Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Guponti — en vass penna 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Guponti — en vass penna
http://guponti.blogspot.com/
http://gupontibrev.blogspot.com/
http://twitter.com/intent/user?screen_name=Guponti

Guponti är en begåvad skribent, nästan en östgötsk sugmundfreud. Nu har han blivit livstidsbannad från sektforumet — utan förvarning och utan möjlighet att försvara sig. Detta är ännu ett bevis på inkompetensen hos sektforumets ledning . Jag hoppas att Guponti hittar hit.

13 maj 2011, 10:05
Medlem
Inlägg Re: Guponti — en vass penna
Det var som fan. En aftonbladet-skribent.. Något märkligt utan nån som helst varning tycker jag med.

De har tydligen ändrat sig iaf.

Titti skrev:
Admin
Nej. Han blir inte insläppt igen.

Senaste inlägget från Titti i tråden skrev:
Avstängningen gäller tills vidare och om jag kommer att ompröva den och i så fall när bestäms framförallt av om Guponti kommer att göra försök att ta sig in på forumet genom någon ny identitet eller på andra sätt agerar illojalt mot forumet

13 maj 2011, 10:39
Moderator
Någon som har läst romanen? Jag skulle nog säga att recensionen är tämligen träffande. Vad som inte står (mer än indirekt kanske) är dock att vissa scener kan vara väl... laddade... för känsliga läsare; inget för de pryda, om man säger så.

19 maj 2011, 23:23
Medlem
Jag har inte alls följt med i denne Gupontis öden och äventyr: Sammanfattning önskas.

20 maj 2011, 20:39
Moderator
Jag hänvisar till Tintomara Ariadnes recension (finns även återgiven på det andra forumet liksom på Gupontis hemsida). Tintomara Ariadne har blivit tillbörligen tillfrågad om återpubliceringen och givit sitt samtycke.

Tintomara Ariadne skrev:
När Simon Månunge inte ägnar sig åt pubertalt dissande av allt och alla (lite av detta ger karaktären trovärdighet; för mycket blir just pubertalt), eller åt att skriva läsaren på näsan, är han en fascinerande karaktär som brottas med sina egna gränser och sitt eget ansvarstagande liksom med sin vacklande självkänsla. Intressant är också leken med gränserna mellan sant och falskt, verklighet och fantasi (dröm? psykos?). När vi följer Simon i hans exposé blir verkligheten suddig i konturerna.

På sätt och vis är Simon också en antihjälte. Som den ständige outsidern vägrar han att kännas vid samhällets konventioner och värden. Han odlar sitt utanförskap som en ömtålig planta (cannabis?) och står ensam över omgivningens futiliteter. Ofta går han till synes till reträtt, men vinner i sin egen värld en moralisk seger - även om den är bräcklig. Som kontrast mot detta kyliga avståndstagande från människor i omgivningen, skildras känslorna för brodern och för barndomskärleken med en överraskande värme. Denna paradox (?) skulle kunna utvecklas till ett intressant tema i berättelsen.

Mötet med transvestiten Nancy (en starkt laddad scen) ställer Simons gränsdragningar på prov på ett oväntat sätt. Detta skulle kunna utgöra handlingens peripeti om författaren ville skriva in sig i utvecklingsromanens genre. Dessvärre kommer denna vändpunkt inte riktigt till sin rätt, då utvecklingen kommer av sig. Läsaren snuvas på hela det drama som så suggestivt målats upp. Författaren vågar inte riktigt ta ut svängarna när det kommer till kritan, utan skyndar över det hela mycket hastigt och lustigt. Det utlovade sammanbrottet får vi se oss i månen efter. Istället framstår vår antihjälte plötsligt som självaste Mr Niceguy som blott drabbats av tillfällig sinnesförvirring, och ingenting var egentligen särskilt allvarligt menat. "För fast att jag kan upplevas som arrogant så tycker jag egentligen bra om de flesta", summerar Simon lite platt medan han ser fram emot sin fortsatta skolgång, nu utan hasch. Trots det uppbyggliga budskapet hade jag väntat mig något mer av denna författare, som tidigare i texten visat prov på betydligt större djärvhet."

Genren skulle kunna beskrivas som "Erica Jong goes antisocial".

20 maj 2011, 21:11
Medlem
En lyckad gupontism:
Guponti (Twitter, 7 februari 2011) skrev:

Jag drog ut hela tandtråden. Det var inte 50 meter.

24 maj 2011, 18:03
Medlem
Trevligt att råkas.

15 juli 2011, 17:47
Medlem
Se där Mr Bean på besök.
Trevligt :D

15 juli 2011, 19:01
Medlem
Hej Guponti, och välkommen till din fantråd!

16 juli 2011, 01:16
Medlem
Kul att vara här och tack för stödet. Ni är roliga att läsa här på Aspieforum och speciellt gillar jag Den stora humortråden. Själv har jag nu fått ett fint bloggpris och nämner ett visst forum i vinnarintervjun.

29 juli 2011, 10:27
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.