Ny tråd Svara på tråd  [ 147 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Nästa
Videotråden 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Videotråden
Det var ett bra samtal med standardargument. Gillar inte Bengts argument om estetik och sånt. Självklart kärlek och estetik är neurologisk och hormonella fenomen. Det känns inte speciellt annorlunda än berusning tycker jag.

Den gemensamma genetiska naturen hos människor gör att vi kan kommunicera om estetik och känslor men kommunikationen är ickeperfekt pga språkliga begränsningar och individuella neurologiska skillnader i upplevelsen. De är väl i hög grad språkets ofullständighet som motiverar konstens existens.

Spolade förbi en del av Bengts anekdoter, orka... Det är de formella argumenten som är relevanta.


17 mars 2013, 20:02
Medlem
Inlägg Re: Videotråden
Morgan Freeman närmar sig gärna existensiella frågor i sitt vetenskapsprogram Through the wormhole. Här definitioner av liv.



Inte bara en oerhört bra skådespelare utan även rymdentusiast!


17 mars 2013, 21:25
Medlem
Inlägg Re: Videotråden
Minnenas television - SVT Play

Radiodoktorn.


Sändes: ons 27 feb - Tillgänglig till: mån 29 apr - Längd: 27 min
Peter Paul Heinemann blev "radiodoktorn" med hela svenska folket. I 14 år svarade han på lyssnarnas frågor i "Doktorn har ordet". Men, som han själv uttryckte det, "så frågar de egentligen inte om några sjukdomar, de frågar om sina liv". För många blev han en tröst i tillvaron. Till hans minne visar vi programmet "I baksätet" från april 1992. Där har Peter Paul Heinemann har ett livsåskådningssamtal med örebroproducenten Per Arne Axelsson. Peter Paul Heinemann gick bort i februari 2003, 71 år gammal.

http://www.svtplay.se/video/1054309/radiodoktorn
Detta avsnitt kan ses i 41 dagar till.

Västgöta-Bengtsson berättar.

Sändes: tor 14 mar - Tillgänglig till: mån 29 apr - Längd: 57 min
Ett porträtt av folklivsforskaren, författaren, folkbildaren och historieberättaren Sixten Västgöta-Bengtsson som ger oss glimtar ur sitt rika liv i det här programmet från 1985. Producerat av tv-mannen Dag Stålsjö. Arne Weise har inför det här programmet besökt Språk- och folkminnes-institutet i Uppsala (SOFI) för att se vilka spår Västgöta-Bengtsson har lämnat efter sig där.

http://www.svtplay.se/video/1073678/vastgota-bengtsson-berattar
Detta avsnitt kan ses i 41 dagar till.

db


19 mars 2013, 01:56
Moderator
Inlägg Re: Videotråden
För den som blir mer intresserad av radiodoktorn som fenomen kan jag rekommendera Sofia Seifahrts avhandling Råd i radion från Linköpings universitet.


19 mars 2013, 09:18
Medlem
Inlägg Re: Videotråden
Incognita skrev:
För den som blir mer intresserad av radiodoktorn som fenomen kan jag rekommendera Sofia Seifahrts avhandling Råd i radion från Linköpings universitet.

Tack för rekommendation och namn :) har "googlat" och läst en del artiklar :)
hmm då boken tyvärr saknas :( i ett alltmer "tynande" av pappersboklånetjänster om exvis kulturutbud och folklivshistoria m.m som ju kommunen där jag vegeterar i inte längre anser sig längre behöva underhålla sina medborgare med i de av kommunens bibliotek som ännu har några efterfrågare av annan papperslitteratur... än de av "betseller" deckardrottningar agility eurovision dywing outfit style room res till thailand badtunna hänt i veckan kokböcker :05: Råd i radion;... går ju iofs att beställa som ett fjärrlån men min erfarenhet av att på en begränsad tid läsa de lånade böcker som jag tidigare beställt hade blivit billigare att köpa från tex något antikvariat :lol:

Men här ska jag väl inte gnälla om litteraturutbud på en av dagens kommunala bibliotek i en tråd om video (hmm ber TS om ursäkt för det) då jag egentligen inte... varken hinner eller orkar med allt det jag har mer än nog av redan för att sedan också läsa redan hemma och då är ju ändå min lott lässvårigheter... det också förutom skrivsvårigheterna då. Och den energi sedan som numera läggs på det digitala... får mig att längta nostalgiskt till den tid som flytt till en långsammare Minnenas Television där mitt lystmätna historieintresse får sitt av dåtida nutidshistoria, Minnenas television och Kunskapskanalen är det på "dumburken" jag försöker prioritera i en "tjock-TV" från förrrrr... :D har en känsla av att den typen av program kan vara lite för lugna rent av platta för dagens platt-tv-konsumenter... kanske inte just Kunskapskanalen då :? men ändå.

Om boken om Råd i radion av Sofia Seifahrt http://www.filfak.liu.se/strimman-sofia-seifarth?l=sv
db


20 mars 2013, 18:19
Medlem
Inlägg Re: Videotråden
Stephen Fry pratar om att svära.



Stephen Fry pratar om katolska kyrkan. "Twisted, neurotic and hysterical".



24 mars 2013, 12:14
Medlem
Inlägg Re: Videotråden
Stephen Fry svär:


25 mars 2013, 00:01
Medlem
Inlägg Re: Videotråden
Min hjälte Bertrand Russell.



25 mars 2013, 00:23
Medlem
Inlägg Re: Videotråden
Gud har åsikter om hur folk ska gifta sig, här förklaras hur det ska gå till:



27 mars 2013, 02:58
Medlem
Inlägg Re: Videotråden
"FOLI" there is no movement without rhythm original version by Thomas roebers and Floris Leeuwenberg


db :D


28 mars 2013, 02:52
Ny tråd Svara på tråd  [ 147 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron