Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
|
Sida 1 av 1
|
[ 9 inlägg ] |
|
Matinköp för fattiga aspies
Författare |
Meddelande |
Savanten Svante
Medlem
|
Matinköp för fattiga aspies
Misstänker att det är fler än jag som inte är miljonär här... så....
Om vi skriver erbjudandet, vilken lågpriskedja (eller annan affär), var det är och hur länge det varar, då blir allt tydligt va?
Varor: 1 kg mammas köttbullar (scan) LIDL Från 25/5 (står inte när det slutar) 29.90! Lidls cevapi brukar vara prisvärda som fan, reapris eller inte. 100% oxkött med kryddor typ! Lidls kryddor överhuvudtaget - billigt!
|
31 maj 2009, 03:18 |
|
|
Folivora
Medlem
|
Re: Matinköp för fattiga aspies
Billigt OCH nyttigt: linser, bönor, pasta, potatis, morötter, krossade tomater. Frukost = havregrynsgröt.
Halvfabrikat bör man hålla sig borta ifrån om man har NPF, det innehåller så mycket konstigheter som inte är bra för nån, men speciellt inte för oss. Bl a färgämnen och aromämnen osv. som triggar igång hungerkänslor och sötsug. När det gäller kryddor, se upp för citronpeppar och allt annat som innehåller aromat/glutamat. De flesta buljongtärningar innehåller också sådant. Ibland kan man tyvärr inte bara titta på prislappen.
Med tanke på hur mycket pengar folk lägger ut på läsk och godis, så är annars mitt bästa och samtidigt nyttigaste spartips att vänja sig av vid sötsaker. Ju mindre socker man får i sig, ju mindre vill man ha. Själv har jag helt slutat, det tog ca tre månader att vänja sig av med det.
|
31 maj 2009, 19:47 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Det har du ju helt enkelt JÄTTERÄTT i.
Kanske borde starta en tråd med billiga recept i istället?
|
1 juni 2009, 14:31 |
|
|
Folivora
Medlem
|
Mm. Nån dag när jag orkar. Och nu ringde faktiskt äggklockan i köket, dax att plocka ut potatisklyftorna och kycklingen. Potatisklyftor är ju både billiga och goda - och sköter sig själva i ugnen. (Vad detta med GI beträffar, så är det rent skitsnack. Jag äter ofta potatis, och är smal. Så det så.)
|
1 juni 2009, 18:58 |
|
|
Asmix
Medlem
|
Detta kan man även hitta KRAV-märkt utan att det blir särskilt dyrt. Fast numera har jag inte råd med KRAV-märkt potatis. Framöver kan det bli ännu stramare vad gäller matbudgeten, så då får jag väl stegvis ge avkall på det extrakravet att det ska vara KRAV-märkt (eller motsvarande).
|
1 juni 2009, 19:30 |
|
|
Folivora
Medlem
|
Hmm. Jag skulle själv helst vilja äta enbart ekologiskt, men det känns lite som en lyx som är till för jättestressade arbetsnarkomaner med höga inkomster, som liksom känner att "oj, vad jag är nyttig, som köper ekologiskt!".
Jag är inte vegetarian, men äter ofta vegetariskt. Många tror ju att de kommer att få magproblem om de äter linser/bönor, men det behöver man inte alls få. Det bästa att börja med tycker jag är röda linser, som är lättsmälta, snabbtillagade och väldigt billiga. (Och väldigt nyttiga.) Man ska helst inte blanda linser/bönor med mejeriprodukter/kött/fisk. Tyvärr blandas bönor/linser hejvilt med mejeriprodukter, och ibland också kött/fisk i väldigt många recept, men då kan man faktiskt helt sonika utesluta de animaliska produkterna.
|
1 juni 2009, 19:46 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Varför ska man inte blanda kött med linser? Ibland har jag linser i min chili con carne.
|
1 juni 2009, 20:15 |
|
|
Folivora
Medlem
|
Bara du tål det, så är det bra Vissa får ont i sina magar om de blandar, men själv har jag inte det problemet.
|
1 juni 2009, 20:30 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
För mig funkar det bra! Lite annan smak bara, en smak jag gillar!
|
23 juli 2009, 23:23 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 9 inlägg ] |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|