorters mat med god aptit (och gör fortfarande - han får alltid beröm av folk för att han vågar prova så mycket ny mat och äter så bra)."

Följande (ur drömfångartråden, också skrivet av mig) fick 65:

"Men så överväldigades jag plötsligt över sorg både över de professionellas falskhet och över att de hade uttalat sig i så kränkande ordalag gentemot de här klienterna, liksom av insikten att de skulle kunna prata om mig så där."

Alltså leder jag. :mrgreen: (Fast "överväldigas av" heter det väl...?)

1 juli 2011, 17:20
Medlem
Attans!

Jo, "överväldigades av" heter det. Jag hoppades att det skulle sänka LIX, men det låg kvar på 65 :(

1 juli 2011, 20:06
Medlem
Haha: LIX = 66:
Schueberird skrev:
Min aversion mot nygifta medelklasspar och skattefifflande direktörer tycktes dock som bortblåst när jag yvdes över intressanta detaljer som jag tänker mig ska kunna uppfunkisera mitt kök (för att kunna arbeta effektivare).

1 juli 2011, 20:19
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.