Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Taco hjälp mig. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Taco hjälp mig.
Taco är en god mat, men alla kryddmixar jag finner innehåller natriumglutamat.
Jag är av övertygelsen att det inte är bra att äta gift så taco är uteslutet.

Vet någon hur man själv kan mixa ihop något som är likvärdigt utan giftiga ämnen i?

16 februari 2011, 20:34
Medlem
Inlägg Re: Taco hjälp mig.
Det är inte giftigt så länge det inte kombineras med statens hjärnkontrollerande strålar från mobilmasterna.

Linda lite alu-folie runt huvudet när du äter tacos med kryddmixen så är du skyddad.

16 februari 2011, 20:47
Medlem
moggy skrev:
Det är inte giftigt
Men far du åt helvete!
Jag tänker inte försvara eller ens orka förklara varför det är giftigt för mig.
Så är det bara.

16 februari 2011, 20:55
Medlem
Ok. Sorry.

Måste du ha nån kryddmix då?

Köp chilipeppar och skiva ned i köttfärsen när du steker den.

Köp Ajvar och ha i några skedar. Innehållsförteckningen på mitt Ajvar listar inget sånt där och innehåller paprika, stark fefferoni, tomatpuré och lite andra kryddor. Billigt dessutom, smakrikt och passar till det mesta. (Eldorados Ajvar smakar dock skit)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ajvar

16 februari 2011, 21:04
Medlem
Vill du ha spiskummin i? Själv gillar jag inte det, men det är en typisk ingrediens i tacomixer. (Jag kör burritomix till tacos).

Kör du torr kryddad färs eller med tomatgegg?

16 februari 2011, 21:05
Medlem
Torr mix:

3 delar spiskummin

1 del:
koriander
paprikapulver
cayennepeppar

Ajvar relish var ett bra förslag, då kan man skippa paprikapulvret. Och jag skulle som sagt skippa spiskummin. Färsk koriander är en höjdare!

Och gurkmeja är bra om man som jag gillar burritosmaken mer. En dutt av det i mixen skadar inte.

16 februari 2011, 21:11
Moderator
Det finns kritiskt lagda NPF:are eller NPF:arföräldrar som har märkt skillnader i hur man blir efter samma mat med och utan natriumglutamat.
Sedan orkar jag inte googla efter forskningsbelägg som jag ändå tvivlar på finns, så take this or leave it. Många iakttagelser av det här slaget har ju inte forskats på, eller så är forskningen liten, gammal, diskutabel till sin kvalitet eller visar på effekter som avfärdas som "små". Vilket bara ökar problemen för dem som på ett eller annat sätt dock verkar drabbade. (Förutom av de uppenbara skälen också för att "små" förbättringar kan ge stor utväxling i livskvalitet för folk som lever på marginalen, som en alarmerande mängd av oss gör.)

Till Ufo har jag inget råd, fast jag borde väl börja experimentera med det här jag också.

16 februari 2011, 21:22
Medlem
Vad för slags...vad pratar vi om för förändringar med och utan natriumglutamat?
Jag är stilnoctad och stesolenad på samma gång så det blir inte bättre än så här. Men förklara gärna.

16 februari 2011, 22:01
Medlem
Lidls tacokryddmix. Den innehåller nån slags jästextrakt som smakförstärkare dock.

16 februari 2011, 23:01
Medlem
Google to the rescue:
http://student.ec.se/natprog99_ksd/lind ... ndning.htm
Kan det vara något?

Citera:
Hemgjord kryddblandning som liknar de färdiga Kryddmixer som finns i affärerna.
3 tsk lökpulver.
2 krm vitlökspulver.
1 msk druvsocker.
1 tsk salt.
1 tsk maizena.
1,5 msk chilipeppar (pulver).
1,5 msk spiskummin.
0,5 tsk oregano, krossad.
1 tsk cyennepeppar, kan uteslutas.

17 februari 2011, 00:02
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.