Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Artikel: Protein i hjärnan kan ligga bakom autism 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Artikel: Protein i hjärnan kan ligga bakom autism
"I en studie vid ett universitet i North Carolina i USA har ett antal forskare avlat fram autistiska möss genom att mutera genen som producerar ett särskilt protein.

När de autistiska mössens hjärnor analyserades såg man att de hade defekter i de delar av hjärnan som styr socialt beteende och kommunikation. Nu tror forskarna att proteinet stör kommunikationen mellan olika synapser."

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article12767538.ab

23 mars 2011, 14:15
Medlem
Inlägg Re: Artikel: Protein i hjärnan kan ligga bakom autism
Att mer och mer pekar på att vaccin och miljöpåverkan trots allt ligger bakom de grövre fallen av autism verkar också antyda att vissa typer av asperger och atypisk autism är något helt annat, eftersom dessa uppenbarligen är ärftliga. I min egen släkt finns avvikande typer många generationer bakåt.

Jag tror att det rör sig om helt olika saker. En hjärnskada och en ärftlig variant. En av dessa borde inte klassas som "autism".

23 mars 2011, 17:19
Moderator
Inlägg Re: Artikel: Protein i hjärnan kan ligga bakom autism
Att viskleken går på nätet och i o- eller halvseriösa publikationer är inte samma sak som att "mer och mer pekar på".

AB-artikeln kommenterade jag i Aspergerforum, kan väl klistra in det här:

"Proteinhypoteserna är inte nya, och inte kan jag bedöma från en kvällstidning om det här är något egentligen nytt eller bara något journalisten råkade få fatt i.

Eftersom en studie sägs ha visat att de trasiga gener som kan tänkas orsaka autism troligen inte ärvs, utan misstänks uppstå när ägg och sädescell förenas, kanske man ändå kan påpeka att det (för vad det nu är värt) inte verkar utesluta att benägenheten för en sådan dålig förening kan ärvas. Vi har i alla händelser så många vittnesbörd om att autistiska/aspergerdrag går i vissa släkter, åtminstone ett par tre generationer i stöten och hos flera i en syskonskara, att det rimligen bör ha någon annan orsak än att man ser det man vill se."

Där länkade också DiProgan till en antagligen seriösare publikation:

http://www.bbc.co.uk/news/health-12759587

23 mars 2011, 18:11
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.