Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Hemlösa bosätter sig i skogen - gillas inte av socialen! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Hemlösa bosätter sig i skogen - gillas inte av socialen!
http://www.dn.se/sthlm/huddinge-hotar-vraka-hemlosa-fran-lager-1.1180941

Folk som inte lever upp till kraven för att få lägenhet, och tycks vara nöjda med det, har byggt en liten by i en skogsdunge vid kungens kurva. De tycks ha hederliga jobb (skala kablar och sälja kopparn). Men att folk lever utanför systemet gillas inte av socialen som ska vräka allihopa! Hemlösa ska sova på gatan, inte i skogen, tydligen.

Citera:
Pertti Koistinen menar att varken Stockholm eller Huddinge gjort vad de kunnat för att motivera dem som bor här att hitta andra­ vägar i livet:

– De orkar inte leva upp till de krav som ställs för att få försökslägenheter. Alltså måste vi inom socialtjänsten ställa andra krav på oss själva. De som bor här säger ofta att de vill bo här. Men om en vecka kanske de är beredda att ta emot hjälp.

Blir de vräkta kanske motivationen stiger för att gå till socialkontoret...

4 oktober 2010, 07:24
Medlem
Inlägg Re: Hemlösa bosätter sig i skogen - gillas inte av socialen!
De verkar ha det mysigt. Jag tycker husvagnsläger borde vara tillåtna. Man borde upplåta kommunal mark för det, och då ha viss service för de boende såsom sophämtning.

Jag skulle gärna bo så. För jag passar inte in i lägenhetskomplex. Jag är både för otrevlig och har för många djur, så andra boende försöker få mig vräkt hela tiden.

4 oktober 2010, 12:18
Medlem
Jag skriver och suddar, skriver och suddar; jag kan inte hitta rätt ord för att beskriva vad jag känner inför sådan här uppenbar vilja att förstöra något som kanske inte fungerar optimalt, men som ändå antagligen fungerar bättre än alternativet! Ge dem ett avlopp och sophämtning! Det kan väl inte vara så svårt och säkert billigare i längden (om vi nu ska tänka krasst ekonomiskt, som jag gissar att det är vad Huddinges mark- och ­exploateringskontor gör, fast de tänker uppenbarligen kortsiktigt)!?

4 oktober 2010, 14:17
Medlem
Husvagnsparker är ett fint exempel på vad människor kan åstadkomma tillsammans när de slipper inblandning av myndigheter. Det finns så mycket kapacitet hos dessa människor bara de slipper bli nedtryckta i skoskaften av storebror och hans pappersexercis.

4 oktober 2010, 15:49
Medlem
Jag tycker också det verkar mysigt. Folk som inte kan eller vill inordnas i det avancerade etablerade samhället kan ordna en värdig existens tillsammans med likasinnade. Det utmanar väl tjänstemännens syn på vårt samhälle som det bästa tänkbara. Ge de hemlösa ett enkelt och robust boende så är många problem lösta.

6 oktober 2010, 22:04
Medlem
Någon som vet hur det går för de stackars hemlösa? Blir de hemlösa på nytt?

11 oktober 2010, 23:42
Medlem
Jag tycker nomadläger är mysiga i tv-spel och så, men ett uteliggarläger i verklighetens kalla Sverige känns inte så lockande.

18 februari 2011, 00:56
Medlem
Guldhamster skrev:
ett uteliggarläger i verklighetens kalla Sverige känns inte så lockande.
Inte i längden det håller jag med om.
Men periodvis kan det vara skönt. Men det finns idag små möjligheter att överleva utan en fullt utrustad lägenhet. Eftersom steget under är bar himmel.

Förr fanns det massor av små skrymslen och höstackar att gömma sig i när det blev kallt, det gör det inte idag.

18 februari 2011, 03:11
Medlem
Ogillas utomlands också: http://www.newzglobe.com/sv/artikel/201 ... -kravaller

15 mars 2011, 09:42
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.