Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
LifeGene 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg LifeGene
Fick hem ett brev precis med inbjudan om att delta i LifeGene.

Det ska vara ett stort forskningsprojekt som sex svenska universitet startat.
Syftet är att öka kunskapen om hur våra gener, vår omgivning och vårt sätt att leva påverkar vår hälsa. Detta för att på sikt skapa nya möjligheter att förebygga, diagnostisera och behandla våra vanligaste folksjukdomar (ex. allergier, infektioner, depression, hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer).
(^^Fritt saxat ur informationsbrevet.)

Man går alltså årligen(?) på omfattande hälsokontroller där de tar blodtryck, fettfördelning i kroppen, lungfunktion, blodfetter (bl.a. kolesterol) och blodvärde med mera och resultaten läggs in på ens egen hemsida där man kan följa sin hälsa i faktiska värden...

Jag nappade på en gång. ;)
En liknande hälsoundersökningen via VC är nästan omöjlig att få eftersom den är rätt dyr. Inte heller har man då själv koll på allt vad de hittar, som smidigt går att se på ett och samma ställe. Är inte det här en rätt bra grej?

Man kan anmäla intresse dit själv om man vill (ifall inget inbjudningsbrev kommer på posten). De har ambitionen att på sikt följa en halv miljon svenskar, så ytrymme för fler finns, antagligen.

Länk:http://www.lifegene.se

3 december 2010, 15:10
Medlem
Inlägg Re: LifeGene
Låter ju jätteintressant, anmäler mig på direkten.

CodeRedAlert skrev:
Hur har du hört talas om LifeGene?
Räknas du som "Annat" eller "Bekant"?

3 december 2010, 15:21
Medlem
Haha.
Ja, jag har inte smiskat dig än så bekanta är vi inte. Men det kommer senare.

Skriv hur du vill. Lite bekanta är vi väl allihopa?

3 december 2010, 15:28
Medlem
Jag bokade ett första besök till nästa måndag men kom på att jag saknar giltig ID-handling.
Hur ska jag nu bli gratistestad? :(

Att man alltid ska legitimera sig i tid och otid...ska det vara nödvändigt?

3 december 2010, 19:45
Medlem
Prova ID-kortet ändå om det är utgånget. Det är aldrig någon som kollar datumet. Det går bla att hämta ut kassar med Ritalin och benso med utgånget ID-kort råkar jag veta.

3 december 2010, 20:27
Medlem
Ska testa det.

Förresten läste jag nu att själva fysiska hälsokontrollen enbart görs var femte år och blev något besviken.

4 december 2010, 02:15
Medlem
Hm, intressant! Anmält mig, och bokat tid. Hm, ska man orka göra enkäten på sidan också nu...

4 december 2010, 10:41
Medlem
Nu känns det som att jag kanske råkar locka in intet ont annande människor till att bli försökskaniner av något slag. :?
Hur vet man att det är en seriös sida/ett seriöst forskningsprojekt?

Idag är jag paranoid.
Delvis pga. att sambon tror att de kommer ta hans DNA och klona fram en oövervinnerlig jättearmé som sedan tar över hela världen (ja, jag säger ju det - vi är inte kloka någon av oss).

Den där enkäten har jag inte orkat börja med ens.
Undrar om de tackar nej till någons medverkan om man redan är sjuk i något? Eller har AS exempelvis. Då är man kanske inte representativ för hela befolkningen.

Det bästa vore om det inititerades en stor undersökning om just oss med AS och våra krämpor. Kanske det blir så också eftersom det faktaunderlag som fås från denna undersökning säkert används i olika framtida forskningsprojekt.
Fast vem skulle vilja bekosta en sådan? :(

Vem/vilka bekostar denna förresten? Läkemedelsjättar?
Hemsidan samt broschyren (som jag fick hemskickad) är ju rätt flashiga, testlokalen i Stockholm ligger på Kungsholmen precis vid Kronobergsparken.
Vilka financiärerna är står säkert någonstans men jag orkar inte tänka mer på det här nu. Nu ska här tramsas!

4 december 2010, 16:21
Medlem
Lugn. Du behöver inte vara paranoid. Visst är LifeGene ett seriöst projekt! Bakom projektet står sex svenska universitet med Karolinska Institutet som värd.

LifeGene liksom all forskning etikprövas enligt lag. Respekt för människor, ett gott uppsåt, en vilja att inte skada och att vara rättvis är grundregler. De etiska kraven är höga - LifeGene är granskad och godkänd av regionala etikprövningsnämnden vid Karolinska Institutet.

Hur informationen om dig och dina prover används styrs helt av svensk lagstiftning.

Din medverkan i projektet är viktig och gör skillnad. Alla är välkomna att delta. Om man inte orkar göra enkäten på en och samma gång så kan man komma tillbaka och göra den vid flera tillfällen. Ja, enkäten är ganska så omfattande, jag vet.

LifeGene finansieras genom anslag från Vetenskapsrådet, Karolinska Institutet, AFA Försäkring samt Ragnar och Torsten Söderbergs stiftelser.

Tack för att du tycker att broschyren och webben är fin! Nu kan man också följa LifeGene http://www.facebook.com/lifegene på Facebook.

Många hälsningar från Helen Larsson som arbetar som informatör på LifeGene.
Jag svarar gärna på fler frågor.

11 januari 2011, 12:57
Medlem
Jag deltog i LifeGene redan förra vintern. De tappade mig på enorma mängder blod kändes det som. Säkert 15-20 provrör de behövde fylla upp.

11 januari 2011, 13:20
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.