Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Skuggbankerna - 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Skuggbankerna -
http://www.e24.se/business/bank-och-fin ... 677215.e24

Citera:
Skuggbankerna agerar ofta som mellanhänder mellan investerare och sparare som pensionsbolag och försäkringsjättar och låntagare som tillexempel storföretag. I komplicerade kedjor förvandlas penningströmmar till värdepapper.

Affärerna sker utanför det vanliga banksystemets balansräkningar och därmed även i stort sett utom räckhåll för övervakande myndigheter.

Det är inte precis någon småskalig verksamhet. New York Fed uppskattar tillgångarna i denna zombiezon till 16000 miljarder dollar, mer än de 13000 miljarder dollar som ligger i det ordinarie banksystemet.

I teorin omfattas inte skuggbankerna av statens skyddsnät om det går snett, men i praktiken bidrog deras kollaps till de enorma räddningsinsatser som världens skattebetalare tvingades göra.

Vet inte riktigt vad jag ska säga efter att ha läst den här artikeln. Jag stärks i min tro att det är nåt sjukt med hela det finansiella systemet och att det inte är så här vi ska ha det i framtiden. Det är ett system som man har tappat all kontroll över och som blivit ett hot mot alla människor.

13 mars 2011, 15:35
Medlem
Inlägg Re: Skuggbankerna -
Har du sett Zeitgeist? Den är jättebra, och handlar om ekonomin.

15 mars 2011, 10:28
Medlem
Inlägg Re: Skuggbankerna -
Storfinansen har jag aldrig (eller åtminstone så länge som jag har känt till den i alla fall) haft något förtroende för; den är bara till för att bevara och gynna sig själv.

15 mars 2011, 23:29
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.